Kan varken ringa eller ta emot samtal

Ingen kontakt med omvärlden? Vi hoppas att våra tips hjälper dig.

  • Kolla att din telefoni- och bredbandstjänst är aktiverad

    ADSL eller via tv-uttaget – allt är klart
    Om du har din telefoni via ADSL eller via ditt tv-uttag är din telefonitjänst redan aktiverad.

    Fiber – ring oss
    Har du fiberuppkoppling med telefoni men ingen ton i luren? Testa att starta om din utrustning. Om det ändå inte fungerar, ring oss på 020-222 222 så hjälper vi dig att aktivera tjänsten.

  • Starta om modemet/routern

    Dra ur strömkabeln ur modemet/routern i 10-15 sekunder. Koppla sedan in strömmen igen. Det tar någon minut innan modemet/routern har kopplat upp sig mot telefoniservern.

  • Kolla att ditt bredband funkar

    Kan du surfa på nätet som vanligt? 

  • Gör en fabriksåterställning av modemet/routern

    Så här gör du:

    På baksidan av routern/modemet finns en återställningsknapp. Tryck in den.

    Håll in knappen i 10-15 sekunder för att modemet/routern ska nollställa sig. Powerlampan brukar slockna i någon sekund när utrustningen är återställd.

    Låt modemet/routern starta på nytt. Det tar någon minut. 

  • Koppla in din telefon direkt i telefoniuttaget på modemet/routern

    Det finns ett uttag på modemet/routern som du kan koppla in telefonen direkt i. Prova det. Kolla samtidigt att modemet/routern är inkopplad i första telefonjacket.

  • Testa med en annan telefon

    Testa att koppla in och ringa och ta emot samtal med en annan telefon. För att utesluta att felet beror på den telefon som du normalt använder.