Spärra ditt mobilabonnemang & sim-kort

Om din mobil har försvunnit kan du spärra ditt abonnemang/sim-kort. Då går det varken att ringa till eller från ditt sim-kort. Har du ett extra sim-kort för data blir det också spärrat. Spärrar du dessutom själva mobilen blir även den helt obrukbar.

Så här spärrar du ditt abonnemang


Mitt Företag & knappval – alltid öppet


Via Kundservice


När du spärrar abonnemanget får du välja en spärrkod. Den uppger du sen när du vill låsa upp abonnemanget igen.

Spärra via Mitt Företag


Vad händer sen?

Dina månadsavgifter fortlöper som vanligt. Du kan fortfarande använda Mitt Företag. Logga in som vanligt och skriv in din spärrkod.

Om du behöver ett nytt sim-kort så beställer du det i Mitt Företag eller i Företagsportalen. Du behöver uppge den spärrkod du har valt.

Ta bort spärr

Om du valde en spärrkod vid spärrtillfället kan du själv ta bort spärren via Mitt Företag och Företagsportalen. Du är också välkommen att ringa till oss på 020-222 222.

Har du glömt din spärrkod?

För att öppna upp ett abonnemang utan spärrkod, behövs en skriftlig begäran. Underlaget ska vara undertecknat av den som är betalningsansvarig och skickas till:

Telenor Sverige AB
371 80 Karlskrona

Eller till fax: 0455-33 12 22.

Vanliga frågor

  • Om ett sim-kort har slutat att fungera, behöver ersättas eller uppgraderas kan du som administratör snabbt och enkelt beställa ett nytt via Mitt Företag. Det gamla sim-kortet är aktivt ända fram tills att det nya sim-kortet är aktiverat.

    Läs mer om hur du aktiverar sim-kort

    Beställ och aktivera e-sim för mobil och surfplatta

  • Du kan ändra din pinkod via inställningarna i mobilen eller genom att knappa in
    **04*gammal pinkod*ny pin-kod*ny pin-kod#.

  • Din pukkod hittar du i Mitt Företag. Du kan även få den hemskickad via post om du kontaktar kundservice.

    Du kan också sms:a puk till nummer 222.

  • Med pin-kod menar vi koden som skyddar sim-kortet, den koden är densamma även om du flyttar sim-kortet till en ny telefon. Pin-koden är alltid 4 siffror.

    Koden som finns på din mobil eller surfplatta kallas låskod och ändras i enhetens inställningar. Den koden måste man slå in även om man inte har något sim-kort i mobilen. På vissa enheter kan låskoden ersättas med ett fingeravtryck, Face-ID  eller att du svajpar i ett visst mönster.

    Du kan ha både pin-kod och låskod på din mobil. 

    • Om du blir av med din telefon utomlands måste du omgående ta kontakt med Telenors Kundservice på +46 708 222 222. Det är gratis att ringa Telenors Kundservice oavsett varifrån i världen du ringer.
    • Om du har tillgång till dator och internet kan du även spärra ditt abonnemang på Mitt Företag under "Abonnemang".
    • För att ingen olovlig ska kunna använda din mobiltelefon är det viktigt att din förlust anmäls hos Polisen.
    • Det är mycket viktigt att du spärrar ditt abonnemang hos oss då det kan bli väldigt kostsamt om detta inte sker.
    • Vi rekommenderar dig även att använda ett lösenkodslås till din mobiltelefon. Du kan gå i under Inställningar i din mobiltelefon för att sätta igång denna funktion.

    Läs mer om spärr av abonnemang

  

Mitt Företag

Logga in

Chatta, ring eller boka tid

Kontakta kundtjänst

Fler sätt att nå oss

Våra kontaktuppgifter