Senaste nytt

Ibland händer det stora saker. Ibland lite mindre. Oavsett vilket är det här du hittar dem.

2022-06-03
Smarta tips inför åsksäsongen 
När åskan mullrar i fjärran och ett oväder är på ingång är det bra att följa några enkla råd, både för din egen och dina prylars säkerhet. Läs mer här 

2022-05-18
Nu finns en Telenor Stream-app för din smarta Samsung-tv
Vi har lanserat vår första Telenor Stream-app för Smart-TV! Appen kan användas av dig som har en smart tv från Samsung, och den måste vara tillverkad 2018 eller senare. Läs mer 

2022-05-11
Se upp med sms om röstmeddelanden!

Just nu sprids en ny typ av bedrägeri-sms som handlar om att man fått ett meddelande i röstbrevlådan.

Så här kan det se ut:

meddelande flubot 300px.jpg

Den här typen av sms:en bär på ett virus som kallas Flubot. Det är väldigt smittsamt, vilket ökar risken att mobiltelefonen blir infekterad när man har klickat på länken i sms:et. Texterna är formulerade för att skapa nyfikenhet, eller stress, för att få dig att klicka på länkarna utan att tänka efter.

Gör så här om du har fått ett liknande sms:

  • Klicka inte på länken
  • Radera sms:et direkt

Har du redan klickat på länken och uppmanats att ladda ner en app? Gör inte det, och ta för vana att aldrig ladda ner appar som inte finns i Google Play eller AppStore.

Har du redan laddat ner appen och installerat ett program som kan ha innehållit virus ska du göra detta så snabbt som möjligt:

  1. Byt lösenord du använt i nätläsare på mobilen.
  2. Spärra betalkort du har använt på mobilen.
  3. Därefter startar du om mobilen i säkerhetsläge och avinstallerar viruset.
  4. Gick det inte att avinstallera viruset? Då måste du fabrikåterställa mobilen, men se till att inte installera en back up-kopia som innehållet viruset.
  5. Om du har haft viruset på din mobil är det troligt att vi på Telenor har begränsat sms- och mms-utskick från din mobil. Ta kontakt med oss på 020-222 222 för att lösa det.


2022-05-02
Nu behöver du inte längre välja favoritkanaler!
Tv Flex heter numera Tv Mellan och innehåller ännu fler kanaler än tidigare – och du har tillgång till alla hela tiden! Det innebär att du inte längre behöver välja favoritkanaler. Tv Mellan kostar 349 kr i månaden.

Mer om Tv Mellan och vilka kanaler som ingår

2022-03-24
Fria samtal, sms och mms till Ukraina förlängs
Vi förlänger fria samtal, sms och mms i Ukraina samt från Sverige till Ukraina för alla som har Telenor-abonnemang. Samtidigt anpassar vi priserna för kontantkort. Priserna gäller under perioden 25 mars – 30 april. 

2022-03-22
Problemet med interna datasystem är löst
Nu är problemet med våra interna datasystem löst och allt fungerar som vanligt igen. Vi ber om ursäkt för de besvär problemen kan ha orsakat! 

2022-03-22
Tillfälligt problem med interna datasystem 
Just nu har vi problem med våra interna datasystem, vilket gör att det inte går att göra ändringar i Mitt Telenor och att de som svarar i telefon kan ha svårt att hjälpa kunder. Vi ber er ha överseende med detta, och jobbar för fullt med att lösa problemet. 

2022-03-04
Problemet med felaktig betalstatus i Mitt Telenor är löst 
Nu är problemet med att fakturor felaktigt stod som förfallna i Mitt Telenor löst. 

2022-03-02
Felaktig betalstatus i Mitt Telenor 
Fakturor med förfallodatum i februari kan felaktigt stå som förfallna i Mitt Telenor, trots att de är betalda. Har du betalat din faktura behöver du inte göra något.

Bakgrunden är en driftstörning hos Telenors bank Nordea.

