Borttappad eller stulen mobil eller surfplatta

Så tråkigt att din mobil eller surfplatta är borta. Här beskriver vi hur du kan hitta din mobil/surfplatta, spärra mobilen för att skydda innehållet och hur du gör för att ersätta det som försvunnit.

  • Börja med att söka efter mobilen eller surfplattan

    Om din mobil eller surfplatta har försvunnit eller blivit stulen finns det sätt att spåra den på en karta, eller få telefonen att ringa på högsta volym i fem minuter – även om den är inställd på tyst läge. Du kan även lägga till ett meddelande eller telefonnummer på låsskärmen så att någon som hittar telefonen kan kontakta dig.

    iPhone/iPad: Hitta min iPhone

    Samsung:
    Om du har ett Samsung-konto: Find My Mobile
    Du kan även använda Googles tjänst: Hitta min enhet

    Sony, Huawei och övriga Android-enheter: Hitta min enhet

  • Spärra/lås mobilen eller surfplattan

    Med samma tjänster som i punkten ovan kan du även låsa mobilen eller surfplattan så att ingen kommer åt innehållet.

    iPhone/iPad

    Samsung

    Övriga Android-enheter

  • Gör en polisanmälan

    Anmäl stöld eller förlust till Polisen. Om stölden har skett i ett land i EU/EES ska du anmälan hos polisen i det landet.

  • Spärra abonnemang och sim-kort

    Du kan själv spärra ditt sim-kort i Mitt Telenor här på webben. Då går det varken att ringa till eller från ditt sim-kort. För att göra telefonen obrukbar även för andra sim-kort behöver du ringa Kundservice på 020-222 222 (+46 708 222 222 om du ringer från utlandet). Du kommer få uppge mobilens/surfplattans IMEI-nummer och det diarienummer du fått från Polisen. Du får också välja ett lösenord på åtta tecken som behövs ifall mobilen/surfplattan hittas igen. Om du behöver kan vi skicka ett spärrintyg. 

  • För dig med försäkringen Trygg 48

    Om du har Trygg 48 kommer du att få en ny mobil eller surfplatta inom två dygn från att din skadeanmälan är komplett. Befinner du dig utomlands kan vi inte garantera att du får en ny enhet inom den tidsramen, men vi skickar din nya enhet så fort din skadeanmälan är registrerad och komplett.

    Genom att klicka på länken nedan kommer du till vår samarbetspartner där du gör din skadeanmälan. De hanterar även eventuella frågor om skadeanmälan och nås på 08-42 00 38 99.

    Skadeanmälan

    För dig som inte har Trygg 48

    Kontakta ditt försäkringsbolag för att se vad din hemförsäkring täcker. 

    Köpa nytt? 

    Våra bästa erbjudanden just nu

  • Vad händer sen?

    Om du behöver ett nytt sim-kort så beställer du det genom att ringa till vår kundservice på 020-222 222. Du behöver uppge den spärrkod du valde när du spärrade ditt abonnemang.

    Om surfplattan hittar hem igen

    För att låsa upp ditt abonnemang och sim-kort kontaktar du vår kundservice på 020-222 222. Du får berätta vilket telefonnummer mobilen har, ange lösenordet du valde när du spärrade telefonen samt ditt namn.

    Sen är det klart. Glöm inte att meddela polisen att din mobil kommit till rätta.