Iot Kundcase Trender och innovation

En vattentät mobil lösning

Patrik Ellis på Baga Water Technology hade en idé om att avlasta privatpersoner med tillsynsansvaret för egna minireningsverk. Detta blev möjligt med hjälp av en Internet of Things-baserad lösning från Telenor.

Kund
Baga Water Technologies är ett helsvenskt företag som säljer lösningar för rening av både avlopps- och hushållsvatten, indelat i två produktområden: Avloppslösningar och Vattenfilter. Kunderna är både privathushåll och företag.

Behovet
En populär produkt bland privata bostadsägare och samfälligheter är så kallade minireningsverk som grävs ner helt under mark, i trädgårdar och på tomter. Med köpet följer dock ett omfattande tillsynsansvar för att minimera miljöpåverkan, bland annat för att förhindra att kväve och fosfor läcker ut i naturen.

– För att hjälpa våra kunder med service och underhåll av minireningsverken behövde vi en kommunikationslösning som kopplade ihop minireningsverken med Telenors mobilnät och med vår egen service- och supportavdelning, säger Patrik Ellis, marknadschef på Baga Water Technologies.

Lösningen
Valet föll på en Internet of Things – baserad kommunikationslösning från Telenor. Sim-kort med M2M-abonnemang har byggts in i modem som kommunicerar trådlöst med en givare på minireningsverket. Så fort service krävs, exempelvis påfyllning av flockningsmedel, generas ett sms till ägaren.

Detsamma gäller slitage, om exempelvis en pump går sönder eller om någon form av inläckage uppstår. Kunden kan också välja om han/hon vill att företagets personal tar hand om den löpande servicen.

Resultat
– Vi får betydligt driftsäkrare minireningsverk och information i god tid om något behöver åtgärdas. Våra kunder slipper onödiga utgifter samtidigt som de kan känna sig tryggare. Tidigare skickade vi alltid ut en servicebil om vi fick in ett larm, idag kan vi åtgärda mycket mer på distans, säger Patrik Ellis och fortsätter:

– Ytterligare en fördel är att vi får in mängder av användbar data, om vilka anläggningar som har larmat mest, vilka områden som har störst risk för inlackade osv. Tack vare detta kan vi ge våra kunder bättre råd och service.