Vad du kan göra:

  • Avvakta några dagar. Vi förväntar oss att detta är löst inom kort och då kommer det att stå rätt på Mitt Telenor.
  • Osäker på om du har betalat? Kolla om dragningen gått igenom på din bank. Betala inte en redan betald faktura igen.

2022-02-28
Frivisning av internationella nyhetskanaler 
Med anledning av kriget i Ukraina frivisar vi utvalda nyhetskanaler. De tv-kanaler som frivisas är nyhetskanalerna CNN, BBC World News och Sky News. Kanalerna är tillgängliga för våra tv- och Telenor Stream-kunder. Kanalerna läggs in automatiskt. Vi vill göra det möjligt för så många som möjligt att hålla sig uppdaterade om läget.

Du hittar de frivisade nyhetskanalerna på följande kanalplatser:

• BBC World News – Kanalplats 21
• CNN – Kanalplats 22
• Sky News – Kanalplats 23

2022-02-24
Fria samtal, sms och mms mellan Ukraina och Sverige 
Med anledning av kriget i Ukraina så inför vi fria samtal, sms och mms mellan Ukraina och Sverige. För våra kunder på plats i Ukraina gäller fria roamingsamtal, -sms och -mms.

Vi gör det så att alla ska ha möjlighet att hålla sig uppdaterade på läget och hålla kontakt med nära och kära i Sverige och Ukraina. Detta gäller från och med 24 februari fram till 24 mars.

2022-02-07
Har du fått mejl om att du betalat din faktura två gånger? 
Just nu skickas bluffmail ut i Telenors namn, angående en påstådd återbetalning. I mailet står felaktigt att en faktura betalats två gånger, och bedragarna vill lura mottagaren att klicka på en länk för att få pengar tillbaka.

Var alltid misstänksam mot mail med den här typen av innehåll. Undvik att klicka på länkarna, det kan ge bedragarna tillgång till kontouppgifter eller annan känslig information.

2022-01-19
Varning för bluffmejl
Det cirkulerar just nu ett bluffmail som uppges vara från oss på Telenor, det är det inte. Mejladressen det skickas från är donotreply@secureserver.net. I mejlet uppmanas du att trycka på en länk, det ska du inte göra.

Läs mer om hur du skyddar dig mot nätbedragare 

2022-01-04
Driftinformation om just ditt tv och bredband i Mitt Telenor
Nu behöver du inte längre söka i en karta för att se om ditt bredbands- eller tv-abonnemang är påverkat av en driftstörning eller planerat arbete. Logga bara in i Mitt Telenor här på webben (enkelt med BankID!) så står det klart och tydligt längst upp på sidan Min översikt. Står det inget där? Då är det helt enkelt ingen driftstörning på ditt abonnemang. Se mer här

2021-12-02
Mitt Telenor ♥ BankID
Nyhet! Nu kan du som har tecknat abonnemang hos Telenor logga in med BankID i Mitt Telenor, både i appen och här på webben.

2021-12-01
Kundundersökning: tv och bredband
Ett urval av våra kunder inom tv och bredband kommer varje månad att få ett sms av oss. Sms:et innehåller en länk till en kundundersökning. Fått sms:et? Svara gärna på frågorna, så blir vi glada!

2021-11-19
Två tv-förändringar
Den 31 december försvinner tv-kanalen Paramount Network och playtjänsten Fox+ ur vårt tv-utbud. Vi kontaktar alla tv-kunder som påverkas av förändringarna.

2021-11-04
Vassaste tipset: kolla in våra mobilguider
Ställa in och fixa med mobilen? Bra! Ta hjälp av våra mobilguider

2021-10-29
Mejl med erbjudande till bredbandskunder
I dagarna mejlar vi ett stort antal av våra bredbandskunder. Mejlet innehåller ett finfint erbjudande. Med andra ord: håll utkik!

2021-10-28
V sport hockey byter namn
Den 1 november byter kanalen V sport hockey namn till V sport vinter. Kanalen är fullmatad med vintersporter som ishockey och skidor.

