Vi vill att nätet ska vara en säker plats för dig, men ibland inträffar händelser som behöver följas upp, och då är det viktigt att du enkelt ska kunna anmäla det.
- Börja med att reda på vilken leverantör anmälan ska skickas till
Om du vill anmäla missbruk via nätet behöver du först ta reda på vilken leverantör anmälan ska skickas till. Du kan spåra vilken leverantör ett visst IP-nummer tillhör via databasen whois.net. - Kontakta din leverantör
Kontakta sedan den internetleverantör som materialet eller e-posten kommer ifrån. - Om ärendet är polisärt - kontakta polisen direkt
Vill du polisanmäla olagligt missbruk? Vänd dig till närmaste polisstation eller via polisens hemsida polisen.se.
Vad räknas som missbruk?
- Dataintrång eller försök till dataintrång
- Innehav eller exponering av barnpornografi
- Hot/trakasseri/kränkning eller annat stötande beteende
- Kedjebrev och pyramidspel genom till exempel e-post
- Sabotage (i flera fall kallat "Denial of Service")
- Spam, oönskade massutskick av e-post
- Bedrägeri som phishing och ”Nigeriabrev”
Samarbete med Rikskriminalen
Vårt samarbete med Rikskriminalen gör det möjligt att blockera besök till sidor på nätet som skildrar sexuella övergrepp mot barn. Vid besök till en blockerad sida visas en stoppskylt som varnar att sidan innehåller straffbart material. Polisen avgör vilka webbplatser som ska spärras.
Om du upptäcker barnpornografi på nätet
Om du upptäcker barnpornografi på nätet ska du omgående kontakta polisen. Dock är det viktigt att du inte sparar bilderna på din dator eller mejlar bilderna till polisen. I båda fallen begår du nämligen själv ett brott. I stället ska du skicka över länken eller adressen till den särskilda enhet på Rikskriminalpolisen som arbetar med barnpornografi. Här kan du tipsa Polisen om barnpornografibrott.
-
På Telenor tar vi säkerhet på största allvar och vi vill att alla kunder ska känna trygghet.
Misstänker du att du fått bluffmejl från någon som utger sig för att vara Telenor? Är du rädd att du har utsatts för något slags bedrägeri, till exempel nätfiske, så kallat phishing? Då kan du använda det här formuläret eller mejla abuse@telenor.se för att göra en anmälan. -
- Öppna Inställningar i sidomenyn (kugghjulet).
- Välj alternativet skräppost.
- Bocka i "aktivera spamfilter". Filtret bestämmer hur programmet ska hantera skräppost. Vi rekommenderar att du använder alternativet "karantän". Meddelandet märks då upp med "SPAM" i titeln och flyttas till skräppost-mappen.
- Klicka på "spara" uppe till höger för att spara förändringarna i spamfiltret.
Du kan även lägga till en skräppostavsändare som markerar all e-post från den avsändaren som skräppost. Detta gör du också på inställningar för skräppost längst ned till höger på sidan.
- Fyll i e-post eller domän. Test@testing.com blockerar eller tillåter den specifika adressen medan @testing.com blockerar eller tillåter alla sändare som slutar på testing.com.
- Klicka på pluset för att lägga till e-post/domän i listan.
- Klicka på Spara uppe till höger för att spara förändringarna i spamfiltret.
-
- Ring kundservice så får du hjälp med att spärra eventella abonnemang, samt mer information om vad som händer när du anmäler urkundsförfalskning.
- Fyll sedan i detta formulär och mejla till customerfraud@telenor.se.
Det går även bra att skicka via post till:Telenor Sverige AB
Fraud & Credit Operations
371 80 Karlskrona -
Komplettera anmälan till oss med en kopia på polisanmälan.
-
Har du förlorat ID-handlning anmäler du det direkt till polisen. Det är också viktigt att du spärrar din ID-hanling hos utställaren. Ett tips är att även spärra ditt personnummer för kreditupplysning hos respektive kreditupplysningsföretag.