Om mobilen försvinner – gör så här!

Att tappa bort eller bli bestulen på mobilen är aldrig roligt. Särskilt inte om du använder den flitigt i jobbet. Här får du tips på hur du garderar dig och agerar om olyckan skulle vara framme.

Om mobilen blir stulen eller försvinner
Gå alltid igenom följande procedur oavsett om du befinner dig i Sverige eller utomlands.

  1. Spärra abonnemanget/sim-kortet hos din operatör.
  2. Polisanmäl den försvunna mobilen. Detta görs smidigast på polisens hemsida. Uppge även mobilens IMEI-nummer – IMEI-numret gör mobilen sökbar i polisens register (IMEI-numret är ett 15 siffrigt nummer som finns på kvittot eller på mobilens kartong. Du kan även få fram numret genom att slå *#06# så visas det i displayen, så en bra idé är att alltid anteckna och spara detta nummer separat, så fort man köper en ny mobil.)
  3. Kontakta operatören för att slutligen spärra din mobil. Operatören behöver även ditt diarienummer från polisanmälan.

Välj rätt mobilförsäkring
Ta reda på vad du har för företagsförsäkring på din mobil. Det är bra att ha en mobilförsäkring som täcker både stöld och förlust, men även fukt- och glasskada. I dessa försäkringar ingår också att man får en ny utbytesmobil skickad till sig inom en viss tid, vanligtvis 48 timmar.

Läs mer om vår mobilförsäkring

Vill du har mer information är du välkommen att kontakta oss.


Tips!
Svara på några snabba frågor och hitta abonnemangen som passar ditt företag bäst. Till behovsanalysen

Vi vägleder dig och ditt företag

Våra personliga företagsrådgivare hjälper dig och ditt företag att ta fram skräddarsydda lösningar som möter era unika affärsbehov. Fyll i dina kontaktuppgifter så hör vi av oss till dig inom kort.