2021-10-27
Vi ringer våra mobilkunder
Blivit uppringd av oss? Inga konstigheter. Under hösten och resten av året lyfter våra säljare luren för att snacka med många av våra mobilkunder.

2021-10-26
Avveckling av hemsidetjänsten
Vi avvecklar vår hemsidetjänst (även kallat web hosting eller webbkonto). Den 27 oktober skickar vi ett mejl till de kunder som påverkas.

2021-10-15
Felaktigt utskick av pappersfakturor
Ett antal av våra mobilkunder har på grund av ett tekniskt fel fått pappersfakturor istället för digitala fakturor. Men vi jobbar på en lösning. Vi kommer att rätta till den felaktiga fakturaavgiften.

2021-10-07
Frivisning i oktober
Under vecka 41 och 42 frivisar vi V-kanalerna (serier, film och sport) för vissa av våra tv-kunder. Ett bra tillfälle att utforska nytt tv-innehåll!

2021-10-05
BankID när du ringer till oss
När du ringer till vår kundservice behöver du identifiera dig med BankID redan innan du kommit fram till någon av våra medarbetare. I samtalet får du instruktioner så att du vet när det är dags. Varför BankID? Jo, vi måste vara säkra på att det verkligen är den som använder och betalar för abonnemanget som vi har kontakt med. Om du inte har BankID kan du identifera dig med en personlig kod istället. Personlig kod kan just nu endast användas av mobilkunder.

2021-09-22
Fördelningen av surf nollställs
Om du upp- eller nedgraderar ditt mobilabonnemang, alltså får mer eller mindre surf på abonnemanget, så nollställs från och med nu din fördelning av surf. Du behöver helt enkelt fördela surfen på nytt. Det gör du enkelt i Mitt Telenor, här på webben eller i appen.

2021-09-20
Vi mejlar tidigare kunder
I dagarna mejlar vi till ett större antal tidigare kunder. Mejlet innehåller information om att deras mejlkonton hos Telenor kommer att avslutas. Detta gäller kunder vars mejlkonton inte har avslutats automatiskt tillsammans med andra tjänster.


2021-09-06
Kabel-tv: förbättringsarbeten under hösten
Under september till november utför vi förbättringsarbeten inom kabel-tv på ett stort antal orter runt om i landet. Arbetet utförs på dagtid och innebär att tv-rutan blir svart under cirka 30 minuter. Tv-bilden kommer sedan tillbaka automatiskt.

Tips! Logga in i Mitt Telenor för att se planerade arbeten som påverkar tjänster inom bredband och tv som du har hos oss.


2021-08-31
Felaktig fakturastatus i Mitt Telenor
Just nu visas en felaktig fakturastatus i Mitt Telenor för ett antal kunder. Det gäller vissa fakturor där pengarna har dragits från kundens konto den 25 augusti. Trots att pengarna har dragits anges fakturan som obetald i Mitt Telenor. Detta är fel. Men ingen fara, vi jobbar på en lösning.

2021-08-01
Nytt pris på Trygg 48
I höst justerar vi priset på försäkringen Trygg 48. Så här blir det: Från och med den 1 oktober kostar försäkringen 129 kronor per månad. 

2021-07-08
Virus via falska sms
Jo, tyvärr finns dom. Vårt bästa tips är att inte klicka på länkar som du får via sms.
Mer om virus via falska sms

2021-07-02
Tv-nyheter i sommar
Under Tokyo-OS i sommar lanserar Eurosport ett antal så kallade pop-up-kanaler. Kanalerna är sju till antalet och visar enbart innehåll från OS. Du som har tv-paketen Tv Stor, Stream Stor och Stream Stor + kan se dessa kanaler.

Och så byter tv-kanalen VH1 namn till MTV 00s. Detta sker den 1 augusti.

2021-06-11
Vi slutar sälja hemtelefoni via bredband 
Privatkunder kan inte längre köpa hemtelefoni via bredband hos oss. En av flera anledningar är kraftigt minskad efterfrågan. Du som redan har tjänsten kan fortsätta att använda den.

