Sök bland alla frågor och svar

Stäng

Det verkar som att du söker på ett personnummer, telefonnummer eller en mailadress. Prova att söka på ett ord eller en fråga istället.

Vanliga frågor och svar om
    Se alla resultat
    Din sökning resulterade inte i några träffar.

    Inget förslag hittades

  • Hur förlänger jag mitt abonnemang?

    Vill du förlänga ditt abonnemang gör du det enkelt här på Telenor.se.

    Du kan förlänga ditt abonnemang förutsatt att du inte har någon bindningstid kvar.

    Har du bindningstid kvar på Frihet eller något annat abonnemang? Ta kontakt med Kundservice på 020-222 222 så löser vi det.

  • Vilka abonnemang kan jag välja mellan?

    Alla våra abonnemang heter Telenor Frihet. Skillnaden på abonnemangen är mängden surf som ingår.

    I alla abonnemang ingår alltid fria samtal, sms och mms inom Sverige. I samtliga Frihetsabonnemang ingår dessutom surf, samtal, sms och mms när du reser inom EU/EES, Thailand, Malaysia och Myanmar (Burma).

    Med abonnemangen Frihet och vår lösning för familjen, Telenor Familj, så ringer du fritt inom familjen, var än i världen du befinner dig.

    Här ser du vilka surfmängder du kan välja mellan.

  • Hur avslutar jag mitt abonnemang?

    För att kunna avsluta ett abonnemang behöver vi tala med den som står som betalningsansvarig på abonnemanget. Ring oss på 020-222 222 så ser vi till att hjälpa dig.

  • Hur fungerar Telenor Familj?

    Har du abonnemangen Frihet med 20, 40, 60 eller Obegränsat GB surf fungerar Telenor Familj som ett huvudabonnemang. Till abonnemanget kan du lägga till användare. Varje användare har ett individuellt sim-kort och ett eget mobilnummer. Surfen som kommer med huvudabonnemanget delar ni på. Läs mer om vår familjelösning här.

    Besvarade det här din fråga?
    Tack för ditt svar!
  • Vilka länder ingår i EU/EES?

    Totalt omfattas följande länder och/eller geografiska territorier i vår zon EU/EES: Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Franska Guyana, Gibraltar, Grekland, Guadeloupe, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Martinique, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Reunion, Rumänien, Saint Martin (franska), San Marino, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Vatikanstaten, Österrike.

    OBS!
    Andorra, Färöarna, Grönland, Guernsey, Isle of Man, Jersey, Monaco, Schweiz och Turkiet är exempel på länder/territorier som inte ingår i EU/EES.

  • Hur lång bindningstid och uppsägningstid har jag?

    Du kan se vilken bindningstid och uppsägningstid du har i appen Mitt Telenor och på Mina sidor.

  • Hur beställer jag ett nytt sim-kort/ny sim-kortstorlek?

    Det gör du på Mina sidor, under fliken för Abonnemang. Det kostar 250 kr. Ditt gamla kort fungerar tills du börjar använda det nya. Det nya börjar fungera direkt när du stoppar in det. Ditt nya sim-kort är ett multi-simkort, vilket innebär att det kommer i alla storlekar och fungerar oavsett vilken mobil och modell du har. 

  • Var kan jag se min och min familjs surfmängd?

    Du kan se din och din familjs surfmängd och hur mycket surf du har kvar i Mitt Telenor-appen och på Mina sidor.

  • Vad kostar mitt abonnemang varje månad?

    Om du vill se din månadskostnad kan du göra det i appen Mitt Telenor och på Mina sidor. Där kan du titta på dina fakturor och även se vilka fasta kostnader abonnemanget har.

    Aktuellt pris för våra olika abonnemang hittar du här.

  • Hur gör jag för att behålla mitt nummer?

    När du gör din beställning av ett nytt abonnemang kan du i samband med att du fyller i dina personuppgifter välja Flytta mitt nuvarande nummer från en annan operatör.

    För att flytta (portera) ditt nuvarande nummer från en annan operatör, måste du vara registrerad som ägare på det nummer du vill flytta. Du får inte heller inte ha någon bindningstid kvar hos din tidigare operatör.

    Läs mer om flytt av nummer (även kallat nummerportering) här.

    Besvarade det här din fråga?
    Tack för ditt svar!
  • Vad kostar det att teckna något av abonnemangen Telenor Frihet?

    Priset beror på flera saker. Har du bindningstid eller en delbetalning av en mobil kvar? Väljer du en bindningstid på Telenor Frihet så får du rabatt. Vill du även passa på att lägga till en ny mobil så varierar priset beroende på vilken mobil du väljer.

    Kolla här för att se priserna på Telenor Frihet.

  • Hur mycket surf har jag kvar?

    Det finns två sätt du kan ta reda på hur mycket surf du har kvar - i Mitt Telenor-appen och på Mina sidor. Du har samma inlogg till båda.

  • Vem kan ha tjänsten Föräldrakoll?

    Tjänsten Föräldrakoll kan användas om du har abonnemanget Telenor Familj. Det kan läggas på alla användare i en Telenor Familj, förutom på ägaren av abonnemanget. Du kan inte lägga till Föräldrakoll om du har ett Mobil XS till XL-abonnemang.

    Vilket abonnemang du har ser du i appen Mitt Telenor. Nu ingår dessutom "Spärr mot Extra Surf" i tjänsten.

  • Hur lägger jag till Föräldrakoll?

    För att lägga till Föräldrakoll går du in på Mina sidor. I appen Mitt Telenor kan du se om du har Föräldrakoll. 

  • Vad är Telenor Frihet?

    Telenor Frihet är våra abonnemang som kommer med olika mängd surf. Våra surfmängder är 1,5/3/6/20/40/60 GB och Obegränsat. I våra abonnemang ingår fria samtal, sms och mms.

    Är du på resande fot och har Telenor Frihet så ringer, sms:ar och mms:ar du till Sverige, inom det EU/EES-land du befinner dig i och mellan två EU/EES-länder till samma kostnad som om du vore hemma i Sverige. Du kan även använda surfen som ingår i ditt abonnemang i EU/EES, Thailand, Malaysia och Myanmar (Burma), utan extra kostnad.

    Telenor Frihet Obegränsat innebär obegränsad surf i Sverige och 100 GB att surfa för i EU/EES, Thailand, Malaysia och Myanmar (Burma), utan extra kostnad.

    Har du Telenor Familj ringer du fritt inom familjen i hela världen.

    Samtal, sms och mms från Sverige till andra länder ingår inte.

  • Vem kan skaffa Telenor Frihet?

    Du som privatkund har möjlighet att skaffa Telenor Frihet.
    Är du redan kund hos oss och vill byta ring 0200- 114 115 så hjälper vi dig att bli fri.
    Om du inte ännu är kund hos oss så får du automatiskt Telenor Frihet när du tecknar ett nytt abonnemang.

  • Jag vill ha abonnemanget Telenor Frihet, hur gör jag?

    Vill du skaffa abonnemanget Telenor Frihet gör du det enkelt här

    Har du bindningstid kvar? Ring oss på 020-222 222 (+46 708 222222 om du är utomlands) eller kom in till någon av våra butiker så hjälper vi dig gärna.

  • Hur gör man för att överlåta eller ta över ett abonnemang?

    Om du vill överlåta ditt abonnemang, eller ta över någon annans abonnemang, behöver ni fylla i överlåtelseblanketten och maila den till konsument@telenor.se eller posta till Telenor, FE 100, 106 56 Stockholm. Blanketten ska undertecknas av er båda. 

    Gäller det ett befintligt abonnemang som idag tillhör ett dödsbo används blanketten Ansökan om överlåtelse av abonnemang från dödsbo.

    Är det ett företagsabonnemang som du vill ta över så använder du blanketten Överlåtelse av abonnemangsavtal istället.

    Tänk på att överlåtelsen kostar 250 kronor.

  • Vad händer med mitt nuvarande abonnemang om jag byter?

    Har du abonnemangsformen Frihet och vill byta kan du välja samma mängd surf eller mer surf i månaden. Du kan inte välja en lägre mängd surf än vad du får med ditt nuvarande abonnemang. Det går bra att byta även om du har bindningstid kvar. Du behöver inte heller lägga till någon ny bindningstid. Priset beror på vilket abonnemang du väljer och om du har någon bindningstid och/eller delbetalar någon telefon sedan tidigare.

    Har du inte Frihet utan något av våra äldre abonnemang kan du kontakta Kundservice för att höra vad som gäller för just dig.

  • Hur byter jag surfmängd på mitt abonnemang?

    För att byta surfmängd på ditt abonnemang behöver du kontakta Kundservice på 020-222 222.

  • Hur gör jag om mitt abonnemang till ett kontantkort?

    Om du vill göra om ditt abonnemang till ett kontantkort behöver du kontakta vår kundservice Ring 020-222 222 så hjälper vi dig.

  • Hur fungerar Telenor Frihet i Sverige?

    Telenor Frihet fungerar så att alla samtal, sms och mms inom Sverige ingår i månadskostnaden.

    Tänk på att samtal från Sverige till utlandet fortfarande kostar.

  • Det gick inte att flytta mitt nummer till er, vad ska jag göra?

    Om du försökt flytta ditt nummer, så kallad portering, behöver du ta kontakt med din tidigare operatör om det misslyckades. Kolla så att du inte har några obetalda fakturor eller någon bindningstid kvar hos dem. Se också till så att det är rätt mobilnummer och samma personnummer som är registrerat på numret.

  • Från när räknas min bindningstid?

    Bindningstiden räknas samma stund som du börjar använda abonnemanget eller automatiskt 90 dagar från då du tecknade abonnemanget. I appen Mitt Telenor kan du se när din bindningstid går ut. 

  • Hur köper jag mer surf, extra data?

    Om du vill köpa mer surf/extra data gör du det i appen Mitt Telenor eller på Mina sidor. Du väljer mellan 0,2 GB för 39 kr, 1 GB för 89 kr, 3 GB för 149 kr, 10 GB för 249 kr eller 20 GB för 349 kr.

    Besvarade det här din fråga?
    Tack för ditt svar!
  • Hur aktiverar jag mitt sim-kort?

    Det enda du behöver göra för att aktivera ditt sim-kort är att stoppa in det i din mobil eller surfplatta.

  • Vad betyder portering?

    Portering är när du flyttar ditt mobilnummer från en operatör till en annan. Portering och nummerflytt betyder samma sak.

  • Vad är en surfgräns?

    Det är hur mycket du kan surfa varje månad på ett sim-kort. Du sätter själv surfgränsen, antingen i appen Mitt Telenor eller på Mina sidor. Har du en familjelösning kan du även sätta surfgränser för de i familjen som är kopplade till samma sim-kort.

    Har du abonnemanget Telenor Obegränsat kan du för tillfället inte sätta en surfgräns inom Sverige, men däremot i utlandet. 

  • Hur hittar jag min puk-kod?

    Det finns lite olika sätt att hitta sin puk-kod på. 

    • Titta i appen Mitt Telenor.
    • Logga in på Mina sidor, då hittar du din puk-kod under fliken sim-kort. 
    • Titta på din faktura, puk-koden står högt upp vid Specifikation.
  • Hur byter jag pin-kod på sim-kortet?

