Ljud och bild synkar inte

Har du problem med osynkat ljud eller med en bild som hackar? Det kan bero på att din enhet har för dåligt minne. Eller att du har för många appar öppna samtidigt.

Även omgivningen kan påverka ditt datanätverk. Till exempel tjocka betongväggar i fastigheten, eller många som surfar eller streamar samtidigt.

För dig som streamar via en dator

  1. Gå in på Bredbandskollen.se och kolla din surfhastighet. För att streama behöver du minst 6 Mbit/s eller högre i nedladdningshastighet.
  2. Testa att placera datorn närmare routern. Eller, om din dator har ett uttag, anslut den direkt till routern via en nätverkskabel.
  3. Uppdatera så att du har den senaste versionen av din webbläsare.
  4. Har du kollat så att det inte finns några aktuella driftstörningar?
  5. Se efter om det blir bättre när du streamar på din mobil eller surfplatta. Då får du veta om det är själva datorn som är problemet eller inte.

För dig som streamar via en mobil eller surfplatta

  1. Börja med att kontrollera din uppkopplingshastighet på Bredbandskollen.se. Du behöver minst 6 Mbit/s för att kunna streama.
  2. Testa att koppla upp dig mot ditt trådlösa nätverk hemma för att se om det blir bättre.
  3. Starta om streamingtjänsten.
  4. Kontrollera att det inte finns någon driftstörning i ditt område.
  5. Fungerar det att streama från en annan enhet, exempelvis din dator? Om inte, så är det inte din mobil det är fel på.