Vad gäller för mig med skyddad identitet?
Om du redan är kund hos oss och får skyddad identitet kan du behålla ditt nuvarande abonnemang. På grund av tekniska begränsningar kan du dock inte teckna nya tjänster som kräver ett kreditavtal. Du kan till exempel inte teckna abonnemang, bredband eller delbetala av mobiltelefoner. Att köpa kontantkort går utmärkt, och vi erbjuder samma kvalitet på täckning och nät som för mobilabonnemang.
Däremot kan du köpa kontantkort utan problem. Kontantkort ger samma täckning och nätkvalitet som våra abonnemang. Alla uppgifter vi registrerar hanteras säkert och dina uppgifter lämnas inte ut till nummerupplysning om du inte har gett ett särskilt medgivande.
Om du har ett mycket högt skyddsbehov och är osäker på hur du ska hantera abonnemang som måste stå i ditt namn, rekommenderar vi att du rådfrågar den myndighet eller organisation som hjälpt dig med skyddad identitet.
Enligt lag kan en närstående registrera ett kontantkort för mobiltelefoni eller mobilt bredband och sedan överlåta det till dig som har skyddad identitet. Om du har en anställning är det också tillåtet för en företrädare för arbetsgivaren att registrera sig på kontantkortet och sedan låta dig som har skyddad identitet använda tjänsten. Mer information om registrering och skyddad identitet finns på Post- och telestyrelsens hemsida samt på Telekområdgivarnas hemsida.