    För att byta pinkoden för simkortet på en Android-mobil går du till följande på din telefon: Inställningar > Låskärm och Säkerhet > Ställ in lås för SIM-kort .

    Om du har en telefon med iOS som operativsystem (iPhone) går du till följande: Inställningar > Telefon > SIM-PIN > Ändra PIN.

  • Vad är skillnaden på pin-kod och låskod?

    Med pin-kod menar vi koden som skyddar sim-kortet, den koden är densamma även om du flyttar sim-kortet till en ny telefon. Sim-korten från Telenor kommer utan pin-kod från början. Pin-koden är alltid 4 siffror.

    Koden som finns på din mobil eller surfplatta kallas låskod och ändras i enhetens inställningar. Den koden måste man slå in även om man inte har något sim-kort i mobilen. På vissa enheter kan låskoden ersättas med ett fingeravtryck eller att man svajpar i ett visst mönster.

    Man kan ha både pin-kod och låskod på sin mobil.

  • Var hittar jag mitt avtal?

    Inspelade avtal (per telefon) tecknade efter den 2012-11-15 och skriftliga avtal (avtal i butik och via Telenor.se) tecknade efter den 2016-06-28 hittar du i appen Mitt Telenor eller på Mina sidor.

    Är du osäker på när du tecknade ditt avtal? Gå in och titta i Mitt Telenor eller på Mina sidor. Hittar du inte information om ditt avtal där kan du få hjälp genom att kontakta kundservice på 020-222 222.

  • Hur lägger jag till och tar bort tjänster?

    Det gör du enkelt i appen Mitt Telenor och på Mina sidor kan du även lägga till/ta bort de tjänster utöver de som finns i appen.

  • Hur skaffar jag hemligt eller dolt telefonnummer?

    Det finns olika tjänster som döljer ditt nummer på olika sätt: ej sökbart nummer, hemligt nummer och dolt nummer. Läs mer och jämför dem här.

  • Vad är det för skillnad på de olika typerna av sim-kort?

    Det är ingen skillnad innehållsmässigt på sim-kort. Det som skiljer dem åt är storleken.

    Triple-simkort. Innehåller tre olika sim-kortsstorlekar: standard/mini-, micro- och nano-sim. På så sätt kan du vara säker på att alltid ha rätt typ av sim-kort till den mobil du tänker använda. Tänk på att behålla ditt Triple-sim om du skulle behöva byta storlek.

    Pin-koden på Triple-sim är från början deaktiverad. Du kan aktivera den genom mobilens pinkodsinställningar och anger då den kod som du fått med ditt Triple-sim, följt av den kod du själv vill ha.Triple-sim kan användas av dig som har ett abonnemang för mobiltelefon eller mobilt bredband.

    Nano-simkort. Marknadens minsta sim-kort. Från början var det bara iPhone 5 och senare iPhone-modeller som krävde nano-sim, men nu använder även ett flertal andra märken det. 

    Micro-simkort. Mellanstorleken på sim-kort. Vissa surfplattor och nyare smartphones kräver Micro-sim.

    Standard-simkort eller mini-simkort. Det äldsta sim-kortet på marknaden. De flesta lite äldre mobiler, modem och routrar har denna storlek.

  • Vilket sim-kort ska jag använda efter att mitt nummer flyttats in till er?

    Du använder det du fått från oss när du fått ett sms om att flytten är genomförd.

  • Kan jag välja bort delar av Föräldrakoll?

    Nej. Däremot kan du slå av och på Föräldrakoll hur ofta du vill. 

  • Hur tar jag bort Föräldrakoll?

    Det är enkelt att ta bort Föräldrakoll via Mina sidor.

  • Hur mycket av min surfpott kan jag använda när jag befinner mig i EU/EES?

    Har du abonnemangen Frihet får du använda hela din surfmängd inom EU/EES. Detta gäller för alla Frihetsabonnemang förutom Obegränsat som har en gräns på 100 GB inom EU/EES.

    I appen Mitt Telenor kan du både se vilket mobilabonnemang du har och hur mycket av din surfpott du kan använda inom EU/EES. Har du ett mobilt bredband tar du istället reda på det här på Mina sidor.

    Har du något av våra äldre abonnemang kan du se i tabellen hur mycket av din surfmängd du kan använda inom EU/EES:

    Mobilabonnemang Surf i EU/EES
    Frihet Obegränsat 100 GB
    Mobil 24 GB under 18 10 GB
    Mobil 0,5 GB Hela potten
    Mobil 2+2 GB Hela potten
    Mobil 12 GB Hela potten
    Mobil 24 GB 15 GB
    Mobil 50 GB 20 GB
    Familj S 15 GB
    Familj M 20 GB
    Familj L 30 GB
    Familj XL 30 GB
    Mobil XS Hela potten
    Mobil S Hela potten
    Mobil M Hela potten
    Mobil L 15 GB
    Mobil XL 20 GB
    Mobil XXS Hela potten
    Mobil Limited Hela potten
    Pott med surf 399 4G 15 GB
    Pott med surf 499 4G 15 GB
    Pott med surf 549 4G 20 GB
    Fastpris 599 4G 20 GB
    Telenor Surfa 4G 10 GB

     

    Mobilt Bredband Surf i EU/EES
    Mobilt Bredband 40 GB 10 GB
    Mobilt Bredband 100 GB 15 GB
    Mobilt Bredband 200 GB 15 GB

    Vi har utgått ifrån vad EU säger när det kommer till surfmängd per abonnemang (uträknas på månadskostnad mot GB-priset i EU). Sen har vi lagt på extra surfmängd för att anpassa oss mer efter våra kunders surfvanor.

  • Vad händer när bindningstiden löper ut?

    När bindningtiden går ut kommer bindningsrabatten och en eventuell åldersrabatt att försvinna. Abonnemanget kommer fungera precis som tidigare. Du kan välja att förlänga ditt abonnemang och få ny bindningsrabatt. Du kan se vilket datum din bindningstid löper ut i Mitt Telenor-appen eller på Mina sidor.

    Besvarade det här din fråga?
    Tack för ditt svar!
  • Varför har min surf inte fyllts på?

    I appen Mitt Telenor och på Mina sidor ser du när din nya surf kommer. Om du inte har fått påfyllnad det datum som anges där, kan du kontakta Kundservice på 020-222 222.

  • Jag vill teckna ett nytt abonnemang, hur gör jag?

    Om du vill teckna ett nytt abonnemang går du in på Abonnemang. Välj hur mycket surf du vill ha varje månad, och hur lång bindningstid du vill ha - antingen 24 eller 0 månader.

    Om du både vill ha ett nytt abonnemang och en ny mobil så klickar du in dig på Mobiler istället. Här börjar du med att välja telefon. Klicka sedan på ”Välj” så kommer du till en sida där du väljer vilket abonnemang du vill teckna.

    Eller så går du helt enkelt in i någon av våra butiker eller till någon av våra återförsäljare och låter dem hjälpa dig.

    Har du redan ett abonnemang och vill byta eller teckna ett nytt? Ring oss på 020-222 222 (+46 708 222222 om du är utomlands) eller kom in till någon av våra butiker så hjälper vi dig gärna.

    Besvarade det här din fråga?
    Här kan du inte lämna kontakt- eller personuppgifter. Men ge oss gärna en kommentar :-)
    Tack för ditt svar!
  • Hur blir jag av med fakturaavgiften?

    Om du vill slippa att betala fakturaavgift ska du skaffa e-faktura eller autogiro. Det gör du genom att logga in på din internetbank och lägga till Telenor för e-faktura eller autogiro. Vi har också en guide som visar hur man går till väga. Den ser du här.

    Beroende på när du gör ändringen kan ytterligare en pappersfaktura skickas ut.

  • När börjar jag betala för mitt abonnemang?

    Du betalar från och med den dagen du stoppar sim-kortet i enheten. Dagarna som är kvar den månaden samt dagarna för nästkommande månad hamnar på din första faktura.

  • Jag har ett ovanligt eller ett högre belopp än normalt på min faktura.

    Har du fått en faktura där beloppet är högre än normalt?

    Detta kan bero på:

    • Köp av en tjänst. Det kan vara att du har köpt en tjänst såsom Dagspass EURespass mm.
    • Samtal/sms till utlandet. Har du ringt eller skickat sms till utlandet? Se priser för olika zoner
    • Sms till övriga nummer.  Detta kan exempelvis vara betal-sms vid omröstningar mm.
    • Parkeringsavgift som du har betalat via telefon.
    • Försäkringen Trygg 48

    På den här sidan förklarar vi hela din faktura.

  • Vilka betalningsalternativ kan jag välja mellan?

    Du kan välja bland flera olika alternativ för din betalning. Med e-faktura och autogiro får du ett sms varje gång en ny faktura skapas. Du får tillgång till både betalda och obetalda fakturor i Mitt Telenor-appen. Fakturor finns även tillgängliga via Mina sidor.

    Den största skillnaden mellan autogiro och e-faktura är att med autogiro dras summan automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. En e-faktura skickas elektroniskt till din internetbank, och du måste godkänna den varje månad för att den ska betalas.

    Vill du hellre få hem en pappersfaktura går det också bra, men då tillkommer en fakturaavgift.

  • Hur ser jag att min ansökan om autogiro/e-faktura gått igenom?

    Det är olika från bank till bank. De flesta banker skickar ut en bekräftelse per post när din ansökan om autogiro har godkänts. Kontakta din bank för att få veta hur deras rutiner ser ut samt hur lång tid det tar.

    För e-faktura så ser du direkt på din internetbank att allting är okej.

    Om anmälan till autogiro/e-faktura inte hunnit gå igenom förrän nästkommande förfallodatum kan ytterligare en pappersfaktura hinna skickas ut.

  • Hur byter jag betalningssätt?

    För att byta betalningssätt, till exempel från autogiro till e-faktura eller tvärtom, behöver du anmäla och avanmäla det via din internetbank.

    Här kan du läsa mer om de olika betalningsätten och även hur du byter från pappersfaktura.

  • Vad har Telenor för bank- och plusgiro?

    Vårt bankgironummer är 5331-1338 och vårt plusgironummer är 4792603-5. När du ansöker om autogiro kan bankgironummer 5372-3722 förekomma, det är också korrekt.

  • Hur kan jag se mina gamla fakturor?

    I appen Mitt Telenor har du tillgång till upp till 18 fakturor som du kan få som pdf-fil. Dina gamla fakturor visas även i diagramform så du ser dina kostnader över tid. På Mina sidor kan du se och skriva ut dina tolv senaste fakturor.

  • Hur ser jag om min faktura är betald?

    Det enklaste sättet att ta reda på om din faktura är betald är att gå in i Mitt Telenor-appen. Har du en obetald faktura får du direkt information om den samt förfallodatum när du loggar in. Du kan även se dina senaste fakturor på Mina sidor

    Tips! På Mina sidor kan du välja att få ett sms så fort vi registrerat din betalning i vårt system. Klicka här så kommer du direkt till rätt sida när du har loggat in.

  • Från vilken tidpunkt bakåt i tiden kan jag beställa en trafikspecifikation från?

