Roaming i Cypern

Priser i Cypern

Här får du koll inför resan. Du ser vad det kostar att ringa, sms:a och surfa. Du hittar också svar på hur du ska göra om du har problem med roaming, hur mycket av din surfpott du kan använda och hur Telenor Familj fungerar utomlands.

Tips! Sms:a namnet på landet du ska besöka till 10615. Då får du ett sms med de priser som gäller för just ditt abonnemang i det land du ska resa till.

Priser från Sverige till ett annat land hittar du här

Abonnemang & kontantkort
Surf
Surfa

Som hemma*

Samtal
Ringa

Till land inom EU/EES: Som hemma
Till land utanför EU/EES: 8,95 kr/min

Ta emot samtal

Som hemma

Lyssna på röstbrevlåda

Som hemma

Meddelanden
Skicka sms

Som hemma

Skicka mms

Som hemma

Ta emot sms

Som hemma

Ta emot mms

Som hemma

Priserna är per minut. Samtal och meddelanden till Premium-/betalnummer debiteras enligt operatörens taxa. Priser för att ringa, surfa och skicka sms när du befinner dig på fartyg eller flyg hittar du här.
Priserna för roaming styrs delvis av EU-regleringar och delvis av utländsk valuta och därför kan prisjusteringar förekomma. Du hittar alltid aktuella priser här på telenor.se.
* Med Telenor Frihet samt våra nya abonnemang (tecknade fr o m 2018-09-06) kan du använda hela din surfmängd utomlands i EU/EES. Har du obegränsad surfmängd kan du använda max 100 GB/månad i EU/EES. För övriga abonnemang kan en del av din surfmängd användas utomlands i EU/EES. I appen Mitt Telenor kan du se vilket abonnemang du har och hur mycket surf du kan ta med dig.

Tillgängliga nät:

  • 4G
  • 3G
  • GSM
  • GPRS

Vanliga frågor

  • Vad gäller när jag är på resa i Cypern?

    Vad som gäller när du befinner dig på Cypern beror på vilket abonnemang du har och vad du vill göra.

    Om du vill surfa

    Du som har ett av våra nya abonnemang (tecknat fr o m 2018-09-06) kan surfa utan extra kostnader på hela Cypern. 

    Du som har ett äldre abonnemang, till exempel Telenor Frihet, bör kolla att din mobil är kopplad till en cypriotisk operatör (exempelvis: Areeba, Cytarmobile-Vodafone, Primetel). Detta för att du inte ska behöva betala något extra när du använder din mobil.

    Är din mobil kopplad till en turkisk operatör (exempelvis: Turk Telekom, Turkcell, Vodafone Turkey) kommer du att betala extra för din användning eftersom Turkiet inte ingår i EU/EES. Var extra observant på detta om du befinner dig nära eller på den norra delen av Cypern där din mobil kan få täckning från turkiska operatörer.

    Osäker på vilket abonnemang du har? Det ser du i Mitt Telenor.

    Mer hjälp kring vad du har för abonnemang

    Om du vill ringa och/eller skicka sms och mms

    Kostnader för att ringa och skicka och ta emot meddelanden hittar du i prislistan för Cypern.

  • Hur tar jag reda på vad jag har för mobilabonnemang?
    Du ser all information om ditt abonnemang i Mitt Telenor under Abonnemang.
    • Har du ett Telenor Frihet-abonnemang står det Frihet följt av din surfmängd överst.
    • Har du ett nytt abonnemang (tecknat fr o m 2018-09-06) står det Mobilabonnemang följt av din surfmängd överst, till exempel “Mobilabonnemang 30 GB”. Du har även texten ”Telenors senaste abonnemang” under.

    Stämmer inte något av dessa två alternativ in på dig? Då har du ett av våra äldre abonnemang.

    Osäker på om du har Telenor Familj? Läs mer här.

  • Hur mycket av min surfpott kan jag använda utomlands?

    Har du ett av våra nya abonnemang (tecknat fr o m 2018-09-06) kan du använda hela din surfmängd* inklusive sparad surf, inom EU/EES samt i Thailand, Malaysia, Myanmar (Burma), USA, Schweiz, Turkiet, Andorra, Serbien och Montenegro. 

