Lås upp din operatörslåsta mobil eller surfplatta

Köpte du en mobil, router eller ett modem från Telenor innan 1 maj 2014? Då kan den eventuellt vara låst till oss.

Operatörsupplåsning kostar 350 kr och tar bara 5-10 minuter. Du behöver inte vara kund hos Telenor idag för att låsa upp din produkt. Du betalar med ditt betalkort (endast svenska kort fungerar) direkt i beställningen. En operatörsupplåsning går inte att ta tillbaka och innefattas därför inte av ångerrätten.

Följande mobiler är inte operatörslåsta till Telenor Sverige

Alla mobiler köpta efter 1 maj 2014, till exempel följande iPhones:

  • iPhone 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus
  • iPhone 7, 7 Plus
  • iPhone 8, 8 Plus
  • iPhone X

Har du en en iPhone SE, iPhone 4s (8 GB) iPhone 5s eller iPhone 5c? Då är den operatörslåst om du köpte den innan 1 maj 2014, men inte om du köpte den senare. 

Så sätter du igång en operatörsupplåsning 

Fyll i ditt IMEI-nummer och klicka på gå vidare. 


Efter att du lagt din beställning

Inom 5-10 minuter mejlar vi dig en orderbekräftelse med en beskrivning över hur du låser upp din produkt. Mailet skickas till den e-postadress du anger i beställningen.

Vanliga frågor och svar om operatörsupplåsning

  • IMEI-numret är en 15-siffrig kod som är unik för din mobil. Som mobilens personnummer kan man säga. 

  • Du hittar IMEI-numret genom att knappa in *#06# i din mobil så visas det i displayen. Annars kan du titta på kartongen eller på kvittot. 15 siffror. Varken mer eller mindre. 

    Har du ett modem? Leta i närheten av streckkoden, där brukar det stå. 

  • Operatörslåst innebär att mobilen bara fungerar med sim-kort från en viss operatör. Telefoner köpta hos Telenor efter 1 maj 2014 är inte operatörslåsta.