Alla vanliga frågor om fakturor från Telenor

Här hittar du alla vanliga frågor om fakturor. Och svaren också, såklart!

  • Fakturabeloppet kan ändras från månad till månad, och det kan bero på massa olika saker, men det vanligaste är att du har köpt något eller ändrat något i ditt abonnemang. Eller helt enkelt köpt ett nytt abonnemang, eftersom den första fakturan oftast är högre än de nästkommande.

    Läs allt om oväntat eller högt fakturabelopp här

  • För att ta reda på om vi har mottagit betalningen av din faktura loggar du in i Mitt Telenor. Informationen du ser där är samma som vi har tillgång till. Vi kan alltså inte se om fakturan är betald innan du kan se det själv.

    I Mitt Telenor ser du dina fakturor uppdelade utifrån om de är obetalda eller betalda. Du som har mobilabonnemang kan även se dina kommande kostnader. 

    Mitt Telenor finns även som app för dig som har mobilabonnemang.

     

    Står fakturan som obetald eller förfallen trots att du har betalat kan du läsa mer här.

     

  • Logga in i Mitt Telenor för att se nya och gamla fakturor.

    I Mitt Telenor hittar du även

    • Betalstatus
    • När nästa faktura skickas ut
    • Hur du betalar (till exempel med autogiro eller e-faktura)
    Mitt Telenor finns både här på webben, och som app för dig som har mobilabonnemang hos oss. 


    Kan du inte se dina fakturor i Mitt Telenor?

    Det beror förmodligen på att du inte har verifierat dig som ägare till ditt abonnemang. 

    Har du e‑faktura?

    Då kan du även se dina fakturor i din internetbank. 

  • Du hittar trafikspecifikationer för mobilabonnemang och hemtelefoni via mobilnätet i fakturasektionen i Mitt Telenor. Mitt Telenor finns både här på webben och som app.

    Bra att veta:

    • Det är bara personen som använder numret det ringts från som kan se trafikspecifikationen. 
    • I enlighet med dataskyddsförordningen GDPR, sparar vi så lite data som möjligt. Det innebär att trafikspecifikationen bara visar samtal som kostar, till exempel samtal till utlandet och till betalnummer.
  • Står din faktura som obetald eller förfallen trots att du har betalat? Kolla det här:

    • Har du nyss betalat?
      Det kan ta någon vardag innan betalningen har registrerats i våra system. 
    • Har pengarna dragits från kontot?
      Om fakturan fortfarande ligger som obetald efter några dagar loggar du in på din bank och kollar om pengarna dragits från kontot eller att e-fakturan är godkänd.
    • Rätt betaluppgifter?
      Dubbelkolla att du angivit rätt OCR-nummer, bank- eller postgiro. Betaluppgifterna hittar du i Mitt Telenor.
    • Har du e‑faktura?
      Glöm inte att du måste godkänna betalningen i din internetbank för att den ska genomföras. 
    • Vad står det för förfallodatum?
      Kanske är den obetalda fakturan en ny faktura som inte ska vara betald ännu?
  • Det är kan du läsa om på vår sida om autogiro

  • Det kommer minst en faktura till efter att du har sagt upp ditt abonnemang, och i vissa fall två. Exempel: Du ringer och säger upp ditt abonnemang i januari och har en månads uppsägningstid. Då får du din slutfaktura i februari. Slutfakturan innehåller eventuella rörliga kostnader, som alltid faktureras i efterhand. Och om du har en delbetalning på en mobiltelefon betalas den som en klumpsumma på sista fakturan.

    Under din uppsägningstid kan du fortfarande använda ditt abonnemang. Eventuella rörliga kostnader som inte hinner komma med på februari-fakturan kan komma på en sista faktura i mars, det vill säga en månad efter att du slutat vara kund hos oss.

  • Du kan enkelt ansöka om autogiro eller e-faktura via din internetbank genom att använda din bankdosa. De uppgifter som behövs för att ansöka hittar du på din pappersfaktura från Telenor.

    Samma uppgifter kan du få från kundservice, men då behöver du identifiera dig. Om du inte har BankID kan du att identifiera dig med hjälp av en personlig kod som du beställer genom att kontakta vår kundservice. Koden skickas till din folkbokföringsadress. 

  • Om du har köpt en mobil på avbetalning hos oss ser du exakt hur mycket du har kvar att betala i Mitt Telenor. Antingen här på webben eller i vår app.

