Lite vaksamhet skadar aldrig

I takt med att världen digitaliseras ökar även sätten att bli lurad på. Här berättar vi om hur det går till när du är i kontakt med oss, så  att du ska kunna veta att det verkligen är vi som är i luren eller på tröskeln. Missa inte alla smarta tips längre ned på sidan!

BankID i supportärenden

När du har kontakt med oss i kundservice-ärenden ber vi dig att identifiera dig med BankID. Detta gör vi för att vara säkra på att det verkigen är den som använder och betalar för abonnemanget som vi har kontakt med. 

Så här går det till:

När du ringer till oss
Vi vill gärna att du identifierar dig med BankID redan innan du kommit fram till någon av våra medarbetare, men det är inget måste. Däremot kräver vi att du identifierar dig innan vi gör några ändringar i ditt abonnemang. 

När du blir uppringd av oss
Om du kontaktat oss och valt att bli uppringd så kommer du få identifiera dig med BankID i samtalet.

Telefonförsäljning

Så här vet du att den som ringer är anlitad av oss.

  • Om du söker på numret står det antingen Loxytell eller Cell ip. Tänk på att det är fler än vi på Telenor som använder sig av Loxytell eller Cell ip, så det är ingen garanti för att samtalet kommer från just oss. Vi ringer även från vårt eget nummer, alltså 020-222 222.
  • Samtalen sker oftast på vardagar mellan kl 10-19, men ibland även under helgen.
  • Är du redan kund hos oss så skickar vi oftast ut sms, mejl eller brev till dig och informerar om att vi kommer att ta kontakt. Detta gäller dock inte om du är kund via din fastighetsägare.
  • Om du frågar berättar säljaren att de ringer på uppdrag av Telenor. Vill du vara riktigt säker frågar du säljaren vilket företag hen jobbar för, och ringer sedan oss på 020-222 222 och frågar om det är ett företag vi jobbar med.
  • Ibland får du information om att samtalen kan komma att spelas in.

Om du väljer att skriva avtal med oss via telefon går det till så här:

  • Säljaren går med hjälp av en inspelning igenom vad ni har kommit överens om. Inspelningen är inte ett bindande dokument utan endast till för att vi ska veta att vi talar med rätt person.
  • Sedan får du ett sms med länk till avtalet. På avtalet finns vår logga, en avtalsbeskrivning, länkar till allmänna villkor och nummer till kundservice.

Dörrförsäljning

Just nu har vi, på grund av rådande omständigheter, inga säljare som går runt och ”knackar dörr”. Men normalt anlitar vi säljare från externa företag för försäljning av bredband och tv.

Så här vet du att det är en säljare som är anlitad av oss som besöker dig.

  • Säljarna har alltid id-brickor. Där ska det stå ”Telenor”, säljarens namn och ett id-nummer. Det ska också finnas en bild på säljaren.
  • Säljarna har alltid Telenor-kläder (tröja och/eller jacka).
  • Vi tar alltid kontakt med bostadsrättsföreningen eller fastighetsägaren innan vi gör besök i flerfamiljshus.
  • Ofta skickar vi i förväg ut ett vykort om att vi ska komma.
  • Vi gör besök på vardagar och ibland söndagar, från lunchtid till senast kl 21.

Rätt kontaktuppgifter?

För oss är det viktigt att ha dina kontaktuppgifter. Så att vi kan skicka allt från avtal till bekräftelser till dig. 

När du skapar ett konto i Mitt Telenor kommer vi därför att be dig att bekräfta att dina kontaktuppgifter stämmer. Det gör vi via mejl och sms.

Det enda du behöver göra är att följa de enkla instruktioner som vi skickar med. Antingen bekräftar du att uppgifterna stämmer eller så passar du på att uppdatera dem.

Tips

Vi jobbar för att skapa en säker uppkopplad värld

Vill du läsa mer om säkerhet? Vi har samlat allt du behöver för att vara säker när du surfar här