Aktivera ditt bredband

Du har kopplat in routern och nu återstår bara att aktivera bredbands-uppkopplingen. Så här gör du.

Bredbandsaktivering, steg för steg

  1. Använd en dator eller mobil. Se till att du är uppkopplad via wifi (eller nätverkskabel). Om du använder din mobil ska du även stänga av mobildata.
  2. Öppna en webbläsare och skriv in adressen:

    aktivering.telenor.se

  3. Välj Privatkund och fyll i de uppgifter som efterfrågas.
  4. Vänta 15 minuter.
  5. Starta om routern.

Vanliga frågor och svar om bredband

  • Det beror på vad som händer när du försöker aktivera bredbandet på sidan aktivering.telenor.se

    Om du direkt får upp ett meddelande om att du har aktiverat ditt bredband – trots att du inte har gjort det ännu – beror det förmodligen på att du har öppnat sidan på din dator, surfplatta eller mobiltelefon och varit ansluten via ett mobilt nätverk. Gör så här för att lösa problemet:

    1. Stäng av den mobila anslutningen
    2. Anslut med hjälp av en nätverkskabel eller routerns trådlösa nätverk (wifi).

    Fungerar det ändå inte? Då kan du behöva rensa cachen.

    Därefter kan du aktivera ditt bredband via adressen aktivering.telenor.se.

    Kan du inte nå sidan aktivering.telenor.se alls? Gör något av följande:

    • Skriv in 10.255.1.33 istället för aktivering.telenor.se
    • Starta om din router och dator/surfplatta/mobiltelefon
    • Testa med en annan dator/surfplatta/mobiltelefon
    • Testa med en annan webbläsare
    • Testa att koppla bort eventuell router och istället ansluta din dator direkt till nätverksuttaget på väggen. Det här gäller bara dig som har bredband via fiber.
  • På telenor.se/surfa-nu hittar du allt om hur du gör för att koppla in din router - oavsett om du just har plockat upp den ur kartongen eller redan börjat koppla in den själv.

    Toppen, ta mig till telenor.se/surfa-nu

  • Det beror på vilken typ av bredband du har beställt, men generellt är det så att om bredband redan finns draget så kan du börja använda det så fort du har fått och kopplat in hårdvaran du fått från oss (router eller modem).
    Mer om leveranstider 

  • Har du beställt bredband från oss och undrar när din router levereras? Det beror på om du valt att bredbandet ska aktiveras direkt eller inte.

    • Om du valt att bredbandet ska aktiveras direkt skickas routern så fort du har lagt din beställning.
    • Om du valt ett senare datum skickas routern ungefär en vecka innan aktiveringsdatumet.
  • Vi har teknisk support för bredband och tv årets alla dagar, både vardagar, kvällar samt helger! 

    Kontakta oss för teknisk support via telefon. Välj bredband och tv när du ringer. 

    Våra öppettider är:
    Vardagar 8-18
    Lördagar 10-17
    Söndagar Stängt

  • Då ska du använda våra felsökningsguider! 

  • Om du har bredband från oss kan du använda vår felsökningsguide - det brukar hjälpa :-)
    Felsökningsguide för bredband via wifi 
    Om du har bredband från en annan leverantör och har svårt att ansluta till wifi med din mobiltelefon kan du läsa mer här: Varför kan jag inte ansluta till wifi?

Hjälp med installationen?

Vill du ha hjälp med hur du installerar ditt bredband – antingen steg för steg, eller felsökning om det inte funkar?

Här finns allt du behöver!

Hitta svaret själv

Sök på det du undrar över. 

Få support av Telenora!

Telenora är vår egen chatbot som kan hjälpa dig med mer än du tror. Klicka på Telenora nere i högra hörnet på skärmen och testa själv!

Hittade du inte svaret på din fråga?


Kontakta kundservice. 


Öppet vardagar kl 8-18. Teknisk support för bredband, tv och hemtelefoni via bredband har dessutom öppet på vardagar kl 8-18 och på lördagar 10-17.

När du ringer oss behöver du identifiera dig med BankID eller personlig kod.