2021-06-08
Ordinarie leveranstider på mobiler
Nu är leveranstiderna på mobiler 1-3 dagar. Bra, va?

2021-06-02
Fastnätsnumret syns inte på fakturan
På grund av ett tekniskt fel syns inte fastnätsnumret på fakturan för dig som har hemtelefoni via mobilnätet. Istället visas ett mobilnummer, som rent tekniskt är detsamma som fastnätsnumret. Det påverkar inte fakturan i övrigt, och kommer att vara ordnat till nästa faktura.

2021-06-01
Väntar du på månadens faktura?
Då får du vänta några dagar till. Vi har nämligen bytt ekonomisystem, och i samband med det sker några förändringar. En av dem är att fakturorna skickas ut lite senare än tidigare, men de kommer att finnas i Mitt Telenor senast den 8:e varje månad.

2021-05-24
Surfhistorik visas inte längre i appen Mitt Telenor
Det har visat sig att det inte är så många som vi trodde som tycker att det är intressant att se hur mycket de har surfat det senaste året. Därför har vi tagit bort funktionen Surfhistorik från appen Mitt Telenor. Hur mycket du har surfat innevarande månad kan du självklart fortfarande se.

För er som trots allt är intresserade historisk dataförbrukning kan vi tipsa om att det finns inbyggda funktioner i både iPhone och Andriod-mobiler. Gå in på Inställningar och välj Mobilnät om du har en iPhone, och Dataanvändning om du har Android.

2021-05-19
Nya leveranstider på mobiler
Just nu är det 5-7 dagars leveranstid på mobiler. Håll ut, den kommer!

2021-05-17
Ny tv-kanal för naturälskare
Det hör man på namnet: Love Nature. En ny kanal fullmatad med serier och dokumentärer om djur och natur. Love Nature ingår i våra största tv- och streaming-paket men finns även som valbar kanal.

2021-05-12
För dig med egen 4G-repeater
Telenor har genomfört en frekvensomläggning för mobilnätet i Sverige. Det betyder att frekvensen för 4G på 900 MHz-bandet har ändrats.

Från och med 2021-05-11 används EARFCN 3550/21550 för LTE900. Nerlänk 930,0-940,0 MHz. Upplänk 885,0-895,0 MHz.

Om du har en repeater för 4G på 900-bandet behöver du ändra inställningarna så att frekvensbanden ovan förstärks. Då kommer allt funka bättre och samtidigt förhindras störningar på mobilnätet.

2021-05-11
Dubbel dos Disney
Vad betyder det? Jo, helt enkelt att playtjänsten Disney Channels Xtra delas upp i två playtjänster: Disney Channel och Disney Jr. Det är samma serier och innehåll som tidigare, men nu uppdelat för mindre barn i Disney Jr och för större barn i Disney Channel. 

2021-05-04
Problem med kanaler i Telenor Stream
En del tv-kunder har den senaste tiden haft problem med att några tv-kanaler saknas i Telenor Stream, till exempel SVT1 och TV3. Problemen ska nu vara lösta. Om du fortfarande saknar kanaler är vårt bästa tips att logga ut ur Telenor Stream och sedan logga in igen.

2021-05-03
Kundundersökning till mobilkunder
I dagarna skickar vi en kundundersökning till en del av våra mobilkunder. Undersökningen genomförs av vår samarbetspartner marknadsundersökningsföretaget Nepa, på uppdrag av Telenor. Du som får mejlet – tack för att du svarar på undersökningen och hjälper oss att bli bättre.

2021-04-29
Appen Mina Kontakter stängs ned
Den 1 juni stänger vi ner appen Mina Kontakter och innan dess (senast den 31 maj!) behöver du spara ner kontakterna från appen. Om du inte gör det raderas dina kontakter och du kan inte komma åt kontot igen. Vi har i dagarna skickat ett mejl med instruktioner om hur du sparar kontakterna. För säkerhets skull kommer vi att skicka påminnelser om att appen stängs ned.

