Digital Detox – behöver vi det?

Att detoxa kroppen är kanske något många testat. Men när det gäller att göra en digital detox är vi svenskar ointresserade. Vi tycker helt enkelt inte att det behövs.


Att detoxa kroppen, fasta och gå på juicekurer har blivit vardagsmat för många under senare år. Men att göra en digital detox – att avstå från eller minska vår digitala närvaro under en tid – verkar vi inte ha fastnat för. Skärmlivsrapporten visar att bara fyra procent genomgår en digital detox regelbundet. 58 % säger istället att de har kontroll över sin skärmtid.


– Undersökningen visar tydligt att vi är tillfreds med och har kontroll över vårt mobilanvändande. Vilket inte stämmer överens med den bild som så ofta målas upp i den rådande debatten. Men det tyder på att allt fler insett att det viktiga är vad du gör med din skärmtid, inte tiden i sig, säger Katarina Hamnholm, trendanalytiker på Telenor.


De som detoxar gör det främst genom att skära ner på mobilanvändandet, ta bort appar och stänga av pushnotiser. Och de flesta ser positiva effekter av sin detox. Framför allt känner de att stressnivåerna sjunker och att de blir mer avslappnade.

 

 

– Oron för att våra hjärnor inte är anpassade för digitaliseringen är överdriven. Men återhämtning och vila är viktigt för oss människor, inte minst för våra hjärnor. Det verkar däremot som att de flesta har egna strategier för att hantera vilan och därför inte behöver ta till digital detox, säger psykologen Anne Grefberg .

Men hon menar också att det är viktigt att vi funderar över vår skärmtid.

– Även om få är intresserade av digital detox kan vi behöva se över vårt digitala beteende och fundera på vad som är lagom mycket skärmtid och hur vi använder tiden. Att klippa helt med det digitala är uppenbarligen inte ett alternativ som håller i längden givet hur vi lever våra liv idag, men genom att reflektera över vad vi gör med vår skärmtid kan vi få en mer hållbar inställning till det digitala livet.

Tillbaka till Skärmlivet >