Digitala arbetsplatsen

Jobba utomlands – allt du behöver veta om roaming

När du befinner dig utanför Sverige och ringer via en annan operatörs nät kallas det roaming. Hos oss använder du mobilen som hemma inom hela EU/EES dessutom kan du ta med dig surfen till bland annat USA, Schweiz, Turkiet och Thailand. Men hur fungerar det egentligen?

Här besvarar vi några av de vanligaste frågorna kring roaming. Både hur du som administratör och dig som kollega/kollegor kan få koll på kostnader och dataförbrukning utomlands.

För användare

När aktiveras roaming-surfen? Så fort jag sätter på telefonen? Eller när jag går in i min mejl, surfar eller öppnar en app?
Vanligtvis så fort du sätter på telefonen.

Vad gäller vid mellanlandning? Aktiveras roaming om jag sätter på mobilen? Blir jag då debiterad för ett helt dygn?
Har du inga påslagna appar aktiveras inte dataroaming förrän du aktiverar en app som kräver uppkoppling. Ett Surfpass (dygnspass) gäller inom den roamingzon som landet tillhör och aktiveras så snart användning påbörjas. Det kan nyttjas vid mellanlandning/förflyttning mellan olika länder i samma zon. Du debiteras inte om du har stängt av dataroaming i din mobil.

Hur funkar det om jag har en app igång i bakgrunden men inte aktivt använder den. Dras det ändå mobilsurf?
Många appar använder automatiskt surf utan att du aktivt använder den. Du kan därför debiteras för surf utan att du medvetet har använt någon app. Vill du vara säker på att inte använda din mobilsurf, stäng av dataroaming i din mobil.

Finns det någon spärr för hur mycket jag kan göra av med? Om ja – vad ligger den på och hur vet jag hur mycket jag surfat för?
Det finns en saldospärr för hur mycket surf du kan göra av med i utlandet per månad (fakturaperiod). För nyregistrerade företagskunder är saldot satt till 625 kr men är möjlig att justera upp per abonnemang (exempelvis 1250/2500/5000 kr). Om du behöver mer surf på utlandsresan, tala med mobiladministratören på ditt företag före avresa.

Hur vet jag vad som gäller för mitt företagsabonnemang?
Enklaste sättet är att sms:a namnet på landet du ska besöka till nummer 10615. Då får du ett sms med de priser som gäller för ditt abonnemang.

Kan jag få koll på hur mycket jag har gjort av med/kolla mitt användande? Utomlands inom EU/EES kan du använda din nationella surfpott som ingår i ditt abonnemang. I övriga världen får du en notifiering när du förbrukat 80% av inkluderat Surfpass (dygnspass). Om du köpt ett Surfpaket som varar i 14 dagar kan du se aktuellt surfsaldo och giltighetstid genom att sms:a kodord ”Surfsaldo” till 222. I de flesta mobiler kan du också följa din surfförbrukning.

Om surfmängden gäller per dag – hur räknas det? Från det att jag börjar använda mobilen och 24-timmar framåteller gäller kalenderdag? Och om det gäller per kalenderdag – är det lokal tid som gäller eller svensk tid?
Kalenderdag, svensk tid gäller.

Om jag behöver ringa till Kundservice från utlandet – vad kostar det?
Du ringer utan kostnad dygnet runt, året om. Till kontaktuppgifter

För administratörer

Hur ska jag som administratör dra gränsen mellan tjänstemobil och privat bruk?
Vår rekommendation: Se till att ha tydliga riktlinjer och uppdatera dem en till två gånger per år. Att använda surf till streamingtjänster för film är exempelvis inte självklart förenligt med jobbet. Eller så är det en tjänsteförmån. Detta och mycket annat (riktlinjer för nedladdning av appar, inköp av extra surf under resor, skillnad mellan arbetsrelaterad och privat användning, med mera) kan förtydligas genom riktlinjer.

Kan jag som administratör begränsa/utöka surf inför/under medarbetares tjänsteresor?
Delvis. Genom våra surfpaket kan användaren, mot en engångsavgift, beställa extra surfvolym. Reglerna för detta kan du styra genom att ha tydliga riktlinjer. Läs mer om surfpaket 

Kan jag som administratör aktivera eller justera saldospärr utomlands?
Nej. Vid frågor om att sätta specifika spärrar, kontakta Kundservice. I övrigt gäller följande:

För resor inom EU/EES:

Med Roam Like At Home kan medarbetaren använda sin mobil utomlands utan extra kostnad. Tal, sms och mms är inkluderade i abonnemanget inom EU/EES. Betalar företaget rörligt för tal, sms och mms i Sverige, gäller samma pris utomlands inom EU/EES.

Surfmängden i abonnemanget kan användas i Sverige och i EU/EES. Tar surfmängden slut, köper medarbetaren extra surfmängd till samma pris som i Sverige.

För resor utanför EU/EES:

  • Bestäm vilka som får kommunicera mobilt utomlands
  • Gå igenom vilka tjänster varje medarbetare ska ha
  • Informera när medarbetaren får sin mobil eller dator
  • Inför saldospärr på alla abonnemang och mobila bredband