Etiska försäljningsmetoder

Vi på Telenor tror att schysst försäljning är en viktig förutsättning för nöjda kunder och en bra start på kundrelationen. Det är ett område där branschen tyvärr haft stor förbättringspotential, men en positiv förändring har också synts hos de flesta operatörer. Telenor vill vara ledande i det förändringsarbetet och för oss har det inneburit flera dedikerade insatser. Vi har bland annat infört nya incitamentsmodeller där våra säljare i butik premieras efter kundernas nöjdhet och inte bara efter försäljning. Kunder som besökt våra butiker kan direkt efter sitt besök få ett SMS där de ombeds betygsätta sin upplevelse.

Sedan 2015 erbjuder vi öppet köp i 30 dagar på våra abonnemang, vilket innebär att våra kunder kan lämna tillbaks sitt abonnemang om de inte är nöjda med täckning eller hastighet. Vi ställer sedan flera år hårda krav på de företag som säljer våra tjänster och utvärderar dem efter hur nöjda våra kunder är med deras arbete. Därför har vi de senaste åren också avslutat samarbetet med flera återförsäljare som inte lyckats uppnå dessa mål. Vårt arbete har inneburit att andelen kunder som vill rekommendera oss har ökat med 54 % de senaste två åren och Telenor har idag minst antal klagomål hos ARN i branschen.

Telenor har även infört hårdare kreditregler för unga, vilket lett till en markant minskning av antalet fall till Kronofogden. Vi samarbetar även med Telekområdgivarna. Det är en självständig organisation som ger kostnadsfri objektiv vägledning och information till konsumenter som rör frågor inom telefoni, tv och bredband.