För dig med försäkringen Trygg 48.

Har olyckan varit framme? Vad skönt att du försäkrade dig. För dig med Trygg 48 får du vid godkänd skada en likvärdig mobil eller surfplatta inom 48 timmar (vardagar) från det att din skadeanmälan är registrerad och komplett. 

Vid förlust eller stöld gör du så här:

Innan du gör en skadeanmälan behöver du göra en polisanmälan och spärra din mobil/surfplatta. Befinner du dig inom EU/EES ska du göra en anmälan hos polisen i det land där förlusten, stölden har skett. Här finns en guide som visar hur du gör.

Vid skada gör du så här:

Både kodlås och Hitta min iPhone måste vara avaktiverat när du skickar in din gamla mobil till oss.

Självrisk

Information om självrisk finner du i Villkoren för Trygg 48.

Vad händer sen?

  1. Du får en bekräftelse via mail/sms med en länk dit du hela tiden kan följa ditt ärende.
  2. Inom 48 timmar (vardagar) från det att din skadeanmälan är registrerad och komplett och du har fått en bekräftelse om att ersättning skickats till dig finns en utbytesenhet att hämta på närmaste utlämningsställe. Befinner du dig inom EU/EES kan vi inte garantera att du får en ny enhet inom den tidsramen, men vi skickar din nya enhet så fort din skadeanmälan är registrerad och komplett.
  3. En faktura på självrisken skickas till dig.
  4. När du hämtat ut din nya mobil/surfplatta skickar du tillbaka din gamla i samma förpackning som den nya enheten levererades i. (Vid stöld och förlust bortser du såklart från det här steget).

Vanliga frågor.

  • Vad kostar självrisken?

    750 kr för mobiler och 500 kr för surfplattor. Använder du försäkringen två gånger eller fler inom 18 månader höjs självrisken med 1000 kr. Allt står i dina villkor.

  • Var hittar jag IMEI-numret?

    Knappa in *#06# i din mobil så visas det i displayen. Annars kan du titta på kartongen eller på kvittot. 15 siffror. Varken mer eller mindre.

    Har du ett modem? Leta i närheten av streckkoden, där brukar det stå.

  • Vad täcker Trygg 48?

    Till exempel fukt-, tapp- och glasskador, stöld och förlust. Vid godkänd stöld/förlust täcker försäkringen även upp till 10 000 kr i trafikkostnader om någon använder din stulna eller borttappade mobil för att ringa, sms:a och surfa.
    Läs mer här.

  • Vad täcker inte Trygg 48?

    Trygg 48 täcker inte skador, stöld eller förlust som;

    • inte påverkar mobilens/surfplattans användbarhet
    • skett innan försäkringsgivarens ansvar inträdde
    • uppkommit avsiktligt.

    Trygg 48 gäller inte heller om icke-auktoriserade reparationer, installationer eller ingrepp gjorts på den skadade mobilen/surfplattan.
    Läs mer om det här.

  • Gäller min hemförsäkring om felet inte täcks av garantin?

    Det beror helt på vad din hemförsäkring täcker. Börja med att kontakta ditt försäkringsbolag innan du skickar in din mobil/surfplatta på reparation.

  • Vad ska jag göra om min mobil försvinner utomlands?

    Bara lugn. Om du tappar bort din telefon eller den blir stulen utomlands, ta omgående kontakt med oss på +46 708 222 222 alla vardagar 08.00-22.00.

    Har du Trygg 48 gör du en skadeanmälan på samma vis som om du vore hemma i Sverige. Om din mobil har blivit stulen måste du göra en polisanmälan i det landet där den blivit stulen. Befinner du dig inom ett EU/EES-land har du möjlighet att få din ersättningsmobil skickad till dig, den enda kostnaden som tillkommer utöver självrisken är fraktavgiften. Det är viktigt att du anger rätt adress då vi annars inte kan ansvara för att du får din mobil.

    Om din mobil skadas:
    Har du Trygg 48 gör du 
    en skadeanmälan när du kommer hem så skickar vi en ersättningsmobil inom 48 timmar (vardagar) från det att din skadeanmälan är registrerad och komplett.

    Befinner du dig utanför EU/EES ska du kontakta vår avdelning för skadeanmälan på +468 420 038 99 så hjälper vi dig.