    Du kan beställa en trafikspecifikation från upp till 24 månader bakåt i tiden. Kontakta Kundservice på 020-222 222 så hjälper vi dig.

  • Varför hittar jag inte min trafikspecifikation?

    Det tar ca 48 timmar innan din trafikspecifikation finns tillgänglig via appen Mitt Telenor och via Mina sidorHar du väntat mer än 48 timmar? Vänligen kontakta kundservice.             

  • Hur avbeställer jag autogiro?

    För att avbeställa autogiro loggar du helt enkelt in på din Internetbank och tar bort ditt medgivande.

  • Hur ändrar jag min adress?

    Adressändring, av både din fakturerings- och bostadsadress, gör du på Mina sidor.

  • Var hittar jag ocr-numret och andra fakturauppgifter?

    Dina obetalda och betalda fakturor, OCR-nummer, betalningsuppgifter och mycket mer hittar du snabbt och enkelt i Mitt Telenor-appen och på Mina sidor.

  • Hur beställer jag en trafikspecifikation?

    Du kan kostnadsfritt beställa en månadsprenumeration på trafikspecifikationer (detaljerade fakturor) i appen Mitt Telenor och via Mina sidor. Din trafikspecifikation kommer att vara tillgänglig ca 48 timmar efter beställning. Om du beställer via kundservice kommer den att vara tillgänglig inom 2-4 dagar.

  • Hur gör jag för att skaffa e-faktura?

    Om du är ansluten till internetbank hos någon av följande banker kan du skaffa eller byta till e-faktura.

    • Nordea
    • SEB
    • Swedbank
    • ICA Bank
    • Länsförsäkringar Bank
    • Handelsbanken (SHB)
    • Danske Bank
    • Skandiabanken
    • Sparbanken Finn
    • Sparbanken Gripen

    Hur man gör för att ansöka kan vara olika från bank till bank, men ungefär så här brukar det gå till. Fungerar det inte så ta kontakt med din bank så hjälper de dig säkert.

  • Hur ser jag momsen på mina fakturor?

    Om du behöver se momsen på dina kommande fakturor kan du beställa momsspecifikation på Mina sidor. Behöver du få momsen specificerad på tidigare fakturor så ring oss på 020-222 222.

  • Hur betalar jag min faktura från en utländsk bank?

    För att betala en faktura från utlandet, ange följande uppgifter:

    • SWIFT/BIC: NDEASESS
    • IBAN-nummer: SE2195000099603447926035

    Glöm inte att alltid ange fakturanummer eller kundnummer.

  • Vad innebär anslutningsavgift?

    Anslutningsavgiften är en avgift på 250 kr som tas ut i samband med att du tecknar ett abonnemang. Den finns endast med på din första faktura.

  • Hur fungerar fakturan för Telenor Familj/Samla Familjen?

    Fakturan fungerar så att ni, trots att ni har flera telefonnummer kopplade till abonnemanget, bara får en faktura. Det är lätt att på fakturan se kostnaderna kopplade till varje nummer.

  • Har ditt abonnemang blivit spärrat på grund av en obetald faktura?

    Vi låser upp ditt abonnemang så fort vi har registrerat din betalning. Det kan däremot ta några vardagar innan spärren är borta. Det beror på att din betalning registreras genom information från Intrum, vilket även gör att vi inte kan låsa upp spärr mot uppvisat kvitto.

    Tips: I Mitt Telenor-appen och på Mina sidor kan du se när betalningen är registrerad. Ditt abonnemang aktiveras så snart din betalning registreras.

    Har du problem med att få igång ditt abonnemang trots registrerad betalning kan du prova att stänga av/starta om din mobil.

  • Varför står min faktura som obetald trots att jag har betalat?

    Ser din faktura ser ut att inte vara betalad trots att du vet att du har betalat den? 

    1. Börja med att kontrollera att du har betalat in till rätt bankgiro och med rätt ocr-nummer. Vårt bankgironummer är 5331-1338 och vårt plusgironummer är 4792603-5.
    2. Har du betalat in till fel ocr-nummer? Ring då till oss på 020-222 222 så hjälper vi dig. Det är bra om du har betalningens referensnummer nära till hands.
  • Kan jag få en ny faktura?

    Har du tappat bort din faktura? Oroa dig inte, du kan betala den ändå :-)

    I vår app Mitt Telenor och på Mina sidor hittar du dina obetalda fakturor, OCR-nummer, betalningsuppgifter och mycket mer. Klicka här för att komma direkt till fakturaöversikten i Mina sidor när du har loggat in.

  • Vad händer om autogirodragningen misslyckas?

    Om det inte finns tillräckligt mycket pengar på kontot när din faktura ska betalas via autogiro kommer vi att försöka tre gånger till. Försöken görs en gång om dagen de tre följande bankdagarna efter fakturans förfallodag. 

    Har vi inte kunnat dra pengar då får du ett sms från oss, som innehåller summan du ska betala samt vårt postgironummer. Du kommer även att behöva ditt fakturanummer/OCR. Det hittar du i vår app Mitt Telenor och på Mina sidor. Klicka här för att komma direkt till fakturaöversikten i Mina sidor när du har loggat in.

  • Jag har fått en räkning från Intrum, vad ska jag göra nu?

    Om du har fått en faktura från Intrum som innehåller ett inkassokrav ska du betala den så fort som möjligt. Om du inte gör det kommer fakturan att skickas vidare i kravhanteringen och till slut nå Kronofogdemyndigheten.

    Det första som händer om du inte betalar innan det datum som står på inkassofakturan är att ditt abonnemang stängs av för utgående trafik. Du kommer alltså fortfarande kunna ta emot samtal, men inte ringa själv.

    Nästa steg är att abonnemanget stängs av för både utgående och inkommande trafik. Abonnemanget kommer inte att aktiveras förrän hela fakturan är betald.

  • Vad är Trygg 48?

    Har du sett att det står Trygg 48 på din faktura? Trygg 48 är vår försäkring som garanterar att du får en ny mobil eller surfplatta inom 48 timmar (vardagar) från det att din skadeanmälan är registrerad och komplett. Längre tid ska det inte behöva ta att få igång sitt mobila liv igen. Blir din mobil stulen under din semester inom EU/EES skickar vi en ny utbytesenhet till dig så fort din skadeanmälan är registrerad och komplett.

    Trygg 48 är gratis de första två månaderna, sedan kostar det 119 kr/mån för mobiler och 59 kr/mån för surfplattor. Efter prövotiden får du ett sms där du kan avaktivera Trygg 48. Är du nöjd så gör du ingenting. Den bindningsfria försäkringen löper på och kostnaden läggs på din faktura.

    Läs mer om Trygg 48

    Vill du avsluta Trygg 48? Så här gör du.

  • Jag har full täckning men kan ändå inte sms:a/ringa/surfa. Varför?

    Prova att slå på telefonens flygplansläge och slå sedan av det igen. Om detta inte hjälper kan du prova att starta om telefonen. Någon av dessa åtgärder brukar oftast lösa problemet.

    Är du utomlands? Kolla här

    Fungerar det fortfarande inte? Här hittar du fler konkreta tips på hur du åtgärdar de vanligaste problemen, t.ex. problem med internetuppkoppling.

    Upplever du fortfarande problem, ring 020-222 222 så hjälper vi dig.

  • Varför kommer jag inte ut på internet med mitt mobila bredband?
    1. Prova att starta om datorn och även modemet.
    2. Har du kopplat in modemet direkt i datorn? Testa att sätta det i en annan usb-port.
    3. Kolla så att du har täckning.

    Går det fortfarande inte att surfa med ditt mobila bredband? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig vidare.

  • Varför har jag ingen/dålig täckning i vissa delar av bostaden?

    Om du har dåligt täckning inomhus beror det troligtvis på att vi inte når ända fram på grund av tjocka väggar eller fönster. Prova från ett annat ställe i ditt hem. Får du det inte att fungera finns vi till din hjälp på 020-222 222

  • Vad ska jag göra om det står Ingen service i displayen?
    1. Börja med att starta om din enhet. Har du en iPhone kan du prova en hård omstart genom att hålla in både av-/på-knappen och hemknappen samtidigt tills äpplet börjar lysa på skärmen.
    2. Prova att använda sim-kortet i en annan mobil eller beställ ett nytt på Mina sidor.

    Fungerar det fortfarande inte? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig.

  • Varför kan jag inte ta emot mms?

    Börja med att kolla att mobildata är påslaget i mobilens inställningar. Slå även av WiFi och som sista steg kan du testa att starta om mobilen.

    Fungerar det fortfarande inte att ta emot mms kan du kontrollera APN-inställningarna. Vi förklarar hur man gör i våra enkla mobilguider.

  • Varför kan jag inte surfa på min iPhone?

    Om du har problem att surfa på din iPhone så kolla in våra guider med de vanligaste problemlösarna. Ofta kan du enkelt lösa problemet själv.

  • Vad händer om jag felanmäler till Telenor att jag har dålig täckning?

    Om du felanmäler dålig täckning till oss kommer vi att hjälpa dig och se vad vi kan göra så att din upplevelse möter dina förväntningar. Ser vi att något är fel så kommer vi självklart åtgärda det..

  • Mitt mobila bredband kopplas ner om jag inte är aktiv, vad är fel?

    Bredbandet kopplar ner när datorn går i viloläge. Stäng av viloläget på din dator så är problemet löst.

  • Varför kan jag inte ansluta till WiFi?

    Testa att stänga av och sätta på telefonen. Se till att WiFi-funktionen är aktiverad på telefonen.

    Funkar det fortfarande inte att ansluta till WiFi? Titta i våra guider för mer tips.

  • Jag har problem med att ringa och ta emot samtal. Vad ska jag göra?

    Börja med att starta om mobilen. Fungerar inte det, testa sim-kortet i en annan mobil för att se om det är fel på mobilen.  Fungerar det fortfarande inte att ringa och ta emot samtal? Ring 020-222 222 så hjälper vi dig vidare.

  • Varför kan jag inte skicka mms?

    Börja med att kolla att mobildata är påslaget i mobilens inställningar. Slå även av WiFi och som sista steg kan du testa att starta om mobilen.

    Fungerar det fortfarande inte att skicka mms kan du kontrollera APN-inställningarna. Vi förklarar hur man gör i våra enkla mobilguider.

  • Varför kan jag inte ta emot sms?

    Börja med att starta om mobilen. Om du fortfarande inte kan ta emot sms efter det hittar du förmodligen ett svar i våra enkla mobilguider.

  • Varför kan jag inte skicka sms?

    Om du inte kan skicka sms så börjar du med att starta om mobilen. Fungerar det fortfarande inte hittar du förmodligen ett svar i våra enkla mobilguider.

  • Varför har min surf inte fyllts på?

    I appen Mitt Telenor och på Mina sidor ser du när din nya surf kommer. Om du inte har fått påfyllnad det datum som anges där, kan du kontakta Kundservice på 020-222 222.

  • Varför är min iPhone så seg/långsam?

    Om du upplever att din telefon är långsammare än vanligt kan du prova att starta om den, det hjälper i många fall.

