Jag kan inte surfa eller ringa utomlands. Vad gör jag?

  1. Stäng av och sätt sedan på mobilen igen.
  2. Kontrollera att du är ansluten till ett nätverk.
  3. Kontrollera att du har nätverk genom att prova att ringa.
  4. Kontrollera att du har roaming påslaget.Så här gör du.
  5. Har du Telenor Familj och inte kan ringa, surfa eller skicka sms i utlandet?
    Då har du förmodligen Föräldrakoll påkopplat. Du kan ta bort tjänsten tillfälligt i appen Mitt Telenor:

    - Välj den person/det extra simkortet du vill ta bort tjänsten från.

    - Klicka Redigera profil och välj bort Föräldrakoll

  6. Befinner du dig i Belize, Benin, Djibouti, Ekvatorialguinea, Etiopien, Georgien, Guam, Guinea, Jemen, Laos, Libyen, Maldiverna, Namibia, Nya Kaledonien, Syrien eller Togo är surfen per automatik spärrad då kostnaden är 199kr/MB. Ta kontakt med Kundservice på 020-222 222 om du vill ta bort den spärren.
  7. Har du en iPhone/iPad? Under Inställningar >> Mobilnät kan det finnas ett val som heter "EU-roaming". Om du ser detta val - se till så EU-roaming inte är aktivt, d.v.s. det ska inte vara grönmarkerat. 

För dig med kontantkort:

  1. Säkerställ att ditt kontantkort fungerar i det landet du befinner dig i.  
  2. Befinner du dig utanför EU/EES bör du kontrollera att du har laddat på Extrasaldo. Är du inom EU/EES behövs det inte.
  3. Har du nyligen surfat upp din surfmängd och fyllt på igen är det bra att starta om telefonen då gammal information kan ligga kvar och spärra för surf.