Kan inte ta emot samtal
Jobbigt. Speciellt om du väntar på att någon viktig ska ringa. Testa våra tips för att lösa problemet.
Kolla att din telefoni- och bredbandstjänst är aktiverad
ADSL eller via tv-uttaget – allt är klart
Om du har din telefoni via ADSL eller via ditt tv-uttag är din telefonitjänst redan aktiverad.Fiber – ring oss
Har du fiberuppkoppling med telefoni men ingen ton i luren? Testa att starta om din utrustning. Om det ändå inte fungerar, kontakta oss så hjälper vi dig att aktivera tjänsten.Starta om modemet/routern
Dra ur strömkabeln ur modemet/routern i 10-15 sekunder. Koppla sedan in strömmen igen. Det tar någon minut innan modemet/routern har kopplat upp sig mot telefoniservern.
Ta reda på om ditt nummer är vidarekopplat
Om ditt telefonnummer är vidarekopplat till ett annat så kan du inte ta emot samtal. Tryck #21# på din telefon för att ta bort vidarekopplingen.
Kolla vilka nummer som inte kan ringa dig
Är det bara vissa nummer det gäller? Skriv upp tre av dem samt om de får något meddelande när de försöker ringa dig. Kontakta sedan kundservice.
Gör en fabriksåterställning av modemet/routern
Så här gör du:
På baksidan av routern/modemet finns en återställningsknapp. Tryck in den.
Håll in knappen i 10-15 sekunder för att modemet/routern ska nollställa sig. Powerlampan brukar slockna i någon sekund när utrustningen är återställd.
Låt sedan modemet/routern starta på nytt. Det tar någon minut
Koppla in din telefon direkt i telefoniuttaget på modemet/routern
Det finns ett uttag på modemet/routern som du kan koppla in telefonen direkt i. Prova det. Kolla samtidigt att modemet/routern är inkopplad i första telefonjacket.
Testa med en annan telefon
Testa att koppla in en annan telefon. För att utesluta att felet beror på den telefon som du normalt använder.