Oväntat eller högt fakturabelopp

Hickade du till när du såg beloppet på din faktura från oss? Här kan du läsa om vad som påverkar fakturabeloppet.

Ny kund?

  • Första fakturan 
    Den första fakturan är oftast på ett högre belopp än de man får sedan. Läs mer om första mobilfakturan eller första bredbands-/tv-fakturan.
  • Trygg 48
    Mobilförsäkringen Trygg 48 är kostnadsfri de två första månaderna. Därefter kostar den 129 kr/månad (59 kr/månad för surfplatta). Har du mobilabonnemanget Obegränsat Plus betalar du bara 29 kr/månad.
  • Surfa säkert
    Säkerhetspaketet Surfa Säkert är kostnadsfritt de två första månaderna. Därefter kostar det 59 kr/mån.

Kund sedan tidigare?

  • Har du gjort ändringar?
    Om du har gjort ändringar i ditt abonnemang kan det leda till ökade kostnader. Du som har mobilabonnemang kanske har ändrat surfmängd och du som har tv kanske har lagt till C-more. Har du bytt abonnemang kan du ha förlorat tidigare rabatter.
  • Har du köpt en tjänst?
    En tjänst kan till exempel vara en film från Filmbutiken, eller ett Surfpaket för utlandsresan.
  • Prisförändringar och rabatter som upphör
    Ibland ändrar vi priset på våra tjänster (vilket vi alltid meddelar i förväg). Högre belopp på fakturan kan också bero på att du har haft en tidsbestämd rabatt som har gått ut. 

Mobilabonnemang?

  • Har du bytt surfmängd?
  • Har du köpt extra surf?
  • Har du sms:at till utlandet?
    Se priser för olika zoner.
  • Har du skickat betal-sms?
    Står det "Förmedlade tjänster" på fakturan? Det kan exempelvis vara betal-sms vid omröstningar.
  • Har du betalat parkering med mobilen?
  • Har du "Mobiltelefon" som betalningsalternativ i App Store, Google Play eller Microsoft Store? 
    I så fall kommer eventuella kostnader på mobilfakturan. Läs mer
En mobil som visar hur det ser ut i Mitt Telenor

Se din faktura


Din faktura hittar du i Mitt Telenor. Där kan du även se:

  • tidigare fakturor
  • om din faktura är betalad
  • kommande kostnader

Logga in

En person som tittar på ett papper och ser förvånad ut

"Vad menar de med det?"


Ta hjälp av vår ordlista

Hitta svaret själv

Sök på det du undrar över. 

Vanliga frågor om faktura

  • Du väljer själv hur du vill betala din faktura från oss. Här hittar du information om vilka betalsätt som finns, och hur du gör för att byta.

    Betala med e-faktura

    Betala med autogiro

    Betala mobilfakturan med Swish

    Få tv- och bredbandsfakturan i Kivra

    Byte av bank och betalansvarig

  • Fakturabeloppet kan ändras från månad till månad, och det kan bero på massa olika saker, men det vanligaste är att du har köpt något eller ändrat något i ditt abonnemang. Eller helt enkelt köpt ett nytt abonnemang, eftersom den första fakturan oftast är högre än de nästkommande.

    Läs allt om oväntat eller högt fakturabelopp här

  • Logga in i Mitt Telenor för att se nya och gamla fakturor.

    I Mitt Telenor hittar du även

    • Betalstatus
    • När nästa faktura skickas ut
    • Hur du betalar (till exempel med autogiro eller e-faktura)
    Mitt Telenor finns både här på webben, och som app för dig som har mobilabonnemang hos oss. 


    Kan du inte se dina fakturor i Mitt Telenor?

    Det beror förmodligen på att du inte har verifierat dig som ägare till ditt abonnemang. 

    Har du e‑faktura?

    Då kan du även se dina fakturor i din internetbank. 

  • För att ta reda på om vi har mottagit betalningen av din faktura loggar du in i Mitt Telenor. Informationen du ser där är samma som vi har tillgång till. Vi kan alltså inte se om fakturan är betald innan du kan se det själv.

    I Mitt Telenor ser du dina fakturor uppdelade utifrån om de är obetalda eller betalda. Du som har mobilabonnemang kan även se dina kommande kostnader. 

    Mitt Telenor finns även som app för dig som har mobilabonnemang.

     

    Står fakturan som obetald eller förfallen trots att du har betalat kan du läsa mer här.

     

  • Står din faktura som obetald eller förfallen trots att du har betalat? Kolla det här:

    • Har du nyss betalat?
      Det kan ta någon vardag innan betalningen har registrerats i våra system. 
    • Har pengarna dragits från kontot?
      Om fakturan fortfarande ligger som obetald efter några dagar loggar du in på din bank och kollar om pengarna dragits från kontot eller att e-fakturan är godkänd.
    • Rätt betaluppgifter?
      Dubbelkolla att du angivit rätt OCR-nummer, bank- eller postgiro. Betaluppgifterna hittar du i Mitt Telenor.
    • Har du e‑faktura?
      Glöm inte att du måste godkänna betalningen i din internetbank för att den ska genomföras. 
    • Vad står det för förfallodatum?
      Kanske är den obetalda fakturan en ny faktura som inte ska vara betald ännu?
  • Om du inte kan se din faktura i Mitt Telenor kan du gå in i appen och se om du ser fakturan där. Om du fortfarande inte kan se din faktura, kontakta oss.

  • Du hittar trafikspecifikationer för mobilabonnemang och hemtelefoni via mobilnätet i fakturasektionen i Mitt Telenor. Mitt Telenor finns både här på webben och som app.

    Bra att veta:

    • Det är bara personen som använder numret det ringts från som kan se trafikspecifikationen. 
    • I enlighet med dataskyddsförordningen GDPR, sparar vi så lite data som möjligt. Det innebär att trafikspecifikationen bara visar samtal som kostar, till exempel samtal till utlandet och till betalnummer.
  • Har du abonnemang hos oss och vill ändra din fakturaadress ber vi dig att kontakta oss genom att klicka här.

  • Bankgironummer: 5572-4959
    Betalningsmottagare: Telenor

    Vi har inget plusgiro. 

  • IBAN: SE4195000099603415949043 

    BIC: NDEASESS

    IBAN och BIC krävs för att göra betalningar till oss från utlandet. BIC står för ”Business Identifier Code” och kallades tidigare för ”SWIFT-adress” eller ”SWIFT code”.

    Är du företagskund? Då hittar du rätt IBAN och BIC här

  • I vissa länder inom EU/EES, till exempel i Spanien, tar man betalt för samtal till bland annat myndigheter och biluthyrningsfirmor (premiumsamtal). Så om du har varit i ett land där du ska kunna ringa utan extra kostnad men ändå fått en faktura på samtal ringda utomlands kan det vara anledningen.

    På Berecs hemsida (VAS | BEREC (europa.eu)) kan du söka fram vilka nummerserier som är premiumsamtal i respektive EU/EES-land.

Hittade du inte svaret på din fråga?

 

Kontakta kundservice.

När du ringer oss behöver du identifiera dig med BankID eller personlig kod.