Byta från sim-kort till e-sim i mobilen
Följ den här instruktionen om du vill byta till e-sim i din mobil eller surfplatta. Att byta till e-sim är kostnadsfritt.
Tänk på det här först:
- Du måste ha verifierat dig som ägare av abonnemanget samt ha BankID
- Mobilen eller surfplattan måste ha stöd för e-sim samt vara uppkopplad mot internet via wifi eller mobilnätet Se exempel på enheter som har stöd för e-sim
- Du måste vara privatkund För dig som är företagskund
- Du kan inte ha e-sim på ett kontantkort
Vill du hellre göra detta i Mitt Telenor på webben? Läs om hur du gör
Logga in i Mitt Telenor-appen
Om du inte har skapat ett Mitt Telenor-konto måste du göra det först.
Gå till Mitt Telenor-appenVälj Abonnemang och sedan det mobilnummer du vill skaffa e-sim till
Välj Beställ nytt sim-kort eller e-sim
Välj E-sim och följ sedan instruktionerna
Tänk på det här:
Det finns flera sätt att hämta e-sim. Vilket du ska välja beror på vilken mobil du ska hämta e-sim till. Följande alternativ finns.
1. Ett enkelt knapptryck direkt i appen – passar när e-sim ska installeras på den mobil du håller i handen. Det står Hämta e-sim till denna mobil på knappen.
2. Skanna QR-kod – passar när e-sim ska installeras på en annan mobil. Du måste skicka QR-koden till den användare som ska hämta och aktivera e-sim. Det gör du till exempel via e-post. Den som ska ha e-sim slutför aktiveringen i sin mobil genom att skanna en QR-kod. Därför är det bra att ha mobilen i närheten.
3. Installera e-sim manuellt – för dig som vill fylla i olika inställningar på egen hand
När du har aktiverat ditt e-sim så slutar ditt gamla sim-kort att fungera. Återvinn det gärna, sorteras som elavfall.
För dig som skaffar e-sim till en iPhone:
Om du har aktiverat e-sim i en iPhone som det fortfarande sitter ett vanligt sim-kort för samma abonnemang i, så måste du ta ut sim-kortet för att e-sim ska fungera.