    Har du abonnemanget Telenor Frihet får du använda hela din surfmängd inom EU/EES samt i Thailand, Malaysia, Myanmar (Burma). Detta gäller för alla Frihetsabonnemang förutom Obegränsat som har en gräns på 100 GB inom EU/EES. 

    Mitt Telenor kan du både se vilket mobilabonnemang du har och hur mycket av din surfpott du kan använda inom EU/EES. 

    Har du något av våra äldre abonnemang kan du se här hur mycket av din surfmängd du kan använda inom EU/EES.

    Osäker på vilket abonnemang du har? Det ser du i Mitt Telenor.

    Mer hjälp kring vad du har för abonnemang

     

    *Om du har obegränsad surf kan du använda 100 GB.

  • Kan jag surfa hur mycket som helst utomlands om jag har ett abonnemang med obegränsad surf?

    Nästan! Men exakt hur mycket beror på vilket abonnemang du har

    Om du har ett av våra nya abonnemang (tecknat fr o m 2018-09-06) har du totalt 100 GB/månad att surfa för i EU/EES, Schweiz, Turkiet, Serbien, Montenegro, Andorra, Thailand, USA, Malaysia och Myanmar (Burma). Om du har abonnemanget Frihet Obegränsat kan du surfa för 100 GB i inom EU/EES, Thailand, Malaysia och Myanmar. 

    100 GB gäller för dig och din familj om du har Telenor Familj. Du kan fördela dina 100 GB mellan dina familjemedlemmar i appen Mitt Telenor.

    Har du ett äldre abonnemang som inte är Telenor Frihet, hittar du information om hur mycket surfmängd du kan använda utomlands här.

    Osäker på vilket abonnemang du har? Det ser du i Mitt Telenor.

    Mer hjälp kring vad du har för abonnemang

    Besvarade det här din fråga?
    Din kommentar används för att förbättra telenor.se. Vi har inte möjlighet att besvara kundärenden här.
    Tack för ditt svar!
  • Kan jag använda den surf och de samtal/sms/mms som ingår i mitt abonnemang eller kontantkort vid permanent vistelse i EU/EES?

    Nej. Tanken är att du ska kunna använda ditt abonnemang eller kontantkort precis som vanligt när du tillfälligt befinner dig i länderna som ingår i EU/EES. Exempelvis på sportlovsresan till europeiska alperna. Men du kan inte använda ditt abonnemang/kontantkort som en permanent lösning vid utlandsvistelse.

    Om du, under en fyramånadersperiod, befinner dig fler dagar i ett EU/EES-land än i Sverige räknas det som en permanent utlandsvistelse. 

    Vi meddelar dig via sms om detta blir aktuellt. Detta ger dig möjlighet att pausa roamingen (användande av abonnemanget eller kontantkortet i EU/EES).

    Läs om användande av abonnemang eller kontantkort vid längre vistelse i EU/EES här.

  • Hur fungerar Telenor Familj/Samla familjen utomlands?

    Att surfa

    Om du har Föräldrakoll aktiverat för någon användare måste du avaktivera det, annars kan den användaren varken ringa, ta emot samtal, surfa eller skicka sms. Du avaktiverar Föräldrakoll genom att gå in på varje användare i appen Mitt Telenor. Du hittar Föräldrakoll under Tjänster och inställningar


    När du reser inom EU/EES kan du använda och dela hela abonnemangets mobilsurf med familjen utan extra kostnad. Om du har ett abonnemang med obegränsad surf kan du surfa för 100 GB. Du kan fördela dina 100 GB mellan dina familjemedlemmar i appen Mitt Telenor. 

    För dig som har ett av våra nya abonnemang (tecknat fr o m 2018-09-06) gäller det förutom EU/EES även Andorra, Malaysia, Montenegro, Myanmar (Burma), Schweiz, Serbien, Thailand, Turkiet och USA.

    För dig som har som har abonnemanget Telenor Frihet gäller det förutom EU/EES även Thailand, Malaysia och Myanmar (Burma).

    Osäker på vilket abonnemang du har? Det ser du i Mitt Telenor.

