Så kopplar du in rätt port

Kom igång med bredband eller tv från Telenor. Sök efter din adress och se vilken port som ska användas.

 

Viktigt att tänka på

Rätt kablar
Använd kablarna som följer med routern eller tv-boxen. Äldre kablar kan ha en annan strömstyrka som gör att det inte fungerar. 

Bredbandet först
Om du köpt både bredband och tv från oss behöver du installera bredbandet först.

Placering av router eller tv-box
Placera routern centralt, fritt och högt för bästa möjliga uppkoppling. Om den står undangömd i en garderob fungerar ditt wifi inte lika bra. Tv-boxen behöver inte stå synlig. Placera den inte i ett skåp eller ovanpå annan elektronisk utrustning då den kan överhettas (lämna minst 20 cm ovanför för bra ventilation).

 

Fungerar det inte?

  • Prova starta om tjänstefördelaren, routern och tv-boxen. Om fel port varit inkopplad tar det upp till 10 minuter innan det börjar fungera.

  • Dubbelkolla att rätt port är inkopplad. 

  • Kontrollera att du valt rätt hdmi-källa (source) med fjärrkontrollen.

  • Om det fortfarande inte fungerar, ta kontakt med kundservice så hjälper vi dig.

 

Vanliga frågor

  • Ja, du kan använda en annan router än den vi skickar ut. Om du behöver kontakta kundservice har vi dock inte samma möjligheter att felsöka när du använder en egen router.  

    Däremot kan du inte använda en annan tv-box än den som följer med eftersom programkortet kopplas ihop med tv-boxen.

  • En tjänstefördelare kallas ibland för switch, mediaomvandlare eller fiberkonverterare. Det är den apparat som används för att du ska kunna koppla in bredband eller tv via fiber om du bor i en bostad med öppet nät.

    Det är fastighetsägaren eller stadsnätet som tillhandahåller din tjänstefördelare, ofta finns den redan installerad i din bostad.

  • För att koppla in bredband eller tv när du bor i öppet nät behövs nätverkskabel, router eller tv-box samt tjänstefördelare. När du beställer från oss skickar vi ut router eller tv-box samt de kablar som behövs. Tjänstefördelare finns vanligtvis redan i bostaden.   

  • Öppet nät innebär att du som kund har möjlighet att välja fritt bland alla fiberleverantörer som finns i nätet. Motsatsen är ett slutet fibernät där oftast en leverantör har ensamrätt på att leverera tjänster.

  • Absolut! På telenor.se/surfa-nu får du hjälp oavsett om du just packat upp routern ur lådan, eller redan kommit en bit och undrar varför det inte fungerar.

    Till telenor.se/surfa-nu