Har mobilen försvunnit?

Om du spärrar ditt abonnemang går det varken att ringa till eller från ditt sim-kort. Spärrar du dessutom själva mobilen blir även den helt obrukbar.

Spärra ditt abonnemang:

När du spärrar abonnemanget får du välja en spärrkod. Den uppger du sen när du vill låsa upp abonnemanget igen.

Spärra din mobil:

  1. Gör en polisanmälan.
  2. Spärra mobilen på Mina sidor. Du kommer få uppge mobilens IMEI-nummer och det diarienummer du fått från Polisen. Du får också välja ett lösenord på 8 tecken som behövs ifall mobilen hittas igen. Kommer du inte åt Mina sidor kan du kontakta kundservice så hjälper vi dig. 

 

Vad händer sen?

Om du behöver ett nytt sim-kort så beställer du det på Mina sidor. Du behöver uppge den spärrkod du valt.

Om mobilen hittar hem igen.

En stöldspärrad mobil låser du upp genom att ringa vår kundservice på 020-222 222. Du får fylla i IMEI och Polisens diarenummer tillsammans med det lösenord du valde när du spärrade mobilen. Sen är det klart. Vill du hellre ringa oss på kundservice går givetvis det också bra.

Glöm inte att meddela polisen att din mobil kommit till rätta igen.

Glömt spärrkoden?

Man kan inte ha allt i huvudet. För att öppna upp utan lösenord behövs en skriftlig begäran. Begäran ska vara undertecknad av den som äger abonnemanget och skickas till:

Telenor Sverige AB
371 80 Karlskrona

Eller till fax: 0455-33 12 22.

Vanliga frågor.

  • Kan jag stöldspärra mitt kontantkort?

    Ett kontantkort går inte att spärra. Har du däremot registrerat ditt kontantkort kan vi hjälpa till så att du får tillbaka ditt nummer och saldo. Ring oss på 020-222 222.

  • Jag har en trasig/stulen mobil och försäkring hos er, hur gör jag en skadeanmälan?

    Kolla här. Där står allt om hur du gör en skadeanmälan om du t.ex. tappat bort din telefon eller om den blivit stulen. 

  • Vad ska jag göra om min mobil försvinner utomlands?

    Bara lugn. Om du tappar bort din mobil eller den blir stulen utomlands, ta omgående kontakt med oss på +46 708 222 222 vardagar 08.00-21.00 och helger 09.00-17.00.

    Har du Trygg 48 gör du en skadeanmälan på samma vis som om du vore hemma i Sverige. Om din mobil har blivit stulen måste du göra en polisanmälan i det landet där den blivit stulen. Befinner du dig inom ett EU/EES-land har du möjlighet att få din ersättningsmobil skickad till dig, den enda kostnaden som tillkommer utöver självrisken är fraktavgiften. Det är viktigt att du anger rätt adress då vi annars inte kan ansvara för att du får din mobil.

    Om din mobil skadas:
    Har du Trygg 48 gör du 
    en skadeanmälan när du kommer hem så skickar vi en ersättningsmobil inom 48 timmar (vardagar) från det att din skadeanmälan är registrerad och komplett.

    Befinner du dig utanför EU/EES ska du kontakta vår avdelning för skadeanmälan på +468 420 038 99 så hjälper vi dig.

  • Hur beställer jag ett nytt sim-kort/ny sim-kortstorlek?

    Det gör du på Mina sidor, under fliken för Abonnemang. Det kostar 250 kr. Ditt gamla kort fungerar tills du börjar använda det nya. Det nya börjar fungera direkt när du stoppar in det. Ditt nya sim-kort är ett multi-simkort, vilket innebär att det kommer i alla storlekar och fungerar oavsett vilken mobil och modell du har. 

  • Vad är ett IMEI-nummer?

    IMEI-numret är en 15-siffrig kod som är unik för din mobil. Som mobilens personnummer kan man säga. 

  • Var hittar jag IMEI-numret?

    Du hittar IMEI-numret genom att knappa in *#06# i din mobil så visas det i displayen. Annars kan du titta på kartongen eller på kvittot. 15 siffror. Varken mer eller mindre.

    Har du ett modem? Leta i närheten av streckkoden, där brukar det stå.