Kan inte ringa samtal
Kan du inte ringa mamma? Ta det lugnt. Vi har flera tips som hjälper dig på traven.
Kolla att din telefoni- och bredbandstjänst är aktiverad
ADSL eller via tv-uttaget – allt är klart
Om du har din telefoni via ADSL eller via ditt tv-uttag är din telefonitjänst redan aktiverad.Fiber – ring oss
Har du fiberuppkoppling med telefoni men ingen ton i luren? Testa att starta om din utrustning. Om det ändå inte fungerar, ring oss på 020-222 222 så hjälper vi dig att aktivera tjänsten.Starta om modemet/routern
Dra ur strömkabeln ur modemet/routern i 10-15 sekunder. Koppla sedan in strömmen igen. Det tar någon minut innan modemet/routern har kopplat upp sig mot telefoniservern.
Gör en fabriksåterställning av modemet/routern
Så här gör du:
På baksidan av routern/modemet finns en återställningsknapp. Tryck in den.
Håll sedan in knappen i 10-15 sekunder för att modemet/routern ska nollställa sig. Powerlampan brukar slockna i någon sekund när utrustningen är återställd.
Låt modemet/routern starta på nytt. Det tar någon minut.
Koppla in i första telejacket
Modemet/routern måste vara inkopplad i det första telejacket hemma hos dig. Det första telejacket måste dessutom vara seriekopplat. Annars får du inte ton i alla dina telefoner.
Koppla bort förlängningssladden
Om du använder en egen teleförlängningssladd kan den vara orsak till att du inte har ton i dina telefoner. Prova att koppla bort den.
Fundera på om du gjort någon förändring hemma
Alltså möblerat om, renoverat eller kanske tapetserat. Det kan i så fall ha skadat kablar eller annan utrustning. En kabel kan ha gått av eller hamnat i kläm. Det kan också ha blivit glapp i en kontakt.
Kolla att du inte har spärrat några nummer
Om ett nummer är spärrat kan du inte ringa till det. Kolla att de nummer du vill ringa till inte är spärrade. En spärr kan gälla både fasta och mobila nummer, liksom betalsamtal och nummer utanför Sverige.
Koppla in din telefon direkt i telefoniuttaget på modemet/routern
Det finns ett uttag på modemet/routern som du kan koppla in telefonen direkt i. Prova det. Kolla samtidigt att modemet/routern är inkopplad i första telefonjacket.
Testa med en annan telefon
Testa att ringa med en annan telefon. För att utesluta att felet beror på den telefon som du normalt använder.