    Om du nyligen har gjort en programuppdatering kan det bero på buggar i operativsystemet. Gå in under Allmänt > Programuppdatering och kolla om det har kommit en ny version med buggfixar.

    Mer om din iPhone hittar du i vår mobilguide för Apple.

  • Min iPhone har hängt sig, vad ska jag göra?

    Reagerar din iPhone inte på knapptryckningar? Går det inte att starta den? Att tvinga fram en omstart kan lösa problemet. Hur du gör hittar du här.

    Mer om din iPhone hittar du i vår mobilguide för Apple.

  • Hur laddar jag mitt kontantkort?

    Du kan ladda på flera olika sätt. Via vår app Telenor Ladda, direkt på webben eller via din internetbank om du har Swedbank, Handelsbanken eller Nordea. Laddar du via värdebevis kan du även göra det på webben, på den här sidan. Värdebevis hittar du i de flesta mataffärer, bensinstationer och givetvis i våra egna butiker. Lycka till.

    Besvarade det här din fråga?
    Tack för ditt svar!
  • Kontantkort Fastpris är giltigt i 31 dagar, vad händer sen?

    Om du har kvar saldo på ditt kontantkort börjar du betala för dina samtal, surf och meddelanden enligt gällande trafikpriser. Priserna hittar du på Mina sidor. Och här kan du ladda på kortet.

  • Hur ofta måste jag ladda mitt kontantkort för att det inte ska avslutas?

    Minst en gång per år, annars avslutas ditt kontantkort automatiskt. I appen Telenor Ladda eller på Mina sidor ser du vilket datum du senast måste ladda för att kontantkortet ska hållas aktivt.

  • Vad har jag för saldo/hur mycket surf har jag kvar på mitt kontantkort?

    Om du vill kolla ditt saldo eller hur mycket surf du har kvar på ditt kontantkort kan du göra det i appen Telenor Ladda eller genom att logga in på Mina sidor.

    Du kan också sms:a SALDO till nummer 222.

  • Hur laddar jag Mobilt bredband kontant?

    Om du vill ladda Mobilt Bredband Kontant gör du det enkelt via vår app Telenor Ladda, eller på vår laddningssida. Vill du veta vad det kostar att ladda loggar du bara in på Mina sidor. Lycka till.

  • Hur registrerar jag mitt kontantkort?

    Du kan registrera kontantkort på Mina sidor. Har du köpt ditt kontantkort på Telenor.se behöver du inte göra någonting, det registrerades automatiskt vid köptillfället.

  • Hur länge gäller min laddning?

    Samtliga prisplaner i Telenor Fastpris kontantkort, med undantag för Fastpris Halvårskort 2 GB, gäller antingen i en månad eller i ett halvår beroende på vad du köpt. Telenor Rörligt gäller i ett år från laddningstillfället.

    Alla kontantkort blir inaktiva om du inte laddat det på ett år. Då behöver du beställa ett nytt.

  • Hur laddar jag mitt kontantkort med värdebevis?

    Det finns flera sätt att ladda kontantkort med värdebevis. Välj det sätt du gillar bäst:

    • Via vår laddningssida.
    • Ring nummer 220. Tryck 2 och följ instruktionerna.
    • Knappa in *120*värdebeviskod# i din mobil. Avsluta med samtalslur.
    • Sms:a LADDA följt av värdebeviskoden (12 siffror) till nummer 220.
  • Varför kan jag inte surfa med mitt kontantkort?

    Om du har förbrukat din surfvolym och därefter börjar surfa på vanlig dagstaxa och sedan fyller på potten igen, kan det fortfarande ligga kvar en ”spärr” för surf. Lös problemet genom att starta om din telefon.

    Befinner du dig utomlands behöver du kontrollera att ditt kontantkort fungerar utomlands. Mer information hittar du här.

    Se även till att du har roaming påslagen.

  • Hur gör jag om mitt kontantkort till ett abonnemang?

    Om du vill byta från kontantkort till abonnemang börjar du med att läsa om våra  abonnemang Frihet för att hitta det som passar dig bäst. Du kan köpa ditt abonnemang här på Telenor.se. Om du vill kan du behålla ditt nummer, oavsett om du har ett kontantkort hos en annan operatör, eller hos oss.

    Tänk på att det eventuella saldo som finns på kontantkortet försvinner vid bytet.

  • Fungerar mitt kontantkort utomlands?

    Du använder ditt kontantkort precis som hemma i hela EU/EES. Du kan alltså surfa, ringa, sms:a och mms:a som vanligt utan att behöva tänka på kostnaderna. Detta är alldeles fantastiskt, tycker vi. 

    Våra kontantkort fungerar i de allra flesta överiga länder utanför EU/EES och har standardpriser. Leta upp ditt land i listan och står det inget om kontantkort så fungerar det.

    Har du ett kontantkort med Fastpris behöver du ladda på pengar på ditt kort, dvs extra saldo. Du laddar ditt kontantkort på samma sätt som du gör i vanliga fall via vår laddningsida.

  • Vad händer om surfen tar slut på kontantkortet?

    Du surfar vidare i samma hastighet för 19 kr/100 MB (i 1 dygn). Samma sak gäller när du befinner dig utomlands.

  • Hur laddar jag mitt kontantkort med mer surf?

    Börjar surfen tryta kan du ladda på med ytterligare 1 GB, 3 GB, 10 GB eller 30 GB surf. Dessa surfmängder är giltiga i 31 dagar från det att du laddar på.

    Du kan även ladda på med 20 GB eller 60 GB - dessa surfmängder är giltiga i 6 månader från att du laddar på. Du laddar all extra surf på samma sätt som du normalt laddar på ditt kontantkort.

  • Hur säger jag upp mitt kontantkort?

    Vad tråkigt att du vill avsluta ditt kontantkort. Ditt kontantkort kommer avslutas automatiskt när du inte laddat det på 12 månader. Välkommen tillbaka.

  • Vilka kontantkortsladdningar finns det?

    Här kan du läsa mer om och jämföra våra olika kontantkortsladdningar: Telenor Fastpris, Telenor Rörligt och tillägget Telenor Surf för extra surfmängd.

  • Hur spärrar jag mitt kontantkort?

    Har du blivit av med din mobil och vill spärra ditt kontantkort? Om du har registrerat kortet så kan du kontakta kundservice på 020- 222 222 så hjälper vi dig med att:

    • Få tillbaka ditt telefonnummer
    • Föra över din befintliga saldo till ditt nya kontantkort
  • Vad är telematik?

    Telematik är till för kommunikation mellan maskiner. Hos Telenor är det endast företagskunder som kan teckna telematikabonnemang. Telematik används bland annat till:

    • Avläsningar på varuautomater, elmätare, fjärrvärmemätare eller vattenmätare.

    • Larm som kan använda sig av mobilnätet.

    • Kortterminaler.

    Om du är intresserad kan du kontakta oss på 08-410 03 507 eller telematics@telenor.se.

  • Har Telenor kontantkort till larm?

    Telenors kontantkort fungerar till hemlarm, välj den laddning som passar dig bäst här. I appen Telenor Ladda kan du ladda kortet, se saldo och giltighetstid och även teckna prenumeration på en laddning. Om du prenumererar på en laddning fylls kortet på automatiskt och du behöver aldrig vara orolig över att giltighetstiden ska gå ut. Kontantkort måste fyllas på en gång om året, annars avslutas kortet.

    Kontantkortet kommer i tre storlekar:

    • Nano-simkort. Marknadens minsta sim-kort. Från början var det bara iPhone 5 och senare iPhone-modeller som krävde nano-sim, men nu använder även ett flertal andra märken det.

    • Micro-simkort. Mellanstorleken på sim-kort. Vissa surfplattor och nyare smartphones kräver Micro-sim.

    • Standard-simkort eller mini-simkort. Det äldsta sim-kortet på marknaden. De flesta lite äldre mobiler, modem och routrar har denna storlek.

    För företag kan det vara praktiskt att skaffa ett telematik-kontantkort. Här kan du läsa mer om telematik.

  • Jag har bindningstid kvar, kan jag byta mobil ändå?

    Om du har Telenor Change kan du byta din mobil även om du har bindningstid kvar. Du kan se om du har Change, antingen i Mitt Telenor-appen, eller på Mina sidor

    I appen kan du också se när du kan byta, och vad det skulle kosta. Läs mer om Change här.

    Har du inte Telenor Change får du ha max 6 månader kvar på din bindningstid för att kunna förlänga ditt abonnemang med något av våra befintliga abonnemang.

    Besvarade det här din fråga?
    Tack för ditt svar!
  • Hur köper jag mer surf, extra data?

    Om du vill köpa mer surf/extra data gör du det i appen Mitt Telenor eller på Mina sidor. Du väljer mellan 0,2 GB för 39 kr, 1 GB för 89 kr, 3 GB för 149 kr, 10 GB för 249 kr eller 20 GB för 349 kr.

    Besvarade det här din fråga?
    Tack för ditt svar!
  • Har jag Telenor Change?

    Om du undrar om du har Telenor Change tar du snabbt reda på det i appen Mitt Telenor och via Mina sidor

  • Har ni ungdomsrabatt?

    Ja, absolut! Är du under 27 år och väljer ett abonnemang med 6, 20, 40, 60 eller Obegränsat GB surf och 24 månaders bindningstid får du 50 kr/rabatt i månaden. Totalt alltså 1200 kr. Rabatten läggs på automatiskt när du fyller i ditt personnummer i köpflödet.

  • När kan jag förlänga mitt abonnemang?

    Du kan tidigast förlänga ditt abommenang när det återstår 6 månader av din gamla bindningstid. I appen Mitt Telenor kan du se när din bindningstid går ut. Du kan även se på Mina sidor hur lång tid du har kvar. 

  • Hur förlänger jag mitt abonnemang?

    Vill du förlänga ditt abonnemang gör du det enkelt här på Telenor.se.

    Du kan förlänga ditt abonnemang förutsatt att du inte har någon bindningstid kvar.

    Har du bindningstid kvar på Frihet eller något annat abonnemang? Ta kontakt med Kundservice på 020-222 222 så löser vi det.

  • Vad är det för villkor för att få byta mobil med Change?
    • Din Mobil ska ha Telenor Change. Du kan enkelt se om du har det i appen Mitt Telenor.
    • Den ska vara fullt fungerande, inte fuktskadad eller sprucken. Se checklista här.
    • Eventuell reparation måste alltid ske hos en auktoriserad verkstad som använder originaldelar.
    • Du ska ha betalt halva kostnaden på mobilen. Om du inte har gjort det, kan du betala av resten av beloppet i butiken när du byter.
    • Du kan få en ändrad månadskostnad på din nya mobil. Därför kan vi behöva göra en kreditbedömning.

    Tänk på att du kan byta mobil här på telenor.se eller i en av alla våra butiker. Inlämning av den gamla mobilen sker alltid i butik.

  • När kan jag byta mobil med Telenor Change?

    När det gått 12 månader sedan du köpte en mobil med Telenor Change, kan du byta den mot en ny här på telenor.se eller i en Telenor-butik.

    Det går även att byta till en ny mobil innan 12 månader har gått. Då får du en slutfaktura på delbetalningarna som återstår innan du betalat hälften av telefonen.

