Här är fördelarna med digital träning

Forskning har visat att en träningsapp kan vara precis lika effektiv som en personlig tränare. Det ställer en av våra största fördomar på kant – nämligen att vår digitala livsstil förslappar oss och gör oss till lata soffpotatisar. Så vilka fördelar finns med digital träning? Det reds ut i podcasten Världen har förändrats. 

– Med digitaliseringen så har vi möjlighet att träna med människor vi känner. Kanske bokstavligen för att det är våra kompisar eller åtminstone för att vi följer dom i sociala medier och vi känner ett närmare och personligt band till dom. Och att träna med nån man känner är betydligt roligare och effektivt. Det finns det studier på. Vi tränar längre, hårdare och upplever samtidigt att vi tränar kortare och att det är mindre jobbigt, säger författaren och professorn Michael Dahlen i podcasten.

Även den personliga tränaren Linda Gerstenmayer som medverkar i podden Världen har förändrats har upptäckt hur smidigt det är med onlineträning.

– Du får en kunnig person i ditt vardagsrum. Och allting nu handlar ju om att spara tid tänker jag. Alltså vi vill ju vara så tidseffektiva som möjligt. Kunna göra saker och ting från hemmet, berättar Linda Gerstenmayer.

Men att träna framför en skärm är faktiskt inte något nytt fenomen. Redan på 80-talet slog VHS-videos med färgglada träningsentusiaster igenom stort i rutan.

– Jane Fonda introducerade träningsformen aerobics för många miljoner människor och det blev en sorts folksport kan man nästan säga. Hon var ju queen av att peppa igång folk, och det tänker jag är något som digitaliseringen kan erbjuda än idag! Att skärmen är superviktig för inspirationen, man kan följa andra och dela med sig själv av sin resa, menar Kirsty Armstrong komiker och programledare för Världen har förändrats.

Just att dela med sig av sin träning är något som många tagit fasta på och framgångarna delas via träningsappar, i Youtube-videos eller i olika träningscommunity:n. Det har också ställt frågan om det bara peppar eller om det samtidigt bygger en ohälsosam press.

– Sociala medier kan ju ibland få skäll för att de skapar nån form av prestationshets. Men det vi lätt glömmer är att sociala medier också är ett sätt att fira tillsammans. Det har jag själv gjort studier på: Vad händer om jag delar med mig av ett träningspass eller en målsättning med min träning. Att tvärt emot vad en lätt tror, nu blir det jättehöga förväntningar på mig och folk kommer kritiskt granska mig så är det nåt som människor i regler känner sig delaktiga i och uppmuntrar med, berättar Michael Dahlen.

På temat prestationshets har även den trend som kallas life-logging, att via träningsappar dokumentera sin träning och sitt mående med siffror och statistik, blivit kritiserad. Samtidigt hyllar många fenomenet och menar att det ger en extra push.

– Det som är bra med siffror är att dom konkretiserar, triggar oss. Det finns det massa ny forskning på, att om vi går eller springer och får se siffror på hur mycket vi gör så blir det lite mer spännande och får oss att orka lite mer, motiverar oss att göra ännu mer för att få siffrorna att stiga.

Kirsty Armstrong ser ytterligare en fördel med life-logging.

– Jag tänker att all den här hälsotrackningen gör ju att man blir extra medveten om sin hälsa. Och det är ju lättare att lösa problemet när man vet vad problemet faktiskt är.

Och att träningsappar verkligen funkar råder det ingen tvekan om.

– Forskare på Karolinska Institutet valde ut en grupp personer som inte brukar tärna och sen lät hälften träna med en PT och andra hälften med Försvarsmaktens egen träningsapp, som alltså innehåller övningar som man kan göra hemma utan någon utrusning. Och efter 12 veckor kom man alltså fram till att båda grupperna förbättrat sin kondition i samma utsträckning, berättar Kirsty Armstrong.

Så kan mobilen få dig att röra dig mer

Studier visar att vi sitter allt mer stilla, något som vi till stor del sägs bero på våra skärmar. Men om vi använder mobilen på rätt sätt kan den faktiskt bidra till att vi rör på oss mer.

Det är på riktigt och det är viktigt!

Att vi tillbringar en stor del av vår tid online är idag ett faktum. Men är vi osociala när vi sitter med mobilen i hand?