Retur och byte

Allt om din ångerrätt

Om du köpt din produkt på distans, t.ex. på webben eller i kundservice så har du 14 dagars ångerrätt. Du ångrar ditt köp genom att kontakta oss, ring 020-222 222 så hjälper vi dig. För att ångerrätten ska gälla måste förpackningen vara obruten och en tjänst får inte ha påbörjats. Vi betalar eventuella fraktkostnader. Om produkten är använd kan du behöva betala för den värdeminskning som uppstått. Detta kan du enkelt undvika genom att inte använda produkten/tjänsten förrän du bestämt att du vill behålla den.

Ångerrätt gäller aldrig om din tjänst har fullgjorts och du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras eller om du brutit förseglingen på en produkt och produkten inte kan återlämnas på grund av hälso- och hygienskäl.

Är köpet gjort i en Telenorbutik har du ingen ångerrätt. Om du köpt en mobil/surfplatta med ett nytt abonnemang så omfattas du då istället av Öppet köp.

Testa våra mobilabonnemang i 14 dagar med öppet köp

Som ny mobilkund hos Telenor får du möjlighet att testa abonnemang och täckning i 14 dagar, innan du bestämmer dig för att använda oss. Prova i 14 dagar, är du nöjd är det bara att fortsätta. Är du inte nöjd kan du lämna tillbaka abonnemanget tillsammans med mobilen eller surfplattan du köpt. Självklart får du använda mobilen eller surfplattan under de 14 dagarna för att testa oss ordentligt. Du betalar bara för din användning, som t.ex. del av månadsavgift utlandssamtal och betaltjänster. Frakten är självklart kostnadsfri.

Öppet köp gäller:

  • Testa mobilabonnemanget och mobilen/surfplattan i 14 dagar från försäljningstillfället eller när varan anlände till utlämningsstället.
  • Du får använda eventuell hårdvara du köpt.
  • Hårdvaran som ångras ska vara i nyskick och lämnas tillbaka i originalkartong tillsammans med alla inkluderade tillbehör.

Öppet köp gäller inte:

  • Om du köpt ett mobilabonnemang hos en extern återförsäljare.
  • Om du byter till ett annat abonnemang än det du har idag.
  • På kontantkort.
  • Om du endast vill lämna tillbaka hårdvaran och inte mobilabonnemanget.
  • På tillbehör där förpackningen är bruten.
  • Om försäkring blivit nyttjad eller hårdvaran legat på service

Vanliga frågor och svar

  • Gå tillbaka till den Telenorbutik där du köpte mobilabonnemanget. Glöm inte att produkterna ska returneras i originalförpackning med tillhörande manual och tillbehör och utan synliga skador. Om du vill lämna tillbaka övriga tillbehör som följde med eller köpts separat ska du tänka på att de enbart kan returneras i oöppnad förpackning.

    Köpte du mobilabonnemanget via kundservice eller telenor.se kan du istället ringa oss på 020-222 222.

  • När du har testat oss i 14 dagar och väljer att inte ha kvar Telenor som operatör, avslutar vi mobilabonnemanget. Du betalar endast för de dagar du använde abonnemanget.
    Öppet köp gäller inte om du byter ditt gamla abonnemang till ett av våra nya.

  • Om du köpt en mobil eller surfplatta och vill nyttja dina 14 dagars öppet köp, behöver produkterna returneras i originalförpackning med tillhörande manual och tillbehör och utan synliga skador. Om du vill lämna tillbaka övriga tillbehör som följde med eller köpts separat ska du tänka på att de enbart kan returneras i oöppnad förpackning.

  • För oss är din köptrygghet viktigt. Upplever du att vi inte har uppfyllt ett löfte eller att vi har levererat en produkt som inte motsvarar dina förväntningar så kan du ringa till oss på 020-222 222

    Som privatperson har du även möjlighet att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få din sak prövad. ARN är en statlig myndighet vars huvudsakliga uppgift är att opartiskt – och utan avgift för parterna – pröva konsumenttvister.

    Allmänna reklamationsnämnden
    Box 174
    101 23 Stockholm
    www.arn.se

    Som opartisk instans finns även Telekområdgivarna som ger kostnadsfri hjälp för konsumenter om abonnemang inom TV, telefoni och bredband.

    För EU-medlemmar finns Tvistlösning på nätet för att hjälpa missnöjda kunder. Här kan du klaga på en vara eller tjänst som du har köpt på nätet och hitta en neutral utomstående part som kan hantera ditt ärende.