Spärra din mobil

Om din mobil har blivit stulen eller försvunnit på något annat sätt kan du spärra den. Du bör också spärra abonnemanget så att din mobil inte går att använda alls.

Så här gör du för att spärra din mobil:

  1. Börja med att göra en polisanmälan.
  2. Spärra därefter mobilen via Mitt Företag eller ring oss på 020-222 222, så hjälper vi dig. Du kommer få uppge mobilens IMEI-nummer och det diarienummer du fått från Polisen. Du får också välja ett lösenord på åtta tecken som behövs ifall mobilen hittas igen.

Om mobilen hittar hem igen

En stöldspärrad mobil låser du enkelt upp på Mitt Företag. Du får fylla i IMEI-nummer och Polisens diarenummer tillsammans med det lösenord du valde när du spärrade mobilen. Sen är det klart. Vill du hellre ringa oss på kundservice går givetvis det också bra.

Glöm inte att meddela polisen att din mobil kommit till rätta igen.

Vanliga frågor

  • För dig med Trygg 48 får du vid godkänd skada en likvärdig mobil eller surfplatta inom 48 timmar, vardagar räknat. Allt du betalar är självrisken. Läs här om hur du gör en skadeanmälan

    • Om du blir av med din telefon utomlands måste du omgående ta kontakt med Telenors Kundservice på +46 708 222 222. Det är gratis att ringa Telenors Kundservice oavsett varifrån i världen du ringer.
    • Om du har tillgång till dator och internet kan du även spärra ditt abonnemang på Mitt Företag under "Abonnemang".
    • För att ingen olovlig ska kunna använda din mobiltelefon är det viktigt att din förlust anmäls hos Polisen.
    • Det är mycket viktigt att du spärrar ditt abonnemang hos oss då det kan bli väldigt kostsamt om detta inte sker.
    • Vi rekommenderar dig även att använda ett lösenkodslås till din mobiltelefon. Du kan gå i under Inställningar i din mobiltelefon för att sätta igång denna funktion.

    Läs mer om spärr av abonnemang

  • Om ditt sim-kort har slutat att fungera, behöver ersättas eller uppgraderas kan du snabbt och enkelt beställa ett nytt via Mitt Företag. Ditt gamla sim-kort är aktivt ända fram tills att du aktiverar ditt nya. Läs mer om hur du aktiverar sim-kort.

  • Det är en 15-siffrig kod som är unik för din mobil. Som mobilens personnummer kan man säga.

  • Knappa in *#06# i din mobil så visas det i displayen. Annars kan du titta på kartongen eller på kvittot. 15 siffror. Varken mer eller mindre.

    Har du ett modem? Leta i närheten av streckkoden, där brukar det stå.