Inkasso

Om du har fått ett kravbrev från PayEx betyder det att vi inte har fått någon betalning från dig, trots påminnelser.


Att du får ett kravbrev från PayEx beror på något av följande:

  • Du har betalat din faktura för sent
  • Du har betalat till fel OCR-nummer
  • Du har inte betalat fakturan överhuvudtaget

Det här händer om din faktura går till inkasso

  1. Först får du ett kravbrev från PayEx. På baksidan av kravbrevet hittar du en kopia på den faktura som skickats till inkasso. I kravbrevet finns all information om när, och vart betalning ska ske.
  2. Om PayEx inte får din betalning kommer abonnemanget att stängas av. Gäller fakturan ditt mobilabonnemang innebär det att du varken kan ringa eller bli uppringd.
  3. När du har betalat beloppet i kravbrevet tar det några arbetsdagar innan den är registrerad i våra system. Vi kan inte öppna abonnemanget innan det sker. Du kan själv se om din betalning är registrerad hos oss genom att logga in Mitt Telenor. Om fakturan står som betald så ska ditt abonnemang fungera.

    Kan du inte använda ditt abonnemang trots att fakturan står som betald? Starta om den enhet som du använt abonnemanget på. Det vill säga mobilen om det är ditt mobilabonnemang som varit avstängt, eller routern om det gäller ditt bredbandsabonnemang.  

Vi har bytt inkasso-partner

Sedan den 26 maj 2021 är PayEx vår partner när det gäller betalningar av fakturor som förfallit. Tidigare var det Intrum

Det innebär att alla fakturor som förfallit till betalning från och med den 26 maj hanteras av PayEx enligt rutinen ovan, men krav som skickats av Intrum tidigare än den 26 maj fortsätter att hanteras av dem tills skulden är betald. Om du har frågor om ett krav från Intrum kontaktar du dem.