Pågående samtal

Här är guiden som visar hur du använder funktionerna i Telenor One X växel när du har ett pågående samtal. Vidarekoppling, multipartsamtal och möjligheten att flytta samtal mellan dina enheter.


Samtalsalternativ:


När du har kopplat upp ett samtal så får du upp en samtalsruta längst upp i din klient. I denna så hanterar du ditt samtal. I denna samtalsruta finns följande alternativ när du svarat i din datorklient:

  • Lägg på samtal
  • Sätt samtalet på vänt. Observera att om du har samtalet på vänt, kan inte motparten avbryta vänteläget. Detta fryser ett videosamtal till den sista bilden i videofeeden. I både röst- och videosamtal kommuniceras detta till alla parter genom en avisering som visas i mitten av skärmen.
  • Mer

Om du besvarat samtalet i din mobil så kan du också hantera ditt samtal i datorklienten, då finns ytterligare alternativ:

samtal_1.png

  • Lägg på samtalet
  • Sätt samtalet på vänt. Observera att om du har samtalet på vänt, kan inte motparten avbryta vänteläget. Detta fryser ett videosamtal till den sista bilden i videofeeden. I både röst- och videosamtal kommuniceras detta till alla parter genom en avisering som visas i mitten av skärmen.
  • Flytta samtalet från mobilen till dator klienten

Under “Mer” finns följande alternativ:

samtal_2.png

  • Ange ljudutgång - Högtalare eller Hörlurar
  • Koppla till - Koppla ett samtal till en tredje part.
    • Du kan här välja mellan att koppla det direkt eller om du först vill ringa upp kontakten och sedan koppla över samtalet
  • Konferens med - Lägg till deltagare i samtalet - multipartsamtal
  • Visa profil - Visar den inringandes kontaktinformation 
  • Lägg till i kontakter - Lägg till den inringande som en ny kontakt i din kontaktbok
  • Visa flik - öppna upp samtalskontakten i en separat flik
  • Justera volymreglaget för att reglera volymen. Drar du reglaget så långt det går åt vänster, sätter du högtalarna på tyst läge. 

Flytta samtal mellan olika enheter, desktop och mobil


Du kan under ett pågående samtal flytta detta mellan dina olika enheter genom att klicka på ikonen med telefonlur och en pil.

samtal_3.png

OBS! Vid roaming så finns det begränsningar i denna funktion. Du kan då inte flytta ett samtal från din mobil till din desktopklient om det är ett utgående samtal. Om du har tagit emot ett samtal till din mobil så fungerar det att flytta detta till desktopklient.

 

Vidarekoppla samtal

När du sitter i ett samtal så kan du välja att vidarekoppla detta till en kontakt i telefonboken eller ett valfritt nummer

  1. Välj “Mer” i samtalsrutan
  2. Välj “Koppla till”
    samtal_4.png
  3. Sök upp kontakt eller slå in valfritt nummer
    samtal_5.png
  4. Välj om samtalet ska kopplas direkt, “Koppla direkt”. Samtalet kommer att stängas ner och kopplas
  5. Eller om du först vill ringa upp och meddela att ett samtal kommer att kopplas “Övervakat ljud från telefon”

Multipartsamtal:


Under ett pågående samtal kan en eller flera ytterligare kontakter läggas till i samtal för att skapa en ad-hoc konferens.

  1. Välj “Mer”
  2. Välj “Konferens med”
    samtal_6.png
  3. Ange vem du vill ringa upp
    samtal_7.png
  4. Det första samtalet sätts på vänt när den uppringda svara så väljer du “Slå ihop samtal”

 

Helskärm i videosamtal


Helskärmsläge kan aktiveras genom att du klickar på Helskärms-knappen eller genom att du dubbelklickar på valfritt ställe i en video.

Du avslutar helskärmsläget genom att trycka på ESC-tangenten (både i Windows och OS X) eller genom att dubbelklicka i fönstret. När du avslutar helskärmsläget återgår videosamtalet till att visas i normalläge (även om du ändrade storlek på fönstret innan du växlade till helskärmsläge).

I fullskärmsläget så har du din samtalsmeny överst i fönstret. Den har samma funktioner som i det normala visningsläget. När du flyttar musen visas raden överst och kommunikationsknapparna nedtill över videon.