2021-04-26
Brev om justerat pris
I dagarna skickar vi brev till en del mobilkunder. Brevet innehåller information om justerat pris på extra användare.

2021-04-13
Problem med vissa tv-boxar
Just nu har en del kunder lite trassel med sina tv-boxar. Starta om boxen genom att göra den strömlös en stund. Alltså, dra ut elkabeln. Vänta en stund och sätt sedan i den igen. Då bör allt funka bättre.

2021-04-12
Hej då Connect ID, hej Telenor ID!
Vår inloggningslösning har blivit ännu smartare och bytt namn. Nu är det Telenor ID du möter när du loggar in i Mitt Telenor och i våra appar.

Vad är det som är så smart då? Jo, Telenor ID använder sig av engångslösenord, vilket innebär att du oftast inte behöver skriva in ett lösenord när du loggar in. Istället får du en kod via sms eller mejl. Telenor ID märker också om något är ovanligt med inloggningsförsöket. Säg att du plötsligt loggar in från ett annat land än du brukar. Då kommer det att läggas till ytterligare ett steg i inloggningen, så att vi verkligen kan vara säkra på att det är du som loggar in.

Om du stöter på problem när du använder Telenor ID för att logga in hittar du hjälp här

2021-03-31
Nytt namn på bankgiro
Vi byter namn på betalningsmottagaren för ett av våra bankgironummer. Innan var det Telenor Bredband-TV, nu blir det Telenor kort och gott. Allt annat är som vanligt och namnet uppdateras automatiskt.

2021-03-24
Kraschande appar i Android-mobiler
Har du haft problem med kraschande appar i din Android-mobil? Du är inte ensam. Problemet beror på en uppdatering av Google Webview som inte gått som förväntat. Du kan avinstallera uppdateringen så bör det lösa sig. Gör så här: Gå till Inställningar följt av Appar. Klicka sedan på Android System Webview i listan. Klicka därefter på de tre prickarna högst upp på skärmen. Välj sedan Avinstallera uppdateringar.

2021-03-17
Sms om röstbrevlådan
I dagarna, med start den 17 mars, skickar vi sms till en del av våra mobilkunder med anledning av att vi har återställt koden till röstbrevlådan. Bakgrunden till detta är att Telenor har uppmärksammat en incident där utomstående kan ha fått otillbörlig tillgång till röstbrevlådan genom en så kallad bot-attack. Sms:et innehåller en länk till en sida med mer information.

2021-03-15
Nu kommer Nordisk Film+
Nu kommer playtjänsten Nordisk Film+ till Telenor. Playtjänsten ingår nu i paketen Tv Stor och Stream Stor. Du kan räkna med nya filmer varje vecka och alltid ungefär 200 filmer att välja bland. 

2021-03-12
Förändringar hos PostNord
Under 2021 kommer PostNord att börja dela ut brev varannan dag. Det innebär att mindre saker, till exempel sim-kort och annat som får plats i vanliga kuvert, kommer att nå våra kunder inom 2-4 arbetsdagar. PostNord inför den här förändringen stegvis under året.

2021-03-10
Frivisning av V-kanalerna
Under vecka 10 och 11 kan du som är tv-kund kolla in tv från V-kanalerna helt utan extra kostnad. Massor av serier, filmer och sport! Alla kunder som får ta del av frivisningen skickar vi mejl och sms till. För vi vill ju att ni ska ha koll.

2021-03-01
Tv-kanaler kommer och går
I mars stuvar vi om lite bland kanalerna i våra tv-paket. Här kommer det, håll i dig: Den 9 mars kommer en helt ny kanal som heter eSportsONE. Kanalen ingår i Tv Stor, Stream Stor samt äv valbar i Tv Flex. Samma datum kommer kanalen H2 till tv-boxarna. Och slutligen utgår kanalen Travel Channel den 1 mars.

2021-02-25
Försenad leverans av tv-boxar
En del tv-kunder påverkas just nu av en försenad leverans av tv-boxar. Tråkigt när sådant händer. Vi mejlar alla kunder som påverkas. Bland annat tipsar vi om att det går att se sina tv-kanaler via Telenor Stream. Självfallet berättar vi också när vi beräknar att de får sin tv-box.