     

  • Har du sett att det står Trygg 48 på din faktura? Trygg 48 är vår försäkring som garanterar att du får en utbytesmobil eller -surfplatta inom 48 timmar (vardagar) från det att din skadeanmälan är registrerad och komplett. Längre tid ska det inte behöva ta att få igång sitt mobila liv igen. Blir din mobil stulen under din semester inom EU/EES skickar vi en ny utbytesenhet till dig så fort din skadeanmälan är registrerad och komplett.

    Trygg 48 kostar inget de första två månaderna, sedan kostar det 149 kr/mån för mobiler och 59 kr/mån för surfplattor. Under prövotiden får du ett sms där du kan avaktivera Trygg 48. Är du nöjd så gör du ingenting. Den bindningsfria försäkringen löper på och kostnaden läggs på din faktura.

    Här hittar du försäkringsvillkor för Trygg 48

    Här hittar du försäkringsvillkor för dig som tecknat Trygg 48 innan 2019-07-01.

    Du kan läsa mer om förköpsinformation för Trygg 48 nedan:

    Förköpsinformation Trygg 48.pdf

    Vill du avsluta Trygg 48? Så här gör du.

  • Bankgironummer: 5572-4959
    Betalningsmottagare: Telenor

    Vi har inget plusgiro. 

  • Summan som du har betalat extra läggs som ett tillgodohavande. Vi betalar alltså inte tillbaka pengarna automatiskt, men kontakta oss så fixar vi det!

  • Har du abonnemang hos oss och vill ändra din fakturaadress ber vi dig att kontakta oss genom att klicka här.

  • Betalsamtal kostar extra, ofta mer än vanliga samtal, och debiteras i efterhand. Det kan till exempel vara samtal till nummerupplysning, tv-omröstningar eller välgörenhet. Har du ett mobilabonnemang hos oss kan du spärra betalsamtal via Mitt Telenor, här på webben eller i appen. Kontantkort är spärrade för vissa betalsamtal. 

  • Du väljer själv hur du vill betala din faktura från oss. Här hittar du information om vilka betalsätt som finns, och hur du gör för att byta.

    Betala med e-faktura

    Betala med autogiro

    Betala mobilfakturan med Swish

    Få tv- och bredbandsfakturan i Kivra

    Byte av bank och betalansvarig

  • Mobiltelefoni och mobilt bredband 

    Du börjar betala för abonnemanget när du aktiverar det (antingen genom att aktivera ett e-sim eller genom att sätta in ett sim-kortet i mobilen eller surfplattan). Dagarna som är kvar den månaden samt dagarna för nästkommande månad hamnar på din första faktura.

    Bredband, tv eller hemtelefoni via bredband

    Bredband via fiber: Du börjar betala när bredbandet är aktiverat eller automatiskt sju dagar efter din beställning.

    Bredband via telefonjacket: Du börjar betala när bredbandet är inkopplat.

    Tv: Du börjar betala fem dagar efter att du har beställt ett tv-paket hos oss.

    Hemtelefoni via bredband: Du börjar betala när bredbandet är inkopplat, när ditt telefonnummer har flyttats till Telenor eller sju dagar efter din beställning om du valt ett nytt nummer och inte aktiverat det.

    Tänk på att din första faktura täcker abonnemangsavgifter för två månader i förskott. 

  • Det beror på om du har e-faktura eller autogiro. 

    E-faktura
    Om du har e-faktura och vill ändra vilket datum som fakturan betalas gör du det i din internetbank. Du gör det samtidigt som du godkänner att fakturan ska betalas. Men tänk på att fakturan ska vara betalad senast på förfallodatumet.

    Autogiro
    Har du autogiro kan du inte byta betaldatum på din faktura.

  • Det är kostnader som inte ingår i ditt abonnemang, exempelvis om du ringer ett betalsamtal.

  • Om du inte kan se dina fakturor i Mitt Telenor beror det förmodligen på att du inte har verifierat dig som ägare av ditt abonnemang i Mitt Telenor. 

  • IBAN: SE4195000099603415949043 

    BIC: NDEASESS

    IBAN och BIC krävs för att göra betalningar till oss från utlandet. BIC står för ”Business Identifier Code” och kallades tidigare för ”SWIFT-adress” eller ”SWIFT code”.

