Så här går det till när du har beställt din nya iPhone
Det första som händer efter din beställning är att du får en orderbekräftelse via mejl, om du beställt på nätet. Kolla igenom den så att allt stämmer. Beställer du av kundservice eller i butik så får du även där en orderbekräftelse via mejl.
Under de närmaste dagarna efter din beställning händer det här:
Tack för din beställning. Du får en orderbekräftelse via mejl.
Dagen efter får du ditt leverans-ID som du använder för att söka efter din order med.
Två vardagar senare kan du söka på beräknad leveranstid på den här sidan.
Nu får du ett sms om att din mobil finns i lager och preliminär leveranstid.
För dig som uppgraderar med Change tillkommer ett steg till, nämligen att du får ännu ett sms när det är dags att hämta mobilen i den butik du valt. Glöm inte att ta med din gamla mobil!
Mer om nya iPhone
Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna – bland annat om leveranstider, hur din köplats funkar och hur du gör för att uppgradera mobil med Change.
Vanligaste frågorna just nu
-
På den här länken kan du se vad den preliminära leveranstiden för nya iPhone är om du beställer idag.
Leveranstid iPhone -
Ja, det funkar precis som vanligt. Primärt genomför du Telenor Change på telenor.se. Man kan även göra uppgraderingen i våra butiker, eller hos någon av våra återförsäljare Elgiganten eller Power.
Beställer du din mobil via vår kundservice eller i butik säger du bara att du vill uppgradera med Telenor Change. Beställer du på nätet fyller du i att du vill använda Telenor Change. I bägge dessa fallen får du välja i vilken av våra butiker uppgraderingen ska ske.
-
Om det har gått mer än 4 dagar från det du beställde din nya iPhone och du inte har fått ett sms till det mobilnummer du angav vid beställningen kan du kontakta oss.
OBS! Om det inte har gått minst 4 dagar kan vi inte söka efter din beställning.
-
E-sim står för "embedded sim", alltså att sim-kortet är inbyggt i mobilen.
Mer om e-sim
- När du beställer nya iPhone får du en köplats som är specifik för den modell, färg och minnesstorlek som du har valt. Det gör att någon som har beställt efter dig kan komma före dig i kön på grund av att hen har valt en annan modell, färg eller minnesstorlek.
- Varken vår kundservice eller butikspersonal kan se vilken plats i kön just du har.
- Tänk på att du köar för en specifik modell, färg och minnesstorlek. Om du ändrar dig vad gäller till exempel färg så hamnar du sist i kön för modellen med den färgen istället.
Uppgradera till nya iPhone med Change
-
Ja, det funkar precis som vanligt. Primärt genomför du Telenor Change på telenor.se. Man kan även göra uppgraderingen i våra butiker, eller hos någon av våra återförsäljare Elgiganten eller Power.
Beställer du din mobil via vår kundservice eller i butik säger du bara att du vill uppgradera med Telenor Change. Beställer du på nätet fyller du i att du vill använda Telenor Change. I bägge dessa fallen får du välja i vilken av våra butiker uppgraderingen ska ske.
-
Allt om hur det funkar att uppgradera mobilen hittar du här
-
Det ser du i Mitt Telenor. Antingen här på webben eller i appen.
-
Det fina med att uppgradera till en ny mobil hos oss är att samtidigt som du får en sprillans ny återanvänder vi din gamla mobil. Antingen får den ett nytt hem eller så plockas den isär och blir till reservdelar. Läs mer om hur vi återanvänder din mobil
-
Saker att tänka på innan du uppgraderar
- Din mobil ska fungera. Har den mindre skador exempelvis repor eller sprickor kan du uppgradera mot att du betalar extra.
- Har du reparerat din mobil ska det ha skett hos en auktoriserad verkstad, som bara använder originaldelar.
- Du ska ha betalat av halva delbetalningen på din mobil för att kunna uppgradera utan att behöva betala extra vid bytet.
- Får du en ny månadskostnad behöver vi göra en ny kreditbedömning.
- Säkerhetskopiera alltid din mobil innan du går till butik. Säkerhetskopian gör det möjligt att föra över all information från din gamla till din nya mobil.
- Har du försäkringen Trygg 48 kan du uppgradera till en ny mobil oavsett i vilket skick din nuvarande är i.
-
Det ser du genom att logga in i Mitt Telenor – antingen här på webben eller i vår app.
Om du är nyfiken på vad din nya månadskostnad skulle bli väljer du den mobil du är intresserad av här. -
Är du mobilkund hos oss kan du alltid uppgradera din mobil helt utan extra kostnad när du har 12 månader kvar på din delbetalning. Har du haft din mobil kortare tid än så kan du också uppgradera, men får då en slutfaktura på de delbetalningar som är kvar.
Du kan se hur långt du har kvar till kostnadsfri uppgradering eller vad det skulle kosta att uppgradera i Mitt Telenor-appen eller Mitt Telenor på webben.
Aktivera ditt e-sim i Mitt Telenor
Har du valt e-sim istället för ett vanligt sim-kort av plast? Grattis, då har du gjort ett bra val. När din iPhone kommer laddar du ner Mitt Telenor-appen från App Store eller går in i mobilens inställningar.
Aktiverar du via inställningar krävs det att du har både din nya och din gamla mobil till hands, att båda är iPhones, och att bägge har iOS 18 eller senare installerat.
Apple iPhone Air använder endast e-sim, övriga iPhone-modeller har både e-sim och ett fysiskt sim-kort av plast.
Du kan även aktivera ditt e-sim via Mitt Telenor på webben.