Försenad betalning och påminnelse

Om fakturan inte betalas i tid kommer du att få en påminnelse från oss.

Påminnelseavgift

När en faktura betalas in för sent tillkommer en påminnelseavgift på din nästkommande faktura. Summan för påminnelseavgiften hittar du i prislistan för ditt abonnemang.

Dröjsmålsränta 

För varje dag som fakturan förblir obetald tar vi ut en ränta. Den beräknas så här: ursprungliga beloppet x 24% / 365 x antal försenade dagar. 

Exempel: Fakturabeloppet är 100 kr och fakturan betalas 10 dagar för sent. Då blir dröjsmålsräntan 0,66 kr (100 x 0,24 / 365 x 10 = 0,66 kr).

Betala senare

Om du inte har möjlighet att betala fakturan i tid så hör av dig till oss så fort som möjligt.

Se betalstatus


I Mitt Telenor ser du snabbt om din faktura är betalad eller ej.

  • Står det att fakturan är betald kan du bortse från påminnelsen.
  • Står det att fakturan är obetald behöver du betala in den manuellt till oss. Det behöver du göra även om du i vanliga fall har autogiro. Nästa betalning kommer ske via autogiro som vanligt. 

Står fakturan som obetald trots att du vet att du betalat?

 

Då har du förmodligen angivit fel betalningsuppgifter. Du hittar rätt bankgironummer och ocr-nummer på fakturan. Om du har betalat in till fel ocr-nummer bör du ringa oss på 020-222 222 så hjälper vi dig. Det är bra om du har betalningens referensnummer nära till hands.