Vad är bedrägeri?
Bedrägeri är en straffbar handling som innebär att en person lurar en annan person till att göra något, exempelvis föra över pengar till bedragaren. Det kan röra sig om falska fakturor eller att bedragaren uppger sig jobba på ett företag som behöver personens kortuppgifter.
Vissa bedragare utger sig för att tillhöra en myndighet som behöver användarens uppgifter. I dag sker många bedrägeribrott på internet och i värsta fall får bedragaren tag på dina kontouppgifter och kan komma åt stora summor pengar.
Swishbedrägeri, spoofing och romansbedrägeri
Det finns många tillfällen där kriminella ligor försöker nyttja olika människors sårbarhet för att genomföra bedrägerier. De olika typerna av bedrägeribrott är många, som exempelvis spoofing, swishbedrägeri, facebookbedrägeri och romansbedrägeri.
Skydda dig mot bedrägeri
En bedragare kan ha många tillvägagångssätt för att få tillgång till dina uppgifter, och därför bör du tänka på en del saker för att skydda dig mot bedrägeri. Lämna aldrig ifrån dig ditt bankkort, ditt kortnummer eller koder för att logga in i exempelvis din internetbank eller dina sociala medier-konton.
Juridisk rådgivning och hjälp med nätsäkerhet
Vi arbetar hårt för att våra kunder alltid ska känna sig säkra hos oss. Vi har plockat fram olika lösningar för säkerhet online. Med våra försäkringstjänster Nätsäker och Nätsäker Plus får du bland annat hjälp med att göra en polisanmälan. Du får också juridisk rådgivning, psykologhjälp, ersättning för förlorad arbetsinkomst samt för rättegångskostnader. Dessutom helt utan självrisk.
Jag tror att jag blivit utsatt för bedrägeri – vad ska jag göra?
Du som redan har vår försäkring Nätsäker ska anmäla id-stölden till vår samarbetspartner Help försäkring. Det gör du genom att ringa 0771-985 200 eller mejla info@helpforsakring.se.
Polisanmäla bedrägeri
Det är viktigt att polisanmäla bedrägeri om du blivit utsatt. Du kan göra en anmälan på polisen.se eller via telefonnummer 114 14.
Efter att du gjort polisanmälan bör du också kontakta din bank för att meddela vad du blivit utsatt för samt spärra dina kort.