    Mer hjälp kring vad du har för abonnemang

    Att ringa

    Kom ihåg att du med Telenor Familj även ringer fritt inom familjen i hela världen när ni eller någon av er tillfälligt befinner sig på resande fot en period på mindre än 30 dagar i följd. Din familj är de du delar surfpott med.

    Om du vill använda en utlandstjänst, till exempel Surfpaket eller Föräldrakoll behöver det köpas till för varje användare (det vill säga för varje Extra-sim). 

     

  • Varför fungerar inte vår familjelösning utomlands?

    Om du har Telenor Familj och det inte går att ringa, surfa eller skicka sms i utlandet har du förmodligen Föräldrakoll påkopplat. Du kan ta bort tjänsten tillfälligt i Mitt Telenor:

    1. Välj den person/det extra simkortet du vill ta bort tjänsten från.

    2. Klicka Redigera profil och välj bort Föräldrakoll.

     

Surfa utomlands

  • Slå på surfen på resan

    Här hittar du information om hur du slår på data-roaming på din telefon. 

    Aktivera data-roaming på en iPhone 

    Aktivera data-roaming på en Samsung-telefon

    Aktivera data-roaming på en telefon från Sony

  • Föräldrakoll på semestern

    Har du tjänsten Föräldrakoll? Tjänsten spärrar samtal, sms och surf när du befinner dig i utlandet. För att kunna använda abonnemanget utomlands behöver du ta bort Föräldrakoll. När du är tillbaka efter utlandsresan kan du lägga på Föräldrakoll igen. 

    Du lägger till och tar bort Föräldrakoll appen Mitt Telenor.

  • Om du har Mobilt bredband

    Om din surf tar slut på resan skickar vi ett sms till det kontaktnummer du har angivit med information om hur du fyller på mer. Därför är det viktigt att du har anmält ett mobilnummer som du kan nås på under resan.

    Är du osäker på vilket kontaktnummer du har?

Innan & under resan

  • Beställ ett sms med priser

    Vill du ha sms:et som berättar vad det kostar att ringa och surfa i just det land du ska besöka – redan innan du har landat?

  • Om du har kontantkort

    Har du kontantkort kan du använda det precis som hemma i hela EU/EES. Det betyder att du kan ringa, sms:a/mms:a och surfa utan extra kostnader. 

    Ska du resa utanför EU/EES och har Telenor Fastpris så behöver du ladda på med Extra saldo. Den laddningen laddas på precis som vanligt via ladda.telenor.se. 

  • Om din mobil blir skadad eller stulen

    Om olyckan skulle vara framme är det några saker som är bra att ha koll på.

    Ditt IMEI-nummer
    Knappa in *#06# i din enhet så visas det i displayen. Annars kan du titta på kartongen eller på kvittot, 15 siffror. Skriv gärna ned detta nummer på en lapp och ta med dig på resan. På så sätt blir det lite mindre att tänka på om nu olyckan skulle vara framme.

    Försäkring
    Har du Försäkring via oss så anmäler du skadan/förlusten direkt på webben. Har du en annan försäkring kan det vara bra att du tar reda på vad som gäller via dem. 

    Spärra ditt abonnemang

    Försvinner din mobil bör du omgånde spärra ditt abonnemang  

    När du spärrar abonnemanget får du välja en spärrkod. Den uppger du sen när du vill låsa upp abonnemanget igen.

  • Håll koll på eventuella kostnader i utlandet

    Eventuella extrautgifter kopplade till semesterresan, till exempel om du köper Surfpaket för att ringa och surfa, hamnar på nästa månads faktura. Med appen Mitt Telenor håller du enkelt koll på köpen och vad beloppet på nästa månads faktura blir. Du går till Faktura och klickar sedan på Mina kostnader hittills.

  • Ifall du behöver kontakta oss

    Du kan alltid ringa vår Kundservice på vardagar 8-19 eller helger 9-17 svensk tid – var i världen du än befinner dig. Det är kostnadsfritt när du ringer med ett Telenor-abonnemang.

    Telefonnummer från en Telenor-mobil: 222
    Telefonnummer från en annan telefon: +46 708-222 222