Vanliga frågor om mobiltelefoni

  • Ta hjälp av vår steg för steg-guide, så listar vi tillsammans ut varför.

  • Du kan se hur mycket surf du har kvar i Mitt Telenor – antingen i appen eller här på webben. Du kan också skicka ett sms med texten DATA till 222.

  • På följande sidor kan du läsa mer om hur du säger upp ditt abonnemang:

    Avsluta mobilabonnemang

    Avsluta tv- och bredbandsabonnemang

    Avsluta Telenor Stream Film & Serier

  • Hos Telenor kan du köpa Apple Watch samt Samsung Galaxy Watch och Samsung Galaxy Watch Active2 med e-sim.

    Om du är mobilkund hos Telenor och har en mobil som har stöd för e-sim så kan du byta ditt sim-kort mot e-sim.

  • Det beror lite på vilket abonnemang du har. Här hittar du all information om hur du byter surfmängd.

  • Jajamensan! I Mitt Telenor-appen, under avsnittet Surf, kan du se hur mycket du har surfat tidigare månader.

  • Hur månadskostnaden påverkas beror bland annat på surfmängden i ditt nya abonnemang och på om du har haft några rabatter sedan tidigare. De nya abonnemangen har inga bindningstider och därmed inga bindningsrabatter. Kostnaden för flera användare kopplade till ett huvudabonnemang (Telenor Familj) är 169 kr per användare (surf, samtal och sms) i de nya abonnemangen. Har du Telenor Frihet är den kostnaden 149 kr. 

    Två exempel på förändrad månadskostnad 

    1. Felicia har Telenor Frihet 6 GB utan bindningstid, vilket innebär en månadskostnad på 349 kronor. 

    Hon byter till det nya abonnemanget och väljer nu 8 GB vilket ger en ny månadskostnad på 269 kronor, alltså 80 kr mindre i månaden. 

    2. Trebarnsfamiljen Holmlunds har Telenor Frihet 60 GB utan bindningstid. Deras sammanlagda månadskostnad är 1095 kronor (499 kr + 149 kr + 149 kr +149 kr +149 kr = 1095 kr).

    Familjen byter abonnemang och väljer att öka surfmängden till 70 GB. Det ger en månadskostnad på 1125 kr (449 kr + 169 kr + 169 kr + 169 kr + 169 kr = 1125 kr). Det vill säga 6 kr mer per användare än tidigare (totalt 30 kronor mer i månaden).


    Som du kan se i exemplen ovan kommer vissa personer att få en lägre månadskostnad och andra kommer att få en något högre om de byter till våra nya abonnemang. En av fördelarna med att byta är att du kan byta surfmängd när du vill, och därmed öka eller minska månadskostnaden efter behov. 

    Läs mer om skillnaden mellan våra olika abonnemang

  • Vi erbjuder inte längre tjänsten 'Spara oanvänd surf i 1 månad' . Men du som redan har skaffat den (före 15 november 2019) kan fortfarande spara din oanvända surf.

  • Har du ett av våra äldre abonnemang, till exempel Telenor Frihet, behöver du byta till något av våra nya abonnemang för att byta surfmängd.

    Läs mer om att byta surfmängd

    Har du ett av våra nya abonnemang (tecknat fr o m 2018-09-06) kan du byta surfmängd en gång per månad utan kostnad, men tidigast 30 dagar efter att du skaffade det nya abonnemanget. 

  • Nej, din kvarvarande bindningstid stryks så den betalar du inget extra för att vi tar bort. Däremot kan din månadskostnad bli annorlunda efter bytet beroende på den surfmängd du väljer. 

    Det finns några saker som kan vara bra att veta när du uppgraderar ditt abonnemang.

    • Vissa rabatter kan försvinna, till exempel om du haft åldersrabatt eller bindningsrabatt
    • För dig som har flera användare kopplade till ditt huvudabonnemang (Telenor Familj) kommer det kosta 169 kr per användare (surf, samtal och sms) eller 69 kr per användare (bara surf)
    • Totalkostnaden för ditt abonnemang kan förändras

    Mer om våra nya abonnemang och hur du byter här

  • Om du har bindningstid har du ett av våra äldre abonnemang, till exempel Telenor Frihet. Våra nya abonnemang (tecknade fr o m 2018-09-06) har ingen bindningstid och du kan byta till dessa även om du har bindningstid kvar på ditt nuvarande abonnemang. Då stryks den och du får ett bättre och enklare abonnemang utan bindningstid. Det spelar ingen roll hur lång bindningstid du har kvar.

    Läs mer om hur du byter till våra nya abonnemang

  • 90 % av alla problem med mobilsurf går att lösa med hjälp av vår felsökningsguide. 

    Starta här

  • Om du har ett mobilabonnemang hos oss går det bra att byta till ett annat, ledigt mobilnummer. Ring till kundservice på 020-222 222 så får du hjälp.

  • Det gör du på vår Kontakta oss-sida. För att du ska få hjälp så snabbt som möjligt börjar du med att välja vilken produkt du vill ha hjälp med (till exempel bredband eller mobiltelefoni).

    Därefter får du välja vilken kategori ditt ärende gäller (till exempel faktura, abonnemang eller inställningar).

    I det tredje steget ber vi dig vara mer specifik, för att i det fjärde och sista steget kunna presentera svaret på din fråga eller information som gör att du kan lösa ditt problem själv. Du ser också telefonnumret till vår kundservice, och kan välja att gå vidare till ett mejlformulär, om du föredrar att skriva till oss.

  • Gå in i appen Mitt Telenor. Välj "Inställningar" och därefter "Röstbrevlåda och vidarekoppling". Klicka i knappen "Vidarebefordra till annat telefonnummer" och fyll i det nummer som samtalen ska kopplas till. 

  • En pinkod tillhör mobilens simkort. Om du har slagit fel pinkod tre gånger behöver du låsa upp ditt simkort. Det gör du genom att ange en pukkod. 

    Pukkoden hittar du i Mitt Telenor. Antingen loggar du in här på webben eller i appen. Pukkoden finns även under rubriken ”Specifikation” på din faktura. 


    Om du inte kan låsa upp simkortet med hjälp av pinkoden eller pukkoden, eller om du får meddelandet "PUK förbrukad", behöver du ett nytt simkort.

    Har du slagit in fel lösenkod? Så här återställer du

Här finns svaret på din fråga

Sök på det du undrar över. Till exempel "Ställa in röstbrevlåda", "ladda kontantkort" eller "ny mobil"