Priser för att surfa och ringa utomlands

Vad kostar det att ringa och surfa utomlands? I EU/EES kostar det faktiskt inget extra alls. Det gäller oavsett om du har mobilt kontantkort eller abonnemang hos oss. Om du har Telenor Frihet surfar du dessutom utan extra kostnad i Thailand, Malaysia och Myanmar. 

Länder inom EU/EES

Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Franska Guyana, Gibraltar, Grekland, Guadeloupe, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Martinique, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Reunion, Rumänien, Saint Martin (franska), San Marino, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Vatikanstaten, Österrike.

OBS!
Andorra, Färöarna, Grönland, Guernsey, Isle of Man, Jersey, Monaco, Schweiz och Turkiet är exempel på länder/territorier som inte ingår i EU/EES.

Ska du till Cypern? Säkerställ att du är uppkopplad mot en cypriotisk operatör (exempelvis Areeba, Cytarmobile-Vodafone, Primetel). Är du uppkopplad mot en turkisk operatör Turk Telekom, Turkcell, Vodafone Turkey) kommer du att betala extra för din användning då Turkiet inte inte ingår i EU/EES. Var extra observant på detta om du befinner dig nära eller på den norra delen av Cypern där din mobil kan få täckning från turkiska operatörer.

Hittar du inte landet du letar efter i listan ovan? Då betyder det att landet ifråga inte är med i EU/ESS. Klicka här för priser och mer information.

Ring fritt inom familjen, i hela världen 

Med abonnemanget Telenor Familj kan du prata hur länge du vill med dina nära och kära. Ingen extra kostnad, oavsett var i världen du är. 

Ta med all surf på resan  

Vi tror inte på begränsningar. Med Telenor Frihet har du samma surfmängd i EU/EES, Thailand, Malaysia och Myanmar som hemma. Om du har Telenor Frihet Obegränsat får du 100 GB surf i dessa länder (och det är riktigt mycket). 

Här hittar du mer information och inspiration. Trevlig resa!  

Innan du reser utomlands

  • Ta reda på priset till det land du ska till

    Ska du resa till ett land inom EU/EES gäller samma priser som hemma. Det kan du läsa mer om här.

    Ska resa till ett annan land så hittar du priser och förutsättningar här. 

  • Så här slår du på surfen på resan

    För att kunna surfa på resan måste du aktivera data-roaming i din telefon.

    I en iPhone/iPad:

    1. Gå in på Inställningar.

    2. Välj Mobilnät.

    3. Slå på Data-roaming.

    4. Under Inställning >> Mobilnät kan det finnas ett val som heter "EU-roaming". Om du ser detta val - se till så EU-roaming inte är aktivt, d.v.s. det ska inte vara grönmarkerat. 

    I en Android-mobil/surfplatta:

    1. Gå in på Inställningar.

    2. Välj Mobila nätverk.

    3. Slå på Data-roaming.

    Det kan skilja sig åt mellan olika mobilmodeller.

    Har du ett mobilt bredband?

    1. Se till att ditt abonnemang är öppet för roaming. Har du ett modem: se menyn i klienten. Har du en WiFi-puck, se menyn i routern.
    2. Se till att routern/modemer/surfplattan är öppen för roanming.
    3. I vissa klienter/routers kan det finnas behov av att manuellt koppla upp vid roaming och bekräfta att man accepterar det.
  • Föräldrakoll på semestern

    Har du tjänsten Föräldrakoll? Tjänsten spärrar samtal, sms och surf när du befinner dig i utlandet. För att kunna använda abonnemanget utomlands behöver du ta bort Föräldrakoll. När du är tillbaka efter utlandsresan kan du lägga på Föräldrakoll igen. Du lägger till och tar bort Föräldrakoll på Mina sidor.

  • Beställ ett sms med priser

    När du anlänt till ett land får du automatiskt ett välkomst-sms med de priser som gäller för just det resmålet.

    Vill du veta vilka priser som gäller i landet, innan du påbörjar din resa? Sms:a namnet på landet till 10615. Efter några sekunder får du ett välkomst-sms. Du kan beställa sms:et när du vill. Så här gör du: Sms:a namnet på landet (ex. USA) till 10615. Vi skickar ett välkomst-sms till dig med de priser som gäller.

    Har du köpt en tillfällig tjänst, som t ex Respass, gäller de priserna för dig, även om de inte står med i välkomst-sms:et.

  • Om du har Telenor Frihet

    Grattis, då ringer, sms:ar, mms:ar och surfar du fritt inom EU/EES. Dessutom surfar du fritt i Thailand Malaysia och Myanmar.

    Har du dessutom samlat familjen i ett och samma Frihets-abonnemang så ringer ni fritt till varandra i hela världen.

