Nya Telenor Stream

Vi håller på att uppdatera Telenor Stream-apparna. Därför hör många kunder av sig till oss med frågor. De vanligaste ser du här intill.

Håll ut! Apparna blir bättre och bättre för varje dag som går.

Vanliga frågor

  • Vi har under en längre tid byggt om och moderniserat hela vår tekniska tv-plattform för att kunna erbjuda en tjänst som gör att du lättare kan hitta innehåll och som dessutom kan integrera med andra tredjepartstjänster som till exempel Viaplay.

    Utvecklingen i industrin rör sig i raketfart just nu, och vi behöver ha tekniska förutsättningar att vara snabbrörliga för att ständigt kunna erbjuda våra kunder det senaste.

    En annan anledning till bytet av appar var att den teknikleverantör vi haft sedan lanseringen av Telenor Stream 2017 inte längre kunde erbjuda tjänsten från den 1 juni 2020.

  • Det är en befogad fråga. Och det enkla svaret är att vi var tvungna att lansera den nya teknikplattformen då den gamla inte längre var tillgänglig för oss. Speciellt appen för AppleTV är vi inte nöjda med än, men vi hade dessvärre inget annat val än att släppa den.

    Några kunder har uttryckt att de vill ha den gamla appen tillbaka tills den nya är färdigutvecklad. Tyvärr är det inte möjligt då vår gamla teknikleverantör inte längre kan leverera tjänsten åt oss – hade den varit det hade vi avvaktat med att släppa de nya apparna.

    Hela teknikplattformen är ny och vi har haft ett antal driftsincidenter som också har gjort att kunder uppfattat att appen innehåller buggar. Rotorsaken till dessa driftsincidenter är kända och har i de flesta fall åtgärdats. Men tyvärr räknar vi med att det dyker upp nya saker under de närmaste veckorna, och vi lovar att göra vårt bästa att lösa dessa allt eftersom.

  • De nya apparna bygger på en utvecklingsmodell där vi kontinuerligt kan bygga ut funktionerna och inte minst integrera innehåll från helt nya tredjepartstjänster. Vi har under första månaden sedan släppet av de nya apparna åtgärdat mer än 50 buggar och även förändrat användargränssnittet på ett antal ställen enligt den återkoppling vi fått från kunder. Det fiffiga med den nya appen är att vi kan släppa de flesta förbättringarna utan att kunden behöver gå in och uppdatera den.

  • Eftersom fler och fler föredrar att titta på video på sin egen mobil eller surfplatta istället för via en klassisk tv-box är Telenor Stream en av våra viktigaste tjänster som vi erbjuder våra kunder.

    Vi planerar för att man genom appen ska kunna hitta relevant innehåll mycket lättare än tidigare, få personligt riktade förslag på innehåll att titta på och inte minst integrera ytterligare tredjepartstjänster.

    Vi vill också göra det enklare att få en överblick över vilket innehåll som är tillgängligt och skaffa sådant man saknar. Förutom det har vi hundratals idéer på saker som kommer att göra Telenor Stream ännu roligare att använda.

  • All konstruktiv återkoppling vi kan få hjälper oss. Gå in i Telenor Stream under Konto och välj Har du synpunkter på tjänsten?. Där kan du säga vad du tycker.

  • Du behöver uppgradera operativsystemet. Om inte uppgradering längre finns tillgänglig för din mobil/surfplatta kan du lägga till det nödvändiga certifikatet själv. Gör det på Comodo från den mobil eller surfplatta du vill streama på.

    Ladda ner det nya rotcertifikatet genom att trycka på ”comodorsacertificationauthority.crt” längst ner på sidan. Det bör komma upp en informationsruta om att lägga till ett CA-certifikat som ska användas för ”VPN och program” – bekräfta med ”OK” (eller motsvarande).

    Du kan även öppna Inställningar > Säkerhet > Installera certifikat från lagring (eller motsvarande) och letar upp det nedladdade certifikatet. Det kan hända att mobilen/surfplattan kräver att du fyller i ett certifikatsnamn. Då kan du fylla i valfritt namn, förslagsvis ”Comodo”.

  • Utöver löftet om att alla appar kommer att funka bättre och bättre för varje dag som går så kommer vi att erbjuda alla Telenor Stream-kunder extra frivisningar av tv-innehåll under hösten 2020. Hör gärna av dig till oss och berätta vad du vill se dig genom att mejla oss. Välj Tv & Stream och sedan Övrigt. Skriv sedan "Frivisningsönskemål" som ärende. Tack!