Hjälp att förstå fakturan

Här förklarar vi allt som kan stå på en faktura från oss.

Är det din första Telenorfaktura du undrar över? Läs mer om din första faktura

Ordlista

Vanliga frågor om faktura

  • Har du fått en faktura med ett ovanligt eller högre belopp än normalt? Det kan bero på flera olika saker.

    Ny kund?

    • Första fakturan 
      Den första fakturan är oftast på ett högre belopp än de man får sedan. Läs mer om första mobilfakturan eller första bredbands-/tv-fakturan.
    • Trygg 48
      Mobilförsäkringen Trygg 48 är kostnadsfri de två första månaderna. Därefter kostar den 119 kr/månad (59 kr/månad för surfplatta).
    • Surfa säkert
      Säkerhetspaketet Surfa Säkert är kostnadsfritt de två första månaderna. Därefter kostar det 59 kr/mån.

    Kund sedan tidigare?

    • Har du gjort ändringar?
      Om du har gjort ändringar i ditt abonnemang kan det leda till ökade kostnader. Du som har mobilabonnemang kanske har ändrat surfmängd och du som har tv kanske har lagt till C-more.
    • Har du köpt en tjänst?
      En tjänst kan till exempel vara en film från Filmbutiken, eller ett Surfpaket för utlandsresan.
    • Prisförändringar och rabatter som upphör
      Ibland ändrar vi priset på våra tjänster (vilket vi alltid meddelar i förväg). Högre belopp på fakturan kan också bero på att du har haft en tidsbestämd rabatt som har gått ut. 

    Mobilabonnemang?

    • Har du bytt surfmängd?
    • Har du köpt extra surf?
    • Har du sms:at till utlandet?
      Se priser för olika zoner.
    • Har du skickat betal-sms?
      Står det "Förmedlade tjänster" på fakturan? Det kan exempelvis vara betal-sms vid omröstningar.
    • Har du betalat parkering med mobilen?
    • Har du "Mobiltelefon" som betalningsalternativ i App Store, Google Play eller Microsoft Store? 
      I så fall kommer eventuella kostnader på mobilfakturan. Läs mer


    Undrar du över något som står på fakturan?

    Ta hjälp av vår ordlista

  • Du hittar trafikspecifikationer för mobilabonnemang och hemtelefoni via mobilnätet i fakturasektionen i Mitt Telenor. Mitt Telenor finns både här på webben och som app.

    Svårt att hitta? 

    Accordion | Hjälp att hitta


    Bra att veta:

    • Det är bara personen som använder numret det ringts från som kan se trafikspecifikationen. 
    • I enlighet med dataskyddsförordningen GDPR, sparar vi så lite data som möjligt. Det innebär att trafikspecifikationen bara visar samtal som kostar, till exempel samtal till utlandet och till betalnummer.
  • I vissa länder inom EU/EES, till exempel i Spanien, tar man betalt för samtal till bland annat myndigheter och biluthyrningsfirmor (premiumsamtal).

    Så om du har varit i ett land där du ska kunna ringa utan extra kostnad men ändå fått en faktura på samtal ringda utomlands kan det vara anledningen.