2021-02-15
Information om bedrägerier – använd en säker pinkod till din röstbrevlåda
Vissa bedrägerier kan vara svåra att identifiera och vi vill därför påminna om att använda säkra lösenord och pinkoder samt byta vid minsta misstanke om att lösenord eller pinkod har hamnat i orätta händer.

Just nu pågår en typ av bedrägeri där röstbrevlådor utnyttjas, framförallt vid konfiguration av vissa appar som har uppringningsverifiering. Därför rekommenderar vi att du redan idag kontrollerar att pinkoden för din röstbrevlåda eller för ditt eventuella svarsmeddelande inte har bytts ut, och att den har en säker sifferkombination som enbart du har tillgång till. Ju fler siffror (5-7) du använder desto säkrare!

På sidan Inställningar för röstbrevlådan hittar du information om hur du ändrar kod och hur du får en ny kod, om du har glömt den du har.

2021-02-11
Nytt pris för vissa bredbandskunder
En del av våra bredbandskunder får från och med den 1 mars ett nytt pris på sitt bredband. Vi justerar priserna för att kunna framtidssäkra ett wifi för hela hemmet och för att kunna erbjuda ett attraktivt tv-utbud. Alla kunder som påverkas har fått brev som informerar om det nya priset. Det nya priset står också på den faktura som skickas i februari.

2021-02-10
Nytt bankgironummer och ny betalningsmottagare för vissa mobilkunder
För vissa av våra mobilkunder gäller ett nytt bankgironummer och en ny betalningsmottagare. Om det står ”Telenor Bredband Tv” som betalningsmottagare tillsammans med ett nytt bankgironummer på fakturan så kan du vara helt lugn, det är i sin ordning. Du kan vara säker på att din betalning hamnar rätt.

2021-02-01
Fler kanaler i Tv Bas
Vi har lagt till kanalerna Paramount Network, Godare och Axess TV till tv-paketet Tv Bas.

2021-02-01
Landskrona Energi uppgraderar nätet
Med start den 1 februari och fram till sommaren uppgraderar Landskrona Energi sitt nät. För dig som har bredband eller tv i detta nät innebär det ett kort avbrott på 10-30 minuter när du inte kan använda dina tjänster från oss.

2021-01-25
Erbjudande till kunder med fiber-tv
Har du fiber-tv? Då kanske du får ett mejl från oss inom de närmaste dagarna. Mejlet innehåller ett erbjudande om att teckna V premium till ett finfint pris.

2021-01-25
Routern Zyxel 2812 slutar att fungera
Vi uppgraderar vårt bredbandsnät och om du har en router av modell Zyxel 2812 så kommer du att behöva byta ut den. Du kan redan nu ringa till kundservice och få en ny router kostnadsfritt. Vi kommer under flera etapper fram till mars 2021 skicka brev till dig som har den här modellen där vi informerar om bytet. Mer information finns i det brevet. Redan fått brevet? Följ länken nedan för att se hur du installerar din router.
Gå till installationsguiderna för våra routrar

2021-01-14
Inga faktura-sms till nya mobilkunder
Är du helt ny mobilkund hos oss? Då hittar du all information om dina fakturor i Mitt Telenor-appen. Du kan inte få sms som berättar om statusen på din faktura. Kunder som varit med ett tag kan fortfarande få dessa sms.

2021-01-12
Vi skickar sms och frågar om säkerhetstjänster
Kanske är du en av de kunder som får ett sms som handlar om säkerhetstjänster. Vi är nyfikna på vad våra kunder tycker, så svara gärna!

2021-01-08
Mobilkund? Logga in för att se driftstörningar.
Härlig nyårskaramell för dig som är mobilkund! Nu kan du logga in Mitt Telenor för att se om de nummer som ingår i ditt abonnemang är påverkade av en driftstörning. Funkar både i appen och här på webben.

 

Äldre nyheter