Christian Lundgren, Cake: ”Elmotorcyklar kommer vara med och forma framtidens städer”

Det internationellt uppmärksammade svenska elmotorcykel-företaget Cake har redan skapat innovation för privatpersoner. Nu tar man nästa steg med B2B-lösningar och en nybyggd fabrik utanför Stockholm. Målet är att skapa mer hållbara städer utan långa bilköer – vilket Cakes PR-chef Christian Lundgren berättade om på Telenor Techday.

Christian_Lundgren_cake_750x420.png

Ni har tagit fram en företagslösning, vad innebär det?

— Vi har tagit fram sex nya fordonsmodeller som alla bygger på befintliga plattformar, men där konstruktionen är förstärkt för att ge en batterikapacitet som räcker för en hel arbetsdag. Den förstärkta konstruktionen gör att fordonen är stabila nog för att lasta och dra. De ska till exempel hålla för att frakta allt från paket och matleveranser till tunga verktyg och material. Därför adderar vi också släpkärror i vårt utbud, säger Christian Lundgren. 

Det låter som ni vänder er till fler branscher än logistiksektorn?

— Sista milen-leveranser är absolut ett viktigt användningsområde. Men vi ser också andra branscher som vårdsektorn, där hemtjänstpersonal och medicinservice måste kunna ta sig fram i städerna på ett snabbt och hållbart sätt. Vi ser framför oss hur nya innovativa företag kan skapas när fler upptäcker fördelarna med eldrivna transportlösningar på två hjul i storstäder.

Hur ser uppkopplingen ut i fordonen?

— Våra hojar är uppkopplade på samma sätt som moderna bilar och har flera funktioner som kan styras av användaren genom vår app. Det handlar bland annat om körinställningar, kartfunktioner och säkerhet. Företag kommer kunna ha en digital överblick över hela sin flotta och använda vår data genom API:er till sina egna system för att optimera i realtid. 

Vilka problem kan eldrivna motorcyklar lösa för transportsektorn?

— Alla som varit i storstäder som New York vet att ett enda stopp i ett körfält kan skapa enorma köer, med förseningar och onödiga utsläpp som följd. Vi vet också att leveransbud i storstäder ägnar i snitt över en timme per arbetsdag på att leta parkering och att stora leveransbolag lägger miljardbelopp på parkeringsböter varje år. Här ser vi enorma effektiviseringsmöjligheter. 

Hur tror du att transportsektorn kommer förändras inom 10 år?

— Frågan om färre bilar i våra städer är verklighet för alla som arbetar med transporter. Hittills har över 150 städer i världen aviserat kommande regleringar och förbud mot olika typer av transporter inom en snar framtid. Här krävs alltså en omedelbar omställning för att inte äventyra sin överlevnad – och det handlar bland annat om enorma fordonsflottor som inte kommer att kunna användas framöver. Lagar och regler tvingar oss att utveckla transportsystem i städerna som gör att det går att komma fram utan att gatorna proppas igen, och som också är hållbart. Därför ser vi hur efterfrågan av sista milen-leveranser till privatpersoner och företag ökar.

— Vi vill vara med i omställningen av den här branschen och bidra med lösningar som gör att elmotorcyklar är med och formar framtidens städer till det bättre.