Källkritik viktigast i Alexander Kandiloros nya spel

2018-03-09

Hur lär man ut källkritik? Hur får man barn och vuxna att sitta tillsammans i en knapp timme och diskutera detta viktiga ämne, samtidigt som de har kul? Enligt Alexander Kandiloros är svaret givet. Man gör ett spel! 

Välkommen till Jakten På Sanningen – ett brädspel där du söker efter svar på ständigt uppdaterade frågor. Om du svarar rätt och kan visa en källa får du gå framåt på spelplanen. Men om du svarar fel får du gå bakåt.

Spelets skapare heter Alexander Kandiloros. Han driver förlaget Ninja Print, som har gett ut brädspel sedan 2011.

– Jag ville göra ett klassiskt spel, influerat av Den Försvunna Diamanten och Snakes & Ladders, berättar Alexander. Det är färgglatt och enkelt att komma in i. Och det blandar kunskap och tur, så att det inte nödvändigtvis är den som kan mest som vinner.

En spelomgång tar ungefär 45 minuter. Spelet funkar lika bra hemma i vardagsrummet som på en lektion i klassrummet.

Fysisk spelplan – digitala frågekort

Jakten På Sanningen innehåller en fysisk spelplan. Du tar dig framåt genom att vara först med att svara på en fråga, och visa din källa. Om du har tur eller otur så kan du hamna på en bro som tar dig närmare eller längre från målet.

Men till skillnad från ett klassiskt frågespel finns det inga fysiska frågekort. Frågorna hittar du i stället på spelets hemsida. Jakten På Sanningen kombinerar alltså brädspelets analoga upplägg med den digitala teknikens möjligheter.

– Jag tyckte att det var ett intressant koncept att hela tiden kunna tillföra nya frågor, säger Alexander. Då är man inte lika begränsad av korten som i ett vanligt brädspel.

Spelutvecklaren Alexander Kandiloros berättar om sin idé bakom brädspelet Jakten på sanningen.

Källkritik och ny syn på fakta

Källkritik är nyckeln till att vinna i Jakten På Sanningen. Något som Alexander tycker är viktigare än någonsin.

– Det finns allt mer information och det blir svårare att sålla mellan trovärdiga och icke trovärdiga källor. Förut kunde man enklare se vad som hade legitimitet men nu är det mycket svårare att skilja på vad som är trovärdigt och inte, och att veta vem avsändaren är.

2017 var året då vi fick bekanta oss med begrepp som alternative facts. Har synen på fakta förändrats?

– Ja, jag upplever en obehaglig tendens att fakta har blivit en diskussionsfråga, säger Alexander. Idag talar man också om confirmation bias – man tar bara till sig artiklar som stämmer överens med det man redan tror.

Brädspel är en tidlös umgängesform

Idén till Ninja Print föddes när Alexander spelade gamla brädspel med sina kompisar och insåg hur kul och behövt umgängesformen var för honom. Sedan dess har det blivit ett dussin spel och en bok. Ninja Print har fått uppmärksamhet i både svenska och utländska medier.

– Mina spel är en ursäkt att samlas och umgås, säger Alexander. Det är en tidlös umgängesform, att sitta runt ett bord och titta varandra i ögonen med ett gemensamt mål.

Så vad är målet med Jakten På Sanningen? Vad vill Alexander att det ska ha för effekt på spelarna?

– Jag vill få folk att börja fundera lite mer på vem som har sagt någonting och varför. Alla har ju en agenda. Det är det tydligaste tipset jag kan ge någon. Barn som vuxen.