Spärra din mobil

Om din mobil har blivit stulen eller försvunnit på något annat sätt kan du spärra den. Du bör också spärra abonnemanget så att din mobil inte går att använda alls.

Så här gör du för att spärra din mobil:

  1. Börja med att göra en polisanmälan.
  2. Spärra därefter mobilen via Mitt Företag eller ring oss på 020-222 222, så hjälper vi dig. Du kommer få uppge mobilens IMEI-nummer och det diarienummer du fått från Polisen. Du får också välja ett lösenord på åtta tecken som behövs ifall mobilen hittas igen.

Om mobilen dyker upp igen

En stöldspärrad mobil låser du som administratör upp via Mitt Företag. Du får fylla i IMEI-nummer och Polisens diarenummer tillsammans med det lösenord du valde när du spärrade mobilen. 

Glöm inte att meddela polisen att din mobil kommit till rätta igen.

Vanliga frågor

  • Så här gör du en skadeanmälan för din trasiga eller stulna mobil om du har försäkring hos oss – följ våra guider:

    Har du frågor om ett pågående skadeärende?
    Kontakta vår skadeavdelning på 08-420 038 99.

    • Om du blir av med din telefon utomlands måste du omgående ta kontakt med Telenors Kundservice på +46 708 222 222. Det är gratis att ringa Telenors Kundservice oavsett varifrån i världen du ringer.
    • Om du har tillgång till dator och internet kan du även spärra ditt abonnemang på Mitt Företag under "Abonnemang".
    • För att ingen olovlig ska kunna använda din mobiltelefon är det viktigt att din förlust anmäls hos Polisen.
    • Det är mycket viktigt att du spärrar ditt abonnemang hos oss då det kan bli väldigt kostsamt om detta inte sker.
    • Vi rekommenderar dig även att använda ett lösenkodslås till din mobiltelefon. Du kan gå i under Inställningar i din mobiltelefon för att sätta igång denna funktion.

    Läs mer om spärr av abonnemang

  • Om ett sim-kort har slutat att fungera, behöver ersättas eller uppgraderas kan du som administratör snabbt och enkelt beställa ett nytt via Mitt Företag. Det gamla sim-kortet är aktivt ända fram tills att det nya sim-kortet är aktiverat.

    Läs mer om hur du aktiverar sim-kort

    Beställ och aktivera e-sim för mobil och surfplatta

  • Det är en 15-siffrig kod som är unik för din mobil. Som mobilens personnummer kan man säga.

  • Det enklaste sättet att hitta IMEI-numret är att knappa in *#06# på din mobil, så visas numret direkt på skärmen. Har du inte mobilen till hands kan du istället kolla på kartongen eller kvittot – IMEI-numret består av 15 siffror.

    Om du har ett modem kan du hitta IMEI-numret nära streckkoden på enhetens undersida eller baksida.

  

Mitt Företag

Logga in

Chatta, ring eller boka tid

Kontakta kundtjänst

Fler sätt att nå oss

Våra kontaktuppgifter