    Osäker vilket abonnemang du har? 
    Kolla efter i appen Mitt Telenor.

Under resan

  • Så här slår du på surfen på resan

    För att kunna surfa på resan måste du aktivera data-roaming i din telefon.

    I en iPhone/iPad:

    1. Gå in på Inställningar.

    2. Välj Mobilnät.

    3. Slå på Data-roaming.

    4. Under Inställning >> Mobilnät kan det finnas ett val som heter "EU-roaming". Om du ser detta val - se till så EU-roaming inte är aktivt, d.v.s. det ska inte vara grönmarkerat. 

    I en Android-mobil/surfplatta:

    1. Gå in på Inställningar.

    2. Välj Mobila nätverk.

    3. Slå på Data-roaming.

    Det kan skilja sig åt mellan olika mobilmodeller.

    Har du ett mobilt bredband?

    1. Se till att ditt abonnemang är öppet för roaming. Har du ett modem: se menyn i klienten. Har du en WiFi-puck, se menyn i routern.
    2. Se till att routern/modemer/surfplattan är öppen för roanming.
    3. I vissa klienter/routers kan det finnas behov av att manuellt koppla upp vid roaming och bekräfta att man accepterar det.
  • Föräldrakoll på semestern

    Har du tjänsten Föräldrakoll? Tjänsten spärrar samtal, sms och surf när du befinner dig i utlandet. För att kunna använda abonnemanget utomlands behöver du ta bort Föräldrakoll. När du är tillbaka efter utlandsresan kan du lägga på Föräldrakoll igen. Du lägger till och tar bort Föräldrakoll på Mina sidor.

  • Om din mobil skadas eller blir stulen

    Om du tappar bort din telefon eller om den blir stulen

    Börja med att spärra ditt abonnemang omgående. 

    När du spärrar abonnemanget får du välja en spärrkod. Den uppger du sen när du vill låsa upp abonnemanget igen.

    Har du försäkringen Trygg 48 ska du också göra en skadeanmälan. Tänk på att du behöver göra en polisanmälan och ha ditt IMEI-nummer tillhands. 

  • Om du inte kan surfa och ringa
    1. Kontrollera att du är ansluten till ett nätverk
    2. Kontrollera att du har nätverk genom att prova att ringa.
    3. Kontrollera att du har roaming påslaget.
    4. Har du Telenor Familj och inte kan ringa, surfa eller skicka sms i utlandet?
      Då har du förmodligen Föräldrakoll påkopplat. Du kan ta bort tjänsten på Mina sidor.
    5. Befinner du dig inom zonen Världen 3 så är surfen per automatik spärrad då kostnaden är 199kr/MB. Ta kontakt med Kundservice om du vill ta bort den spärren.
    6. Har du en iPhone/iPad, under Inställning >> Mobilnät kan det finnas ett val som heter "EU-roaming". Om du ser detta val - se till så EU-roaming inte är aktivt, d.v.s. det ska inte vara grönmarkerat.

      Fungerar inte något av ovan, testa att starta om mobilen/modemet.

      Länder som ingår i världen 3:
      Bahamas, Etiopien, Georgien, Laos, Maldiverna, Namibia.

    För dig med kontantkort:

    1. Befinner du dig utanför EU/EES bör du kontrollera att du har laddat på Extrasaldo. Är du inom EU/EES behövs det inte.
    2. Har du nyligen surfat upp din surfmängd och fyllt på igen är det bra att starta om telefonen då gammal information kan ligga kvar och spärra för surf.
    3. Notera att kontantkort ej fungerar i de franska territorierna Réunion och Saint Martin.

      Fungerar inte något av ovan, testa att starta om mobilen/modemet.

    För dig med Mobilt bredband

    1. Prova att starta om datorn och även ditt modem.
    2. Har du kopplat in modemet direkt i datorn? Testa att sätta det i en annan USB-port
    3. Kontrollera att du har täckning.
    4. Befinner du dig inom zonen Världen 3 så är surfen per automatik spärrad då kostnaden är 199kr/MB. Ta kontakt med Kundservice om du vill ta bort den spärren.

      Fungerar inte något av ovan, testa att starta om mobilen/modemet.

      Länder som ingår i världen 3:
      Bahamas, Etiopien, Georgien, Laos, Maldiverna, Namibia.
  • Ifall du behöver kontakta oss

    Du kan alltid ringa vår Kundservice alla dagar, 08.00-22.00 svensk tid – var i världen du än befinner dig. Det är kostnadsfritt när du ringer med ett Telenor-abonnemang.

    Telefonnummer från en Telenor-mobil: 222
    Telefonnummer från en annan telefon: +46 708-222 222