Om du behöver ringa 112

Så här fungerar det om du behöver ringa till SOS Alarms nödnummer 112.

Att ringa 112 från mobilen

  • Du kan ringa till 112 även om du inte har ett sim-kort i din mobiltelefon, även om ditt abonnemang är avstängt och även om du har slut på pengar på ditt kontantkort.
  • Du kan förmodligen ringa även om du inte har någon täckning. Testa då att ta ut simkortet och slå 112. Om det finns ett annat nät i närheten kopplar mobilen upp sig på det.
  • Vi skickar med ditt telefonnummer till SOS Alarm. Japp, även om du har hemligt telefonnummer (detta förutsätter dock att det sitter ett sim-kort i mobilen).
  • Vi skickar också uppgifter till SOS Alarm om var du befinner dig när du ringer. Väldigt praktiskt om det till exempel är svårt att förklara var du är.
  • Samtal till 112 i prioriteras självklart i mobilnätet
  • Samtalet är alltid kostnadsfritt.

Att ringa 112 med hemtelefoni via bredbandet

  • Är det en driftstörning på ditt bredband, eller om det är tillfälligt avstängt, går det inte att ringa till 112. Använd en mobiltelefon i stället.
  • När du ringer till SOS alarm på nödnumret 112 ser de adressen och området som du har registrerat hos Telenor, alltså din faktureringsadress. Har du flyttat din gateway från faktureringsadressen är det viktigt att du berättar var du befinner dig just då, så att SOS Alarm kan vara säkra på var du är.
  • Om du tar med ditt modem till utlandet måste du alltid uppge var du befinner dig. Du måste även slå landsnummer till det land du befinner dig i innan nödnumret, annars riskerar du att kopplas fel. Du bör även kontrollera att du har rätt nummer till polis och brandkår i det aktuella land du befinner dig.