    Är du företagskund? Då hittar du rätt IBAN och BIC här

  • De vanligaste orsakerna till problem med att skaffa autogiro är:

    • Fel kundnummer (kallas även betalarnummer) 
      Ditt kundnummer hittar du på fakturan. Fakturorna hittar du i Mitt Telenor
    • Du har redan ansökt om autogiro
      Det finns ett autogiro hos banken sedan tidigare.
    • Bankgironumret stämmer inte
      Rätt nummer är 5572-4959 
    • Flera kundnummer/betalarnummer
      Om du har både mobiltelefoni och bredband eller tv hos oss har du två kundnummer och får två fakturor. Det innebär att du måste ansöka om autogiro för båda, om det är det du vill ha.

    Läs mer om autogiro

  • Om du är mobilkund
    På mobilfakturan står momsbeloppet med lite mindre bokstäver längst ned i den blåa rutan på fakturans första sida.

    Om du är kund inom tv- och bredband
    På fakturan för tv eller bredband ser du momsen på första sidan av fakturan, på samma rad som det totala beloppet.

  • Om det inte finns tillräckligt mycket pengar på kontot när din faktura ska betalas via autogiro kommar du som är mobilkund att få ett sms som påminner dig om att se till att det finns pengar på kontot. Därefter kommer vi att försöka tre gånger till. Försöken görs en gång om dagen tre vardagar efter fakturans förfallodag. 

    Har vi inte kunnat dra pengar då kommer du som är mobilkund att få ett sms från oss med påminnelse om att betala manuellt. Det kan du göra  i Mitt Telenor eller så inväntar du påminnelsen som skickas hem.

  • Du avslutar autogiro via din bank. Här kan du läsa mer om autogiro

  • I appen Mitt Telenor kan du se hur du betalar dina kommande fakturor. Klicka på fakturor, sen på obetalda fakturor och längst ner ser du ditt betalsätt.

    Tänk på att om du har både mobiltelefoni och bredband eller tv från oss så har du två kundnummer och får två fakturor. Det innebär att du måste göra en ansökan för varje kundnummer.

    Autogiro

    När det gäller att se om en autogiro-ansökan gått igenom är det är olika från bank till bank. De flesta banker skickar ut en bekräftelse per post när din ansökan om autogiro har godkänts. Kontakta din bank för att få veta hur deras rutiner ser ut samt hur lång tid det tar. 

    E‑faktura

    För e‑faktura så ser du direkt i din internetbank att allting är okej. Tänk på att du inte kan se själva e‑fakturan förrän vi har skickat den till din bank. Det gör vi en gång per månad. 

    Om du får en pappersfaktura ändå...

    ...så behöver det inte betyda att något har blivit fel. Beroende på när du skaffar autogiro eller e‑faktura kan det nämligen bli så att en till pappersfaktura skickas ut innan ditt medgivande om autogiro eller e‑faktura hinner hanteras av banken. 

  • Nej. Eftersom du är ansluten till autogiro så betalas din faktura automatiskt varje månad. Därför finns det ingen anledning att betala den med Swish.

    Fått en påminnelse?
    Om det skulle vara för lite pengar på kontot när autogirobetalningen dras och du får en betalningspåminnelse så kan du använda Swish för att betala påminnelsen

  • Nej, vi har ingen förtursöppning. Om abonnemanget har spärrats på grund av obetald faktura, så öppnar vi det igen när betalningen har inkommit till oss.

  • Du måste ha fått din första pappersfaktura från Telenor innan du kan ansöka om autogiromedgivande hos din bank. Här kan du läsa mer om autogiro

  • Kontakta oss så hjälper vi dig.

  • Har du abonnemang hos oss och vill ändra din fakturaadress ber vi dig att kontakta oss genom att klicka här.

  • Nej, det gör det inte. Du fortsätter betala på samma sätt som tidigare, till exempel genom autogiro eller e-faktura om du valt det. Du kan enkelt se nästa fakturas kostnader i appen Mitt Telenor.


    Bra att veta är att din faktura kommer skickas till dig i början av varje månad och att den ska vara betald i slutet av månaden.

  • Du ska betala till 5572-4959, betalningsmottagare är Telenor. Fler detaljer som ocr-nummer, förfallodatum och belopp hittar du på Mitt Telenor.

Hitta svaret själv

Sök på det du undrar över. 

En mobil som visar hur det ser ut i Mitt Telenor

Se din faktura


Din faktura hittar du i Mitt Telenor. Där kan du även se:

  • tidigare fakturor
  • om din faktura är betalad
  • kommande kostnader

Logga in

Hittade du inte svaret på din fråga?

 

Kontakta kundservice.

När du ringer oss behöver du identifiera dig med BankID eller personlig kod.