    Har du appen Mitt Telenor kan du se hur långt du har kvar till ett byte.

  • Vad behöver jag lämna tillbaka när jag ska byta telefon med Change?

    Det enda du behöver ta med dig till butiken är telefonen. Har du kvar din mobilladdare får du gärna ta med den, men det är inte ett krav. 

  • Vad gör ni med alla gamla mobiler som lämnas in till er?

    Mobilerna kontrolleras och raderas på allt innehåll. Därefter säljs de vidare via vår samarbetspartner Conmodo. Mobilerna hamnar hos återförsäljare över hela Europa.

    Du kan läsa mer om hur vi återanvänder mobiler här.

  • Hur beställer jag ett nytt sim-kort/ny sim-kortstorlek?

    Det gör du på Mina sidor, under fliken för Abonnemang. Det kostar 250 kr. Ditt gamla kort fungerar tills du börjar använda det nya. Det nya börjar fungera direkt när du stoppar in det. Ditt nya sim-kort är ett multi-simkort, vilket innebär att det kommer i alla storlekar och fungerar oavsett vilken mobil och modell du har. 

  • Kan jag använda Telenor Change fast jag inte haft min gamla mobil i 12 mån?

    Absolut, du kan byta mobil med Telenor Change även om du haft den mindre än ett år. Du kommer då att få en slutfaktura på de delbetalningar som återstår fram tills att du betalat av hälften av din gamla mobil.

  • I vilka butiker kan jag byta mobil med Telenor Change?

    Du kan byta mobil här på webben och i alla våra egna butiker. Välkommen in.

  • Hur köper jag mer surf, extra data till mitt mobila bredband?

    Om du behöver köpa mer surf/extra data till ditt mobila bredband gör du det via Mina sidor.

  • Hur fungerar Telenor Change?

    Med Telenor Change kan du byta mobil efter 12 månader, även om du har bindningstid kvar. Din gamla mobil återvinns.

    Läs mer om Telenor Change

  • Kan jag testa abonnemanget innan jag bestämmer mig?

    Ja, som ny kund hos Telenor får du möjlighet att testa abonnemang och täckning i 30 dagar med Telenor Try. Vill du inte fortsätta som kund betalar du bara för de dagar du har hunnit utnyttja abonnemanget. Telenor Try kan utnyttjas en gång per person och år.

  • Vad är det för skillnad på de olika typerna av sim-kort?

    Det är ingen skillnad innehållsmässigt på sim-kort. Det som skiljer dem åt är storleken.

    Triple-simkort. Innehåller tre olika sim-kortsstorlekar: standard/mini-, micro- och nano-sim. På så sätt kan du vara säker på att alltid ha rätt typ av sim-kort till den mobil du tänker använda. Tänk på att behålla ditt Triple-sim om du skulle behöva byta storlek.

    Pin-koden på Triple-sim är från början deaktiverad. Du kan aktivera den genom mobilens pinkodsinställningar och anger då den kod som du fått med ditt Triple-sim, följt av den kod du själv vill ha.Triple-sim kan användas av dig som har ett abonnemang för mobiltelefon eller mobilt bredband.

    Nano-simkort. Marknadens minsta sim-kort. Från början var det bara iPhone 5 och senare iPhone-modeller som krävde nano-sim, men nu använder även ett flertal andra märken det. 

    Micro-simkort. Mellanstorleken på sim-kort. Vissa surfplattor och nyare smartphones kräver Micro-sim.

    Standard-simkort eller mini-simkort. Det äldsta sim-kortet på marknaden. De flesta lite äldre mobiler, modem och routrar har denna storlek.

  • Hur och när gäller ångerrätten?

    Om du gjort ett köp via webben, telefon eller eventförsäljning (på en plats utanför butikslokal) har du 14 dagars ångerrätt. För att ångerrätten ska gälla måste förpackningen vara obruten och en tjänst får inte ha påbörjats. Ring 020-222 222 så hjälper vi dig.

    Som ny kund hos Telenor har du dock alltid möjlighet att prova abonnemang och täckning i 30 dagar. Läs mer om vår tjänst Telenor Try här.

  • Vad ska jag tänka på vid Telenor Try?

    Om du köpt en mobil eller surfplatta behöver dessa returneras i originalförpackning med tillhörande manual och tillbehör och utan synliga skador. Om du vill lämna tillbaka övriga tillbehör som följde med eller köpts separat ska du tänka på att de enbart kan returneras i oöppnad förpackning.

  • Hur skaffar jag Change?

    Change ingår oavsett vilken mobil du köper. Du kan byta till en ny mobil redan efter 12 månader.

  • Hur gör jag för att ångra ett köp med Telenor Try?

    Gå tillbaka till den Telenorbutik där du köpte abonnemanget. Glöm inte ta med dig de tillbehör och produkter som du eventuellt fick vid köpet. Köpte du abonnemanget via kundservice eller telenor.se kan du istället ringa oss på 020-222 222.

  • Om jag gjort en Try, vad händer med mitt abonnemang?

    Vi avslutar abonnemanget. Du betalar endast för de dagar du använde abonnemanget.
    Telenor Try gäller inte vid förlängningar.

  • Hur mycket måste jag betala för en ny telefon med Telenor Change?

    Om det gått mer än 12 månader sedan du köpte din nuvarande mobil med Telenor Change stryks resterande avbetalningar och vi lägger upp en 24 månaders delbetalning för den nya mobilen.

    Har det inte gått 12 månader så får du en slutfaktura fär de delbetalningar som återstår på den gamla mobilen.

    I appen Mitt Telenor kan du se hur mycket du betalar vid ett byte. Läs mer om Telenor Change

  • När får jag min leverans?

    Om produkterna du beställt finns på lager är leveranstiden 2-3 arbetsdagar. Om de inte finns på lager levereras produkterna vanligtvis inom 1-3 veckor. 

  • Vad innebär Telenor Try?

    Som ny kund hos Telenor får du möjlighet att testa abonnemang och täckning i 30 dagar, innan du bestämmer dig för att använda oss. Vill du inte fortsätta som kund betalar du bara för de dagar du hunnit nyttja abonnemanget. Telenor Try kan utnyttjas en gång per år och person.

  • När gäller inte Telenor Try?
    • Om du köpt ett abonnemang hos en extern återförsäljare (det vill säga inte i en av våra egna butiker)
    • Om du förlänger ett befintligt abonnemang
    • På kontantkort
    • Om du endast vill lämna tillbaka mobilen/surfplattan, inte abonnemanget
    • På tillbehör där förpackningen är bruten
    • Om försäkring blivit nyttjad eller mobilen/surfplattan varit på service
  • Vad innebär en användare med eget sim-kort?

    Om du är kund hos oss och har abonnemangen Frihet kan du välja att lägga till fler användare till abonnemanget. Användaren får ett sim-kort med ett eget mobilnummer. Samtal, sms och mms är alltid fritt och surfen delar användaren med huvudabonnemanget. Det finns även extra sim-kort med surf som bara delar på surfen, det sim-kortet kan du alltså inte ringa med. 

  • Kan jag teckna Telenor Familj med andra personer än familjemedlemmar?

    Ja, din familj kan bestå av familj, kompisar och/eller avlägsna släktingar, det bestämmer du själv. Och ju fler ni är desto billigare blir det, men maxantalet är åtta användare. 

  • Vilka krav ställer ni på era leverantörer och deras underleverantörer i fråga om miljö, säkerhet och etik?

    Vi ställer tuffa krav på våra samarbetspartners. Vi har en nära dialog och stor insyn i arbetet hos både leverantörer och underleverantörer.

    Här kan du läsa mer om hur vi jobbar med hållbarhet i leverantörskedjan.

  • Var hittar jag IMEI-numret?

    Du hittar IMEI-numret genom att knappa in *#06# i din mobil så visas det i displayen. Annars kan du titta på kartongen eller på kvittot. 15 siffror. Varken mer eller mindre.

    Har du ett modem? Leta i närheten av streckkoden, där brukar det stå. 

  • Vad betyder operatörslåst mobil?

    Operatörslåst innebär att mobilen bara fungerar med sim-kort från en viss operatör. Telefoner köpta hos Telenor efter 1 maj 2014 är inte operatörslåsta.

  • Vad är ett IMEI-nummer?

    IMEI-numret är en 15-siffrig kod som är unik för din mobil. Som mobilens personnummer kan man säga. 

  • Hur tar jag bort mobilens/surfplattans kodlås?

    Hur man tar bort mobilens eller surfplattans kodlås beror på vilken typ det är.

    • Apple: Inställningar → Touch ID och lösenkod
    • Samsung: Inställningar → Låsskärm och säkerhet → Skärmlåstyp
    • Sony: Inställningar → Säkerhet → Skärmlås
    • Nokia: Alla inställningar → Låsskärm
  • Hur tar jag bort röstbrevlådan?

    Om du vill ta bort röstbrevlådan loggar du in på Mina sidor. Tänk på att alla meddelanden och hälsningsfraser kommer raderas.

  • Hur kommer jag igång med röstbrevlådan?

    För att sätta igång och ställa in din röstbrevlåda ringer du 888 från din mobil och följer instruktionerna. Du kan även göra alla inställningar från Mina sidor.

    Lycka till.

  • Vad har jag för kod till röstbrevlådan?

    Den väljer du själv genom att ringa 886. Du kan också logga in på Mina sidor och välja kod under "Inställningar". Koden måste bestå av 4-7 siffror och får inte enbart bestå av 0:or.

  • Hur stänger jag av iMessage?

    För att stänga av iMessage gör du så här:

    1. Gå in under Inställningar och välj Meddelanden.
    2. Bocka av iMessage.
    3. Det var det.
  • Hur låser jag upp min operatörslåsta mobil och vad kostar det?

    Det kostar 350 kr att låsa upp en mobil och görs enkelt via vår upplåsningssida.

  • Hur uppdaterar jag mjukvaran till mitt mobila bredband?

    Här hittar du information om hur du uppdaterar mjukvaran till ditt mobila bredband.

    För ZTE, klicka här.

    För Huawei, klicka här.

    För Huawei E532, klicka här.

  • Hur tar jag en backup på mina bilder och kontakter?

    Det  är viktigt att kunna spara bilder och kontakter på ett annat ställe än bara i mobilen. Därför har vi tagit fram två grymma, kostnadsfria appar.

    Med appen Capture för du enkelt över alla bilder och filmer från en enhet till en annan. 
    Och med appen Mina kontakter flyttar du över din telefonbok. Visst är det bra?

    Det finns även guider över hur du säkerhetskopierar hela din mobil här.

  • Är era mobiler operatörslåsta?

    Nja. Inte längre. Däremot kan mobiler köpta innan 1 maj 2014 vara det. Här tar du snabbt reda på om din gamla mobil är låst till oss.

  • Vad är Samsung Pay?

    Samsung Pay är en betal-app för Samsung-mobiler. Du betalar enkelt och säkert med din mobil då du signerar med fingeravtryck eller din personliga PIN-kod.

    Läs mer om Samsung Pay

  • Hur lång tid tar det att låsa upp min mobil?

