Telenor One X växel -
kom igång och guider

One X växel innehåller smarta tjänster som underlättar din vardag och möjliggör ett effektivt samarbete. Här är guider – för både dator och mobil som hjälper dig att komma igång snabbt och enkelt. Logga in och börja använda tjänsterna direkt.

  

Är du administratör på företaget?

Här har vi samlat guider för växeltjänsterna Gruppnummer och Menyval som du enkelt administrerar i Företagsportalen.

.

Frågor och svar

  • Tidigare version av One X växel-appen för Android har haft problem med att appen kraschar när telefonen uppgraderas till Android 10. Det har även funnits andra scenarion där appen har kraschat på vissa telefonmodeller. Nu finns det en ny version av appen som löser detta.
    Ladda ner den här på Google Play.

  • Telenor One X växel stödjer VoLTE (4G)* och wifi-samtal. Det innebär att du kan fortsätta ditt samtal även om  du är på en plats med dålig mobiltäckning. Du rör dig fritt mellan wifi och 4G-nätet utan att samtalet bryts. Dock för att VoLTE och  wifi-samtal ska fungera behöver du ha en mobil som stödjer tjänsten. Läs mer om 4G och wifi-samtal

    *VoLTE står för Voice over LTE (4G) och är ett sätt att ringa via 4G-nätet. Det innebär att du får ännu bättre samtalstäckning eftersom det blir möjligt att ringa även via 4G-nätet.

  • I och med att Apple lanserat sitt nya operativsystem iOS13 så har vi släppt en ny version av One X växel app för iPhone. Kör du iOS13 är det viktigt att du laddar ner nya One X växel app så att alla funktioner fungerar fullt ut. Det som kan hända är att chatt och samtalshistoriken inte öppnas korrekt i den gamla appen. Ladda ner senaste versionen av One X växel appen i App store.

    Hämta i appstore

     

  • Om du har valt närvarostatusen "Offline", visas du som offline för andra. En annan möjlighet är att din internetanslutning kan ha gått ner. I detta fall loggar inte klienten ut, utan växlar istället till offline-läge där en kontaktlista finns tillgänglig men kommunikation inte är möjligt.

  • Adressen som visas är den publika IP-adress som maskinen använder. IP-adressen mappas till en fysisk plats. Du kan ändra platsen manuellt genom att klicka på avataren och ändra platsikonen.

  • Det är viktigt att du och dina kollegor har korrekt namn i Telefonboken eftersom det är dessa namn som ni ser i varandras datorklienter och mobilappar. Om ett namn inte är korrekt i Telefonboken kontakta din administratör på företaget. Administratören kan uppdatera namnet i Telefonboken via Företagsporten.

  • Alla ett-till-ett- och gruppchattmeddelanden sparas, men endast lokalt. Därför finns de inte alltid tillgängliga i alla dina enheter. Inkommande meddelanden skickas till alla enheter, men de du skickar sparas endast till den enhet du använder för att skicka meddelandet.

  • Du kan själv välja att radera ett meddelande både i appen, datorklienten eller när du ringer till 888. Raderar du inte ett meddelande själv så kommer det att raderas automatiskt enligt följande:

    • Ett avlyssnat meddelande raderas efter 5 dagar.
    • Ej avlyssnade meddelanden raderas efter 50 dagar.
    • Din röstbrevlåda kan maximalt spara 50 minuters meddelanden.

    I datorklienten har du möjlighet att spara ner dina meddelanden som en ljudfil.
    I inställningarna för röstbrevlådan kan du även välja att nya meddelanden ska skickas ut som ljudfil till en e-postadress.

  • Endast de senaste chattrumsmeddelandena sparas på servern, men av säkerhetsskäl aldrig för My Room.

  • Det är inte automatiskt. Alla möten aktiverar inte en ändring av närvarostatus till Busy - In Meeting. För att aktivera en uppdatering av närvaroststatus måste mötet vara i ett Show me as busy-tillstånd.

  • Du kan välja din videoupplösning i Preferences och Video-fliken. Ditt val används som standard för framtida videosamtal. Tillgängliga upplösningar presenteras automatiskt baserat på din kamera.

  • Du har via Mitt Företag möjlighet att ange vissa nummer som ska ringa igenom trots att du är hänvisad. Det kan vara allt från den där viktiga kunden till förskolan eller din sambo.

  • Det enklaste sättet att komma åt röstbrevlådan när du är utomlands är via appen eller datorklienten.

    För att ringa till röstbrevlådan gör du så här:

    • Ring nummer +46 733 222 888.
    • Du kommer att få ange ditt telefonnummer två gånger och sedan din PIN-kod. Har du ett fastnätsnummer ska du ange detta.
    • Har du glömt din PIN-kod kan du få en ny utskickad via sms genom att sms:a röstpin till 222.
  • Här hittar du aktuella prislistor för våra företagsabonnemang och tjänster.

  • Med Telenor One X växel kan du hantera samtal och samarbeta med kollegor, var du än är. Vill du mer om Telenor One X växel och beställa kan du lämna dina uppgifter i vårt kontaktformulär så hör vi av oss.

  • Telenor One X växel är en växel som ger dig och dina kollegor full rörelsefrihet, både på och utanför kontoret, samtidigt som ni alltid är tillgängliga. Hantera företaget via datorn eller mobilappen och flytta enkelt samtalen mellan enheterna.

    Läs mer om Telenor One X växel här

  • Telenor One X växel är en växeltjänst med ett utökat fokus på samarbete. De traditionella växeltjänsterna för företaget finns kvar som gruppnummer och menyval. Den stora nyheten är att det nu även finns chattfunktion och personliga mötesrum som varje användare får på sitt abonnemang (vid köp av tilläggstjänst Video, chatt och fildelning). Här kan du enkelt bjuda in till ad-hoc möten och dela skärm.

  • Tänk på att inte ange ett lösenord som innehåller å ä ö till din mobilapp eller datorklient. Om du mot förmodan har angett ett lösenord med dessa bokstäver kan du enkelt beställa ett nytt genom att skicka ett SMS med texten ”telenoronex” till 222 alternativt logga in på Mitt Företag och skapa ett nytt lösenord utan å ä ö.

  • Du kan vara agent i ett gruppnummer som tillhör ett annat företag än ditt eget. Detta kommer dock medföra följande begränsningar:

    • I mobilappen och datorklienten kommer inte detta gruppnummer att visas. För att logga in/ut kan du ringa till 833 eller gå in på Mitt företag via webben.
    • Du skall inte ha en hänvisning aktiverad när du är inloggad som agent i ett ”externt” gruppnummer (tex. att du satt dig på lunch eller möte). Detta kommer att medföra att samtal till gruppnumret kan hamna i hänvisningsbeskedet. 

     

  • Alla har tillgång till den företagsgemensamma telefonboken både via mobilappen och datorklienten för att enkelt kunna söka kontaktuppgifter till kollegor och se deras status. Om fel information visas eller om det saknas information tex. namn, titel och avdelning kan administratören på företaget enkelt göra uppdateringar via Företagsportalen. Gå till funktionen Telefonboken som finns under menyn Beställa&Hantera. 

     

  

Här finns svar på din fråga

Sök på det du undrar över. Till exempel "telefonbok", "gruppnummer", "lösenord" eller "röstbrevlåda".