Så lär du dig äga din skärmtid

Vi pratar mycket om skärmtid som något negativt, men skärmtid är en nödvändig, viktig och rolig del av vår vardag. Istället för att ha skuldkänslor kan du ta kontrollen och själv äga din skärmtid.

Det tycks mycket om skärmtid. Det är pinsamt att ha mycket skärmtid själv, visa sig svag i relation till den attraktionskraft mobilen har, och att inte sätta gränser för sig själv i förhållande till hur mycket man använder olika skärmar. Än värre är det att man inte har gränser för sina barn!

Normen för vad som anses ohälsosamt är snäv, så snäv att de flesta faktiskt faller utanför normen. Vad gör vi då? Jo, vi skäms. Skam gör att vi mörkar, och ingen vågar riktigt säga ifrån att skärmen är nödvändig, nyttig, värdefull och användbar. Vi accepterar därmed både normen och skammen, och får en alltmer komplicerad relation till vår digitala vardag.


"Slösurfandet fyller även det en funktion. Det är underhållande, avslappande, informativt och ett sätt att coola ned sig från alla krav man har i vardagen. Ska vi skämmas över det?

Skämtiden är idag helt oumbärlig för de flesta. Vi, håller kontakt med familj och vänner, lär oss nya saker, löser problem, söker nytt jobb och ny partner – uppgifter som innan skärmen var mer tidskrävande och svåra. Slösurfandet fyller även det en funktion. Det är underhållande, avslappande, informativt och ett sätt att coola ned sig från alla krav i vardagen. Ska vi skämmas över det?

Nej, skärmen är ett verktyg, och som sådant helt fantastiskt. Med skärmen kan vi utforska, väcka nyfikenhet och få insikter. Människans kognitiva förmåga är enorm, och vår hjärna anpassar sig till den omgivningen vi lever och verkar i. Synapser bildas och förmågan ökar med utmaningar och inlärning. Detta är ett enormt spännande område för psykologisk forskning att fördjupa sig i under kommande år.

Oron för att våra hjärnor inte är anpassade för digitalisering är överdriven, dock behöver man sätta gränser för hur man använder sina skärmar. Detta på grund av mobilens dragningskraft, en aldrig sinande källa till underhållning och stimulans. Återhämtning och vila är viktig för oss människor, inte minst för våra hjärnor. Vi ser i Skärmlivsrapporten att många har reflekterat mycket kring just detta, och det känns bra för framtiden!

Men om rädslan för att hamna utanför loopen, stressen för att inte vara uppdaterad, och oron för att tappa översikten får styra, blir det lätt att det digitala styr dig – och inte du som styr det digitala.

 

Så här gör du för att äga din skärmtid:

• Vänd skammen du känner över din skärmtid till att istället bli mer reflekterande kring hur du använder din skärmtid.

• Fatta medvetna beslut om att exempelvis slösurfa eller titta på YouTube, då kan du njuta utan dåligt samvete.
 
• Försök reducera mängden gånger du plockar upp telefonen slentrianmässigt för att bara kolla om det kommit något nytt, för att du är rädd för att missa något viktigt.

• Stäng av push-notiser på mobilen och bestäm istället själv när du ska kolla mobilen.
 
• Vänd mobilen med skärmen nedåt så att du slipper distraherad när du håller på med något annat och istället kan plocka upp den när du själv väljer det

Anne Grefberg

 

Tillbaka till Skärmlivet >

 

Relaterade artiklar

Nätet gör oss modiga

Skärmtiden ger oss möjlighet att engagera oss i frågor vi brinner för. Och många väljer att göra sin röst hörd på nätet. 

Maxa din skärmtid

Trots att vi lever livet uppkopplat har skärmtid blivit något fult. Därför vill vi inspirera till att fånga kraften i det digitala och maxa den goda skärmtiden.