    Det tar inte mer än 5-10 minuter. Och du gör det själv via vår upplåsningssida.

  • Hur stänger jag av Hitta min iPhone?
    1. Gå in under Inställningar och välj iCloud.
    2. Bocka av Hitta min iPhone, bekräfta med ditt Apple-ID.

    Har du inte tillgång till din mobil kan du även stänga av funktionen på icloud.com.

  • Jag har glömt min pinkod, vad gör jag?

    Om du har glömt pinkoden till simkortet behöver du en pukkod som gör det möjligt att återställa pinkoden. Pukkoden finns i appen Mitt Telenor under "Abonnemang", på Mina Sidor samt på din faktura. 

    Kan du inte låsa upp simkortet med hjälp av pinkoden eller pukkoden, eller om du ser en varningstext som säger "PUK förbrukad", behöver du ett nytt simkort.

  • Hur ändrar jag antal signaler/svarstid innan röstbrevlådan går igång?

    Hinner du inte svara innan röstbrevlådan går igång? Det är enkelt att ändra hur många signaler som går fram i appen Mitt Telenor eller på Mina sidor under "Inställningar". Alternativen som finns att tillgå följer här:

    Antal sekunder du har på dig att svara innan röstbrevlådan startar.
    5 sekunder = 2 signaler
    10 sekunder = 3 signaler
    15 sekunder = 4 signaler
    20 sekunder = 5 signaler
    25 sekunder = 6 signaler

    30 sekunder = 7 signaler

    Välj det som passar dig bäst!

  • Hur ställer jag in min mail?

    Här hittar du guider till de vanligaste mobiltillverkarna. Om din mobil inte finns med, gå till tillverkarens egna hemsida.

  • Vad har mitt mobila bredband för nummer?

    Ditt mobila bredbands nummer står på ditt avtal och på dina fakturor.

  • Kan jag stänga av röstbrevlådan tillfälligt?

    Självklart. Antingen så loggar du in på Mina sidor, väljer "Tjänster" och letar upp inställningar för röstbrevlådan. Där kan du inaktivera röstbrevlådan genom att klicka i mellan vilka datum den ska vara avstängd. 

    Du kan också sms:a svarare av (antal dagar) till 222. Då stängs den av direkt.

  • Hur slår jag på surfen på resan på iPhone?

    För att kunna surfa utomlands måste du aktivera data-roaming. Så här gör du:

    1. Gå in på Inställningar.
    2. Välj Mobilnät.
    3. Slå på Data-roaming.

    Om du har en äldre version av iOS behöver du även kontrollera att valet EU-internet inte är aktiverat.

  • Hur slår jag på surfen på resan på Android?

    För att kunna surfa utomlands måste du aktivera data-roaming. Har du en Android-mobil gör du så här: 

    1. Gå in på Inställningar.
    2. Välj Mobila nätverk.
    3. Slå på Data-roaming.

    Det kan skilja sig åt mellan olika mobilmodeller.

  • Hur hittar jag Telenors smtp-inställningar?

    Telenor tillhandahåller inte smtp-inställningar längre. Dem får du istället från din mailklient, till exempel Gmail, Yahoo eller Hotmail.

  • Hur tar jag reda på vad jag har för abonnemang?

    Om du inte vet vilket abonnemang du har hittar du det lätt i appen Mitt Telenor eller på Mina Sidor

  • Var kan jag se min och min familjs surfmängd?

    Du kan se din och din familjs surfmängd och hur mycket surf du har kvar i Mitt Telenor-appen och på Mina sidor.

  • Hur loggar jag in i Mitt Telenor-appen?

    Dina inloggningsuppgifter är samma som de du har till Mina sidor. Har du inget användarkonto kan du skapa ett direkt i Mitt Telenor. Det tar bara en minut. 

  • Hur hanterar jag mina abonnemang?

    I Mitt Telenor-appen och på Mina sidor har du full kontroll på ditt abonnemang. Du kan bland annat se ditt saldo, dina fakturor, fördela och köpa mer surf. Vill du beställa ett nytt sim-kort, spärra ditt abonnemang eller din mobiltelefon gör du det via Mina sidor.

    Läs mer om vad du kan göra på respektive ställe här.

    Har du flera abonnemang hos oss? Ett tips är att koppla dem till ett och samma Mina sidor-konto. Då slipper du växla mellan olika konton.

  • Varför kan jag inte logga in på mina Mina sidor?

    Om du har problem att logga in på Mina sidor kan det bero på flera olika saker. Kanske kan vår guide hjälpa dig. Vi håller tummarna.

  • Varför funkar det inte att köpa extra surf i Mitt Telenor-appen?

    Om du registerat ditt konto på ett extra-sim kommer det inte gå att köpa extra surf. För att få det att fungera måste du vända dig till ägaren eller registrera/koppla huvudnumret till Mina sidor. Du ser ditt huvudnummer på din faktura eller på Mina sidor.

  • Varför står det att min mailadress är upptagen när jag försöker registrera ett konto?

    Om det står att din mailadress redan är upptagen beror det med stor sannolikhet på att du redan har ett konto kopplat till mailadressen. Tryck på Glömt lösenord så skickas lösenordet till din mail.

  • Varför kan jag inte se alla mina abonnemang på Mina sidor?

    Du väljer själv vilka abonnemang/kontantkort som ska finnas tillgängliga genom att koppla dessa till ditt Mina sidor-konto.

  • Hur delar, fördelar jag surf mellan användare?

    Du fördelar surfen i antingen Mitt Telenor-appen eller på Mina sidor. Som ägare av huvudabonnemanget kan du sätta och ändra surfgränser på alla extra sim-kort. 

    Här förklarar vi mer detaljerat hur du gör.

  • Kan jag ladda mitt kontantkort i Mitt Telenor eller på Mina Sidor?

    Du kan inte ladda kontantkort (Fastpris, Rörligt, Surf eller Fast Extrasaldo) i Mitt Telenor eller på Mina sidor. Däremot kan du göra det på telenor.se/ladda.

  • Vad kan jag med ett extra sim-kort göra i Mitt Telenor-appen och på Mina sidor?

    Du kan se hur mycket surf du har kvar. Vill du kunna göra annat än att bara se surf behöver du be ägaren av abonnemanget om behörighet.

  • Kan jag beställa tjänster i Mitt Telenor-appen?

    Ja, du kan beställa och ta bort vissa tjänster i Mitt Telenor.

  • Vad kostar självrisken?

    Självrisken är 750 kr för mobiler och 500 kr för surfplattor. Använder du försäkringen två gånger eller fler inom 18 månader höjs självrisken med 1000 kr. Allt står i dina villkor.

  • Vilken garanti har min produkt?

    Klicka här för information om garantin för din Sony-telefon.

    Klicka här för information om garantin för din Samsung-telefon.

    Klicka här för information om garantin för din iPhone.

  • Vad täcker Trygg 48?

    Till exempel fukt-, tapp- och glasskador, stöld och förlust. Vid godkänd stöld/förlust täcker försäkringen även upp till 10 000 kr i trafikkostnader om någon använder din stulna eller borttappade mobil för att ringa, sms:a och surfa.

    Läs mer om Trygg 48

  • Vad täcker garantin?

    Garantin täcker sådant som var fel redan från början, till exempel om en knapp slutar fungera eller om mjukvaran börjar krångla. Är du osäker kan du ringa vår serviceverkstad på 040-680 30 70 vardagar 09 – 20.

  • Vad täcker inte Trygg 48?

    Trygg 48 täcker inte skador, stöld eller förlust som;

    • inte påverkar mobilens/surfplattans användbarhet
    • skett innan försäkringsgivarens ansvar inträdde
    • uppkommit avsiktligt.

    Trygg 48 gäller inte heller om icke-auktoriserade reparationer, installationer eller ingrepp gjorts på den skadade mobilen/surfplattan.
    Läs mer om det här.

  • Gäller min hemförsäkring om felet inte täcks av garantin?

    Det beror helt på vad din hemförsäkring täcker. Börja med att kontakta ditt försäkringsbolag innan du skickar in din mobil/surfplatta på reparation.

  • Vad ska jag göra om min mobil försvinner utomlands?

    Bara lugn. Om du tappar bort din mobil eller den blir stulen utomlands, ta omgående kontakt med oss på +46 708 222 222 vardagar 08.00-21.00 och helger 09.00-17.00.

    Har du Trygg 48 gör du en skadeanmälan på samma vis som om du vore hemma i Sverige. Om din mobil har blivit stulen måste du göra en polisanmälan i det landet där den blivit stulen. Befinner du dig inom ett EU/EES-land har du möjlighet att få din ersättningsmobil skickad till dig, den enda kostnaden som tillkommer utöver självrisken är fraktavgiften. Det är viktigt att du anger rätt adress då vi annars inte kan ansvara för att du får din mobil.

    Om din mobil skadas:
    Har du Trygg 48 gör du 
    en skadeanmälan när du kommer hem så skickar vi en ersättningsmobil inom 48 timmar (vardagar) från det att din skadeanmälan är registrerad och komplett.

    Befinner du dig utanför EU/EES ska du kontakta vår avdelning för skadeanmälan på +468 420 038 99 så hjälper vi dig.

  • Vad ska jag tänka på innan jag skickar in min trasiga mobil/surfplatta på reparation?
  • Täcker Trygg 48 tillbehör?

    Nej, tillbehör täcks inte av Trygg 48.

  • Vad kostar det att reparera min mobil/surfplatta om jag inte har Trygg 48?

    Hur hög kostnaden för en reparation blir beror helt på vad felet är. Om felet inte täcks av garantin skickar vi ett kostnadsförslag som du får ta ställning till. Tackar du nej betalar du bara 350 kr i undersökningsavgift. Här kan du starta ett serviceärende.

    Har du Trygg 48 ska du inte använda länken ovan.

  • Hur lång tid tar ett reparationsärende?

    Hur lång tid en reparation tar beror på vad som är fel. Du kan hela tiden följa ditt ärende via länken vi skickar till dig.

  • Jag har en trasig/stulen mobil och försäkring hos er, hur gör jag en skadeanmälan?

    Kolla här. Där står allt om hur du gör en skadeanmälan om du t.ex. tappat bort din telefon eller om den blivit stulen. 

    Om du har en fråga om ett pågående skadeärende kan du kontakta vår skadeanmälanavdelning på 08-420 038 99.

  • Vad händer om skadan inte täcks av försäkring?

    Om du har fått en skada på din mobil eller surfplatta som inte täcks av försäkringen Trygg48 kan du starta ett reparationsärende. Läs mer här.  

  • Jag har Trygg 48. När får jag min utbytesmobil/-surfplatta?

    Utbytesmobilen eller -surfplattan finns att hämta på närmaste utlämningsställe inom 48 timmar (vardagar) från det att din skadeanmälan är registrerad och komplett och en bekräftelse om ersättning har skickats till dig.

  • Kan jag stöldspärra mitt kontantkort?

    Ett kontantkort går inte att spärra. Har du däremot registrerat ditt kontantkort kan vi hjälpa till så att du får tillbaka ditt nummer och saldo. Ring oss på 020-222 222.

  • Hur spärrar jag min mobil?

