Inställningar för servrar och portar

Du som har ett bredbandsabonnemang i vilket webbmejl ingår måste välja vilket e-postprotokoll du vill använda – IMAP eller POP3.

IMAP

Det mest praktiska är att använda IMAP. Då kan du läsa din webbmejl direkt på servern istället för att ladda ner det. Din e-post kommer att synas på alla dina enheter – datorn, surfplattan och telefonen. Du kan exempelvis börja skriva ett mejl på din telefon och fortsätta på din dator när du kommer hem.

Inställningar för IMAP

Inställningar för inkommande e-post 
Server: imap.bredband.net 
Port: 143 (port 993 om du använder SSL)

Inställningar för utgående e-post 
Server: smtp.bredband.net 
Port: 465 eller 587. Du måste använda krypteringsmetod SSL eller TLS.
Stödjer autentisering (samma användarnamn/mejladress och lösenord som för inkommande e-post ska användas).

POP3

POP3 använder du bara om du vill ha din e-post på en enda enhet. Då hämtas din e-post från mejlservern när du läser den, och tas sedan bort. Mejlet finns bara på din dator (eller mobil/surfplatta) och kan inte läsas på andra enheter efteråt.

Inställningar för POP3

Inställningar för inkommande e-post
Server: pop.bredband.net
Port: 110 (port 995 om du använder SSL)

Inställningar för utgående e-post
Server: smtp.bredband.net
Port: 465 eller 587. Du måste använda krypteringsmetod SSL eller TLS.
Stödjer autentisering (samma användarnamn/mejladress och lösenord som för inkommande e-post ska användas).

Vanliga frågor om e-postinställningar

  • Se om ditt mejl kan ha hamnat i en annan mapp än inkorgen. Om du använder en mejlklient som t.ex. Outlook eller Thunderbird, kolla att du har uppdaterat din mjukvara. 

  • Om du använder en mejlklient som t.ex. Outlook eller Thunderbird, kolla att du har uppdaterat din mjukvara. 

  • Nej, du behöver inte ändra någonting.