Surfa Säkert med Telenor

Med Surfa Säkert skyddas du vid id-stöld, virus och intrång på ditt bankkonto.

Försäkring vid ID-stöld och nätkränkning

Ställ in anpassat innehåll med Familjeregler

Säkerhetsprogram till dator, surfplatta och mobil

Kvinna med en röd mobil.

Vad är Surfa Säkert?

Vårt smarta säkerhetspaket består av två delar – dels en försäkring vid id-stöld och nätkränkning, dels ett uppdaterat säkerhetsprogram och en ny app.

 Id-försäkring för familjen

 Skydd vid nätkränkningar

 Antivirusprogram från F-Secure till datorn

 Bankskydd samt 3 miljoner i rättskydd

 Föräldrarkontroll – sätt gränser för barnens användande

 0 kr i självrisk

Du kan testa Surfa Säkert fritt i två månader, utan bindningstid.

Jag vill veta mer om Surfa Säkert!

Saker online är inte alltid vad man tror

Kerstin, 72, heter egentligen något annat och är 35 år gammal. 2018 dömdes han för id-stöld. Här kan du läsa mer om hur han gjorde för att lura till sig stora summor pengar från den riktiga Kerstin och hur du kan skydda dig mot bedragare.

Nätbedragarens 5 bästa tips

2018 dömdes den här mannen för bedrägeri när han satte upp en fejkad webshop. Istället för att skicka varorna kapade han människors kortinformation och deras ID. Nu ger han sina bästa tips på hur du kan skydda dig.

Det här ingår i Surfa Säkert

Surfa Säkert app

Vår app är ett säkerhetsprogram i samarbete med F-Secure som inkluderar:

 Antivirus och bankskydd

 Surfskydd

 Familjeregler

 

Id-försäkring för familjen

I samarbete med HELP Försäkring erbjuder vi stöd vid id-stöld och nätkränkning.

  Få hjälp av jurist följande arbetsdag

  Ersättning för psykologstöd och inkomstbortfall

  3 miljoner kr i rättsskydd 

  0 kronor i självrisk

Föräldrarkontroll

Med Surfa Säkert installerad på barnets enhet så kan du låta dem utforska internet, installera appar, spela spel och kommunicera med vänner och familj säkert och tryggt.

  Sätt hälsosamma gränser för användning av enheterna

  Förhindra tillgång till olämpligt innehåll på websidor

  Hantera profilen genom förälderns app eller online via portalen

Personliga berättelser från våra kunder

Richard fick hjälp med att ta bort dotterns bild från nätet

När Richards 14-åriga dotter fick en nakenbild delad på nätet kändes allt hopplöst. Men tack vare HELP-försäkringen fick familjen hjälp – samma dag de skickade in sin anmälan.

Ulla fick ersättning när hon lurades av telefonbedragare

100 000 kronor försvann från Ullas konto efter telefonsamtal med en man som utgav sig vara från hennes bank. Tack vare hennes försäkring blev hon ersatt för förlusten.

Erbjudande

Lägg till Surfa Säkert

för 59 kr/mån

  • Få 2 månader fritt utan bindningstid!
  • 5 licenser för hela familjen*

Är du redan kund och vill lägga till Surfa Säkert?
Det gör du enklast på Mitt Telenor eller i appen

Självklart kan du också ringa 020-222 222 mån-fre: 08.00 - 18.00, vända dig till närmaste butik eller chatta med oss. Chatten är öppen mån-tors: 08.30 - 21.00, fre: 08.30-17.00, lör-sön: 09.00 - 17.30.

Inte kund än? Skaffa ett mobil-, tv- eller bredbandsabonnemang hos oss för att ta del av Surfa Säkert.

*Gäller för ett hushåll med två vuxna och barn under 20 år

 

Kom igång med Surfa Säkert

1

Beställ

Beställ Surfa Säkert i Mitt Telenor i appen eller på webben, i våra butiker eller ring eller chatta med oss här.

2

Installera

Installera appen Surfa Säkert för trygg uppkoppling

3

Klart!

Surfa Säkert börjar gälla direkt. Nu kan du surfa säkrare och få hjälp vid id-stöld eller nätkränkning.

Tips för att förebygga id-stöld

Id-stöld innebär att dina personuppgifter används av någon annan för att exempelvis ansöka om lån, teckna avtal eller köpa produkter. För att undvika att drabbas kan du tänka på att:

  • använd lösenord/pinkod för dator och mobil. 
  • lämna inte ut kod till BankID/kontouppgifter på telefon/mejl.
  • spärra obehörig adressändring hos Skatteverket och Svensk Adressändring.
  • använda en digital brevlåda, exempelvis Kivra

Om du drabbas

Även om du är försiktig med hur dina person- och kortuppgifter hanteras kan du drabbas av id-stöld. Om det sker ska du agera snabbt för att minska omfattningen. Det här kan du behöva göra:

  • spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen
  • spärra dina konto-/kreditkort
  • spärra din id-handling
  • en polisanmälan
  • kontrollera eller spärra adressändring.

Anmäl id-stöld eller nätkränkning

0771-985 200
info@helpforsakring.se

 

Öppettider: mån-tors kl 9-17 och fre kl 9-16.

Du får hjälp av jurist inom en arbetsdag.

Villkor

Försäkringen gäller dig som tecknat Telenor Surfa Säkert och dess make/maka/sambo/registrerad partner samt barn upp till 20 år som bor hemma. Du kan endast få stöd och ersättning för ärenden som inträffar under försäkringsperioden. Den gäller enbart dig och din familj i egenskap av privatpersoner.

 

Se fullständiga villkor och förköpsinformation. 

Vanliga frågor

  • För att beställa Surfa Säkert behöver du stå som ägare på ett mobil- eller bredbandsabonnemang hos oss.

  • Om du är mobilkund beställer du Surfa Säkert i Mitt Telenor på webben eller i appen.

    Har du bredband hos oss? Ring oss på 020-222 222, så hjälper vi dig. 

  • När du köper Surfa Säkert får du ett mejl med installationsuppgifter och instruktioner för hur du gör. Följ instruktionerna så kommer det att gå som en dans!

  • Har du någon av våra säkerhetstjänster Nätsäker eller Nätsäker Plus eller säkerhetspaketet Surfa säkert betalar du ingen självrisk. Här kan du skaffa Surfa säkert.

  • Om du har Surfa Säkert, Nätsäker eller Nätsäker Plus och behöver kontakta HELP registreras ditt ärende hos HELP kundservice. Du blir kontaktad av en jurist specialiserad på just ditt område redan samma dag, eller senast på förmiddagen nästkommande arbetsdag.

    Ring HELP: 0771-985 200 (mån-tors kl 9-17, fre kl 9-16)

    Mejla: info@helpforsakring.se

  • Väljer du att avsluta Surfa Säkert slutar tjänsten gälla samma dag. Om du har betalat för en längre period än vad du nyttjat får du tillbaka mellanskillnaden på nästa faktura.

    Om du är mobilkund, kan du avsluta tjänsten i appen Mitt Telenor.
    Om du är bredbandskund kan du ringa 020-222 222.

    Tänk på att du måste ha antingen mobil eller bredband från Telenor för att kunna ha Surfa Säkert. Väljer du att avsluta dina abonnemang kommer även tilläggstjänster som Surfa Säkert att avslutas.