    Vad trist att du blivit av med din mobil. Börja med att göra en polisanmälan.

    Gör en polisanmälan.

    Spärra mobilen på Mina sidor. Du kommer få uppge mobilens IMEI-nummer och det diarienummer du fått från Polisen. Du får också välja ett lösenord på 8 tecken som behövs ifall mobilen hittas igen. Kommer du inte åt Mina sidor kan du kontakta kundservice så hjälper vi dig. 

    Läs mer om vad som händer efter att du spärrat din mobil här.

  • Hur skickar jag iväg min mobil på lagning?

    Om din mobil behöver lagas startar du ett serviceärende och skickar in din produkt till oss, så återkommer vi med ett kostnadsförslag. Är den köpt hos någon annan än oss ber vi dig kontakta dem. 

    Har du försäkringen Trygg 48? I så fall gör du din skadeanmälan här

  • Hur säger jag upp försäkringen Trygg 48?

    Har du ingen nytta av försäkringen kan du säga upp den på Mina sidor. Du kan också sms:a stopptrygg till 222 från den mobil du har försäkrat.

  • Hur spärrar jag mitt abonnemang?

    Du kan spärra ditt abonnemang på Mina sidor. Har du även blivit av med mobilen så måste du göra en polisanmälan också.

    Kommer du inte åt Mina sidor kan du kontakta kundservice så hjälper vi dig. 

  • Behöver jag stänga av surfen utomlands?

    Det beror på vart du ska resa. Inom EU/EES behöver du inte göra det. Där surfar du till samma pris som du gör hemma, och behöver alltså inte stänga av surfen för att undvika onödiga kostnader. 

    Ska du resa till övriga världen är det smart att kolla upp vad som gäller innan du åker. Med vår tjänst Respass får du ett fast pris per vecka så att du vet exakt vad det kostar att ringa, surfa, och sms:a i det land du befinner dig.

    Om du vill undvika kostnader helt och hållet rekommenderar vi att du stänger av data-roaming innan du kliver på planet hemma i Sverige.

    Trevlig resa!

  • Vad ska jag göra för att kunna surfa utomlands?

    För att kunna surfa utomlands måste du slå på data-roaming. Om du reser inom EU/EES eller i Thailand, Malaysia och Myanmar (fd. Burma) innebär detta inga extra kostnader. Ska du resa till ett land övriga världen? Här kan du se hur mycket det kostar att surfa i olika länder. Om du vill ha full kontroll över kostnaderna rekommenderar vi att du skaffar Respass.

    Om du har kontantkort måste du ladda på extrasaldo för att kunna surfa utomlands. Det gör du här.

    Om det inte fungerar att surfa trots att du har aktiverat data-roaming så kolla att du har slagit av flygplansläget. Krånglar det fortfarande så prova att starta om mobilen.

  • Kan jag surfa obegränsat med Frihet Obegränsat i utlandet?

    Nästan. Totalt har du 100 GB/månad att surfa för inom EU/EES, Thailand, Malaysia och Myanmar (Burma) om du har abonnemanget Frihet Obegränsat. 100 GB gäller för dig och din familj om du har Telenor Familj. Du kan fördela de 100 GB mellan dina familjemedlemmar i appen Mitt Telenor.

    Ska du vara bortrest länge? Här hittar du information om vad som gäller vid längre utomlandsvistelser.

    Priser för länder utanför EU/EES hittar du här.

    Ska du resa till övriga världen? Läs här om hur du ringer, surfar och sms:ar till fast pris i det land du befinner dig i.

    Besvarade det här din fråga?
    Tack för ditt svar!
  • Vad gäller när jag reser inom EU/EES?

    Reser du inom EU/EES kan du surfa, ringa och mms:a till samma kostnad som hemma. Det gäller oavsett om du har abonnemang eller kontantkort hos oss.

    Har du abonnemangen Telenor Frihet tar du med dig all din surf på din resa inom EU/EES. Med Telenor Frihet Obegränsat kan du använda max 100 GB/månad i EU/ESS. Har du något av våra äldre abonnemang så tar du med dig en del av din surfpott.

    Här kan du se vad som gäller för just ditt abonnemang.

    I appen Mitt Telenor kan du se vilket abonnemang du har.

    Läs mer om resor inom EU/EES här

  • Vad gör jag om surfen tar slut när jag är utomlands?

    Du som har abonnemangen Frihet:

    När du reser inom EU/EES, Thailand, Malaysia och Myanmar (Burma).
    När surfen är slut får du ett sms med frågan om du vill köpa ytterligare surf. Du beställer valfri önskad surfmängd genom att svara på sms:et. Vill du inte köpa ytterligare surf, väntar du tills perioden är slut. När en ny surfperiod startar har du återigen möjlighet att använda surfmängden i ditt abonnemang när du reser i EU/EES, Thailand, Malaysia och Myanmar (Burma).

    När du reser utanför EU/EES, Thailand, Malaysia och Myanmar (Burma).
    När surfen är slut får du ett sms med frågan om du vill köpa ytterligare surf. Du beställer genom att svara ja på sms:et. Vid midnatt svensk tid nollställs din surf.

    Du som inte har abonnemangen Frihet:

    När surfen är slut får du ett sms med frågan om du vill köpa ytterligare surf. Du beställer genom att svara ja på sms:et. Vid midnatt svensk tid nollställs din surf.

    Vet du inte vad du har för abonnemang?
    Om du inte vet vad du har för abonnemang kan du titta i appen Mitt Telenor eller på Mina Sidor

  • Räknas Kanarieöarna som EU-land?

    Ja – Kanarieöarna är en del av Spanien (som är en del av EU/EES), så samma priser gäller för samtal och roaming på Kanarieöarna som i Spanien.

  • Hur fungerar Föräldrakoll i utlandet?

    Är Föräldrakoll aktiverat kan barnet varken surfa eller ringa i utlandet (gäller även abonnemangen Frihet där surf och samtal ingår). Det går inte ens att ringa inom familjen. Vill du att ditt barn ska kunna surfa, ringa och sms:a på semestern behöver Föräldrakoll stängas av på alla extra sim-kort.

    Ska du resa utomlands kan ni välja mellan att:

    -   Ha Föräldrakoll påslaget men att samtal och surf inte fungerar.

    -   Inaktivera Föräldrakoll (via Mina sidor) och stänga av Roaming i telefonen för att begränsa surfkostnader.

    -   Inaktivera Föräldrakoll utan att stänga av Roaming i telefonen för att kunna surfa, även om det innebär extra kostnader.

    Väljer ni att inaktivera Föräldrakoll finns det andra tjänster du kan använda som ger ett bra skydd mot oväntade kostnader i utlandet. Dessa kan du göra på Mina sidor.

    • Aktivera Ej sökbart telefonnummer.
    • Aktivera Spärr betalsamtal.
    • Aktivera Köpspärr.
    • Vid hemkomsten aktiverar du återigen Föräldrakoll via Mina sidor.
  • Jag har en iPhone och ska åka utomlands, vad ska jag tänka på?

    Tänk på att meddelandefunktionen iMessage är aktiverad som standard. För att den ska fungera krävs att du är ansluten till internet via mobilnätet eller Wi-Fi.

    Tänk även på att om du har flera Apple-enheter (t.ex. en iPad) med samma Apple-ID och någon av de är kvar påslagna hemma i Sverige så kommer meddelanden att levereras till de enheterna och avsändaren får en leveransbekräftelse även om du inte fått meddelandet i utlandet.

  • Vad ska jag tänka på om jag är nära en landsgräns?

    Befinner dig inom EU/EES men är nära ett annat land som inte ingår i EU/EES (till exempel på Cypern eller i något av länderna som gränsar mot Schweiz)? Då finns möjligheten att mobiltelefonitäckningen för en operatör i grannlandet sträcker sig över landsgränsen och in i landet där du befinner dig.

    Så kontrollera vilken operatörs nät din telefon är uppkopplad mot, annars finns det en risk att du får betala för trafik gjord i grannlandet, även om du inte varit där. Om din telefon har kopplat upp sig mot en operatör i grannlandet kan du gå in på telefonens inställningar, manuellt söka fram tillgängliga operatörer och välja en operatör i landet där du befinner dig.

    Kom ihåg att du bara får ett välkomst-sms första gången du besöker ett land, även om du byter land flera gånger (inom 7 dagar, sedan genereras ett nytt välkomst-sms igen).

  • Så här slår du på surfen på resan

    För att kunna surfa på resan måste du aktivera data-roaming i din telefon.

    I en iPhone/iPad:

    1. Gå in på Inställningar.

    2. Välj Mobilnät.

    3. Slå på Data-roaming.

    4. Under Inställning >> Mobilnät kan det finnas ett val som heter "EU-roaming". Om du ser detta val - se till så EU-roaming inte är aktivt, d.v.s. det ska inte vara grönmarkerat. 

    I en Android-mobil/surfplatta:

    1. Gå in på Inställningar.

    2. Välj Mobila nätverk.

    3. Slå på Data-roaming.

    Det kan skilja sig åt mellan olika mobilmodeller.

    Har du ett mobilt bredband?

    1. Se till att ditt abonnemang är öppet för roaming. Har du ett modem: se menyn i klienten. Har du en WiFi-puck, se menyn i routern.
    2. Se till att routern/modemer/surfplattan är öppen för roanming.
    3. I vissa klienter/routers kan det finnas behov av att manuellt koppla upp vid roaming och bekräfta att man accepterar det.
  • Behöver jag stänga av min röstbrevlåda utomlands?

    Nej. Att ta emot meddelanden till röstbrevlådan är alltid kostnadsfritt, att lyssna av den kostar som ett samtal till Sverige. Trevlig resa.

  • Vad gäller för ögrupper som inte ligger i Europa, men som tillhör EU/EES-länder?

    Här gäller samma priser som för landet som ögruppen tillhör. För Kanarieöarna gäller samma pris som för att använda roaming i Spanien och så vidare. 

  • I vilka länder ingår surf, samtal och sms/mms med abonnemangen Telenor Frihet?

    Surf, samtal, sms/mms ingår när du befinner dig på resande fot inom EU/EES: Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland (inkl. Åland), Frankrike (inkl. Franska Guyana, Franska Västindien, Guadeloupe, Martinique, Reunion, Saint Martin (franska)), Gibraltar, Grekland, Irland, Island, Italien (inkl. San Marino, Vatikanstaten), Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge (inkl. Svalbard), Polen, Portugal (inkl. Azorerna och Madeira), Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien (inkl. Cueta, Kanarieöarna, Melilla), Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike.

    OBS! Andorra, Färöarna, Grönland, Guernsey, Isle of Man, Jersey, Monaco, Schweiz, Turkiet är exempel på länder/territorier som inte ingår i EU/EES.

    Surf ingår i: Thailand, Malaysia och Myanmar (fd. Burma).

    Ska du till Cypern? Säkerställ att du är uppkopplad mot en cypriotisk operatör (exempelvis Areeba, Cytarmobile-Vodafone, Primetel). Är du uppkopplad mot en turkisk operatör Turk Telekom, Turkcell, Vodafone Turkey) kommer du att betala extra för din användning då Turkiet inte inte ingår i EU/EES. Var extra observant på detta om du befinner dig nära eller på den norra delen av Cypern där din mobil kan få täckning från turkiska operatörer.

