Christopher Bastin, vintagenörd: ”Nätet har gjort samlandet möjligt”

Kläder har alltid spelat stor roll för Christopher Bastin som jobbat med flera kända modemärken. Med sin passion för jeans har han samlat på sig över 150 plagg genom åren. Internet tog sökandet till en helt ny nivå.

När Christopher Bastin, 45, var liten jobbade hans mormor för Dior på det klassiska varuhuset NK. I hennes garderob kunde Christopher hitta många fina plagg och produkter – och där någonstans föddes hans passion för samlandet.
– Hon hade en magisk samling klänningar, förpackningar och annat tjusigt i en speciell garderob med ett stort handtag i Baccarat-kristall. Jag älskade att vara där, säger Christopher.

Blev som besatt av denim

Under gymnasietiden jobbade Christopher extra på jeansbutiken Solo på Norrmalmstorg i Stockholm, och blev som besatt av denim.
– I mitten av 90-talet var Solo det hetaste som fanns och vi sålde fruktansvärt mycket jeans. Min kollega och mentor där, Mats Andersson, var lite av en kung i jeanssvängen och var tidigt ute med att börja intressera sig för vintagedenim.

"I mitten av 90-talet var Solo det hetaste som fanns och vi sålde fruktansvärt mycket jeans"

Mats lärde Christopher grunderna i årgångsplagget: Vad man ska leta efter, olika märkens historia, tyger och detaljer. Utanför extrajobbet började Christopher söka på egen hand med start i second hand-sfären.

Letandet var otroligt kul

– Det var få guldkorn men jakten och letandet var otroligt kul – och lyckan när man hittat något bra var total, säger han och fortsätter:
– Man inser hur lite man kan om något innan man verkligen börjar intressera sig, och det fanns mycket att lära sig. Jeans är ett så levande plagg, det blir bara vackrare med åren.

Plötsligt fanns allt att tillgå

I hela sitt liv har Christopher jobbat med kläder. De senaste 20 åren som designer och kreativ chef på olika företag som Acne, Whyred, Gant och Frame i Los Angeles. Just nu jobbar han som creative director på danska modehuset NN07 och pendlar mellan Stockholm och Köpenhamn.
Resor bidrar till Christophers samlande, men internet tog sökandet till en helt ny nivå.
– När Ebay kom öppnades en ny värld, plötsligt fanns allt att tillgå.

"Nätet har exploderat med sajter för nischade intressen"

– Med tiden kom det fler specialbutiker som la upp sitt utbud online. Utöver Ebay så har nätet exploderat med sajter för nischade intressen. De riktigt bra objekten dyker sällan upp på vanliga auktionssajter utan säljs på andra forum och via kontaktnät.

150 denimplagg – och andra samlarobjekt

I ett kvarts sekel har Christopher jagat denim, vilket har resulterat i en stor samling.
– Det är ungefär 150 plagg tror jag – främst byxor men även overaller, arbetsplagg, en och en annan tygbit och några skyltar. Den tar upp väldigt mycket plats, just nu huserar den faktiskt på vinden – där det för övrigt är perfekt temperatur, haha.

Så vinden i villan i Gamla Enskede får nu husera den stolta samlingen – som ständigt växer. Andra samlingsobjekt får spridas ut i hemmet där han bor tillsammans sin flickvän och döttrar.

Bara några klick bort

– Jag samlar på allt från gamla böcker, indigotyger, konst och klockor. Jag älskar allt med patina och som har en historia. Det är otroligt svårt att skiljas från det jag en gång köpt, vilket kan vara problematiskt rent utrymmesmässigt.
De tidlösa plaggen och sakerna fanns bara några klick bort.
– Nätet har gjort samlandet möjligt, i allra högsta grad.

”Instagram är en skattkista, det finns otroligt många samlare där”

– Instagram är en skattkista, hashtaggarna har gjort det löjligt enkelt att hitta likasinnade. Det finns otroligt många samlare där som lägger upp bilder dagligen. Sedan finns det så mycket fakta och färdig research där ute. Museerna är väldigt duktiga på att lägga ut material. Victoria and Albert Museum i London är ett föredöme, där kan man förlora sig i allt från victorianska klänningar till boho-modets uppkomst. Magiskt.