  • Hur lyssnar jag av min röstbrevlåda utomlands?

    Om du är i utlandet och vill lyssna av din röstbrevlåda ringer du +46 708 222 888 och slår in din personliga kod. Har du glömt koden så skickas en ny ut via sms efter två felaktiga försök.

    Att lyssna av röstbrevlådan kostar som ett vanligt samtal till Sverige.

  • Vad kostar det att ringa/sms:a till utlandet?

    Här ser du vad det kostar att ringa och skicka sms från Sverige till en utländsk abonnent.

  • Vad kostar det att ringa/sms:a/surfa utomlands?

    Här hittar du våra priser i utlandet.

    Du kan även beställa SMS från den mobil/det abonnemang du vill veta kostnaden för.

    Så här gör du:

    Sms:a namnet på landet (t ex. USA) till nummer 10615.
    Vi skickar ett välkomst-sms till dig med de priser som gäller för av dig valt land.

    Trevlig resa!

  • Kan jag använda den surf och de samtal/sms/mms som ingår i mitt abonnemang vid permanent vistelse i EU/EES?

    Nej. Tanken är att du ska kunna använda ditt abonnemang precis som vanligt när du tillfälligt är i de länder som ingår i EU/EES. Att tillfälligt använda abonnemanget stämmer överens med EU-regleringen kring ”Roam Like At Home”. Det är inte meningen att du ska använda ditt abonnemang som en permanent lösning vid utlandsvistelse.

    Om du, under en fyramånadersperiod, befinner dig fler dagar i ett EU/EES-land än i Sverige och har en förbrukning som är större utomlands än i Sverige, räknas det som permanent roaming eller s.k. extremanvändning.

    Orolig? Lugn, vi kommer att meddela dig per sms om du använder ditt abonnemang enligt ovan definition av extemanvändning. Detta ger dig möjlighet att pausa ditt roamande (användande av abonnemanget i EU/EES).

    Skulle du dock välja att fortsätta roama (använda abonnemanget i EU/EES) kommer du, i tillägg till din fasta månadskostnad, att debiteras en rörlig tilläggsavgift så länge du använder tjänsten. Detta innebär att du debiteras enligt nedan rörliga tilläggsavgift för din roamingförbrukning (användning av abonnemanget i EU/EES) samtidigt som du förbrukar din surfpott.

    Rörlig tilläggsavgift i SEK, inkl moms:

    Utgående samtal 0,38 kr/min
    Inkommande samtal 0,12 kr/min
    SMS 0,11 kr/styck
    MMS 0,07 kr/styck
    Surf 0,07 kr/MB

    Priserna kan komma att justeras eftersom priserna sätts i euro och EU bestämmer vilken EUR/SEK-kurs som ska gälla vid olika tillfällen under året.

    Från det att Telenor har informerat dig om extrem användning har du två veckor på dig att ändra ditt roamingbeteende. Du kommer att debiteras från dag 1 från och med två-veckorsperioden. Du kommer att debiteras fram till dess att du använder till abonnemang på ett sätt som inte räknas som permanent roaming eller s.k. extremanvändning.

    Anser du att påståendet om extrem användning saknar fog, kan du tillhandahålla underlag som styrker att (i) Tjänsten till övervägande har använts i Sverige under den aktuella perioden och att (ii) du till övervägande del har befunnit dig i Sverige under den aktuella perioden. Underlaget lämnar du till Telenors kundservice per mail.

    Denna information finns även i villkoren för våra mobila tjänster.

  • Hur vet jag om jag kan ringa fritt inom familjen, i hela världen?

    Du ringer utan extra kostnad inom familjen om du har vår lösning för familjen - Telenor Familj. Telenor Familj utgår ifrån ett huvudabonnemang och fungerar med abonnemangen Frihet 20/40/60 GB och obegränsad surf. Du ser vilket abonnemang du har i appen Mitt Telenor.

  • Varför fungerar inte vår familjelösning utomlands?

    Om du har Telenor Familj och det inte går att ringa, surfa eller skicka sms i utlandet har du förmodligen Föräldrakoll påkopplat. Du kan ta bort tjänsten tillfälligt på Mina sidor.

  • Hur fungerar Telenor Familj/Samla familjen utomlands?

    1. Om du har Telenor Frihet och reser i ett EU/EES-land, Thailand, Malaysia eller Myanmar (Burma), kan du använda och dela hela abonnemangets mobilsurf med familjen utan extra kostnad. Med äldre abonnemangsformer än Telenor Frihet gäller surfen endast i EU/EES.

    2. Du behöver ta bort Föräldrakoll på alla användare för att det ska fungera att ringa, ta emot samtal, surfa eller skicka sms.

    3. Om du vill använda en utlandstjänst behöver det köpas till för varje enskild användare.

    4. Kom ihåg att du med Telenor Familj även ringer fritt inom familjen i hela världen. (De som ingår i familjen är de du delar surfpott med).

    Om du vill använda en utlandstjänst behöver det köpas till för varje enskilt Extra-sim.

  • Jag kan inte surfa eller ringa utomlands. Vad gör jag?
    1. Stäng av och sätt sedan på mobilen igen.
    2. Kontrollera att du är ansluten till ett nätverk.
    3. Kontrollera att du har nätverk genom att prova att ringa.
    4. Kontrollera att du har roaming påslaget. Så här gör du.
    5. Har du Telenor Familj och inte kan ringa, surfa eller skicka sms i utlandet?
      Då har du förmodligen Föräldrakoll påkopplat. Du kan ta bort tjänsten på Mina sidor.
    6. Befinner du dig i Bahamas, Etiopien, Georgien, Isle of Man, Laos, Maldiverna, Namibia, Nya Kaledonien är surfen per automatik spärrad då kostnaden är 199kr/MB. Ta kontakt med Kundservice på 020-222 222 om du vill ta bort den spärren.
    7. Har du en iPhone/iPad? Under Inställningar >> Mobilnät kan det finnas ett val som heter "EU-roaming". Om du ser detta val - se till så EU-roaming inte är aktivt, d.v.s. det ska inte vara grönmarkerat. 

    För dig med kontantkort:

    1. Befinner du dig utanför EU/EES bör du kontrollera att du har laddat på Extrasaldo. Är du inom EU/EES behövs det inte.
    2. Har du nyligen surfat upp din surfmängd och fyllt på igen är det bra att starta om telefonen då gammal information kan ligga kvar och spärra för surf.
  • Hur köper jag Respass?

    När du anländer till utlandet får du ett sms med information om Respass, hur många dagar det gäller, vad det kostar, volym som ingår och hur du köper tjänsten. Du kan också köpa tjänsten innan din avresa (max 30 dagar) genom att skicka ett sms till 222 med den beställningskod som gäller för önskat Respass. Kortnumret fungerar även i utlandet. Respasset aktiveras först när du börjar ringa/svara, sms:a eller mms:a och är utomlands i den zon ditt Respass gäller för. Därefter är det giltigt i 7 eller 14 dagar eller fram till dess att passet tar slut. Därefter betalar du enligt ordinarie prislista.

  • När får jag min nya iPhone X?

    Fyra dagar efter att du har gjort din beställning får du ett sms med information om din leverans. Här kan du med det ordernummer du har fått se leveransinfo för just din mobil.

  • Kan jag se vad för leveranstider ni har för iPhone X och iPhone 8, även om jag inte har köpt någon än?

    Ja, här ser du leveranstider för iPhone X:

    64 GB 
    Grey: Vecka 49-50
    Silver: Upp till 8 veckor

    256 GB
    Grey: Upp till 7 veckor
    Silver: Upp till 8 veckor

    iPhone 8/Plus har vi i lager och levereras vanligtvis efter 2-3 arbetsdagar beroende på vilket leveransalternativ du valt. 

  • Vad kostar nya iPhone?

    iPhone X kostar från 649 kr per månad i 24 månader.

    iPhone 8 kostar från 479 kr per månad i 24 månader. 

    iPhone 8 Plus kostar från 529 kr per månad i 24 månader.

  • Har ni iPhone X och/eller iPhone 8 i butik?

    Nu till en början har vi inte iPhone X i butik, utan det är samma leveranstider som på webben.

    Vi har de flesta modeller och färger av iPhone 8 och iPhone 8 Plus i butik. Givetvis kan det skilja sig något från butik till butik.

  • Jag har köpt en iPhone X. Hur och när får jag min iPhone-bonus?

    Har du köpt med abonnemang med 1,5 - 60 GB surf får du 100 GB extra per månad i tre månader. Surfen laddas på automatiskt fredagen efter att vi har skickat din iPhone X. Om du har Telenor Familj så får huvudabonnemanget 100 GB extra per månad i tre månader som du självklart kan dela med andra i din familj.

    Har du köpt abonnemang med obegränsad surf får du en värdekod på 200 kr att handla för i våra Telenorbutiker. Koden skickas till dig med sms fredagen efter att vi har skickat din iPhone X. Visa upp koden i butiken när du ska handla.

  • Vad är det som skiljer iPhone X från iPhone 8 och 8 Plus?

    Större skärm och ingen hemknapp. Stora skillnaden i designen är att iPhone X inte har någon hemknapp och att skärmen täcker hela framsidan. Det gör att ”tians” skärm är den största hittills, utan att telefonen blir klumpig.
    Ansiktsigenkänning. iPhone X:s ansiktsigenkänning gör att du kan låsa upp telefonen genom att titta på den. Apple kallar det Face ID. iPhone 8 och iPhone 8 Plus har precis som tidigare modeller Touch ID som gör att du kan låsa upp med ett enkelt tryck.
    Samma kamera - nästan. Kameran i iPhone 8 Plus, med flera nya finesser, har hyllats som den bästa på marknaden. Samma kamera sitter i iPhone X, men i den finns som sagt även stöd för ansiktsigenkänning i den främre kameran. Med hjälp av den här funktionen kan du göra dina egna rörliga emojis som baseras på ditt ansikte, så kallade animojis.
    Här hittar du teknisk info och mer detaljer.

  • I vilka färger och storlekar finns nya iPhone?

    iPhone X finns i rymdgrå och silver och med minnesstorlekarna 64 GB och 256 GB.

    iPhone 8 och 8 Plus finns i färgerna rymdgrå, guld och silver och med minnesstorlekarna 64 GB och 256 GB.

  • Varför behöver jag vänta på min iPhone X?

    Väntetiden beror på hur många som har beställt och hur många mobiler som finns. Vissa modeller och färger är populärare, vilket kan innebära längre väntetid.

  • Hur fungerar köplatsen för nya iPhone X?

    Du får en plats i kön så fort du har köpt din mobil. Köplatsen är specifik för den modell, färg och minnesstorlek du valt, vilket innebär att någon som har beställt efter dig kan få sin mobil före om hen har valt en annan modell, färg och minnesstorlek. Varken kundservice eller butikspersonal har tillgång till din köplats.

  • Hur vet jag om leveransen av min iPhone X blir försenad?

    Skulle det bli en försening kan du följa det här. Det som behövs är ditt ordernummer och ditt personnummer/organisationsnummer.