Tänk på det här när du gör affärer i USA

Enligt Business Sweden, som hjälper svenska företag att göra affärer med utlandet, kan kunskap om kulturella skillnader vara avgörande för om ett kontrakt skrivs eller inte. I den här artikeln får du inblick i hur det fungerar i USA.

I Kina överräcker man alltid visitkortet med båda händerna. I Frankrike säger man alltid ”ni” och i USA kan klädkoden variera beroende på var i landet man är. Besöker man ett företag i Boston eller Washington är klädseln ofta mer ”europeisk” i betydelsen kostym och slips för män och en knälång kjol eller klänning för kvinnor. Ju längre västerut man kommer desto mer avspänd blir stilen. Stämmer man möte på en fredag kan det till och med vara ”casual Friday” då man lämnar kostymen och business-kjolen hemma.

När man hälsar på varandra i USA säger man ”How are you” eller ”Pleased to meet you”. Du behöver varken svara på frågan och berätta hur du mår eller göra någonting annat än att repetera med ett ”How are you” eller ”Pleased to meet you, too”. Därefter brukar man byta visitkort, eller ”business-cards” som det heter på engelska. På kortet måste det stå en titel. En ”VD” i Sverige är ”CEO” i USA och en ”General manager” i Europa kallas ”President” i USA. Titlarna är viktiga men används inte under pågående samtal.

Ett affärsmöte kan i princip ske varsomhelst, men det viktiga är inte platsen, utan att börja på utsatt tid. Innan man börjar prata om det man egentligen ska behandla, småpratar man. Enligt Business Sweden kan ett affärsmöte i USA kännas avslappnat och trevligt, men när det ska förhandlas blir det tuffare tag. Vanligt är att lägga ett bud med stort förhandlingsutrymme. Som svensk ska du därför lägga dig betydligt högre eller lägre, beroende på om du säljer eller köper. Innan mötet avslutas brukar man upprätta en handlingsplan där parterna bestämmer vem som ska göra vad. En viktig skillnad mellan svenskar och amerikaner är att i USA fattas alltid beslutet av EN person. Chefen. Aldrig av gruppen.

Har du företagsabonnemang hos Telenor kan du surfa precis som hemma när du reser och gör affärer inom USA. Du ringer dessutom fritt inom företaget i hela världen. Lycka till!
Se våra företagsabonnemang här

Tänk på följande i USA

  • Amerikaner kan ta lång tid på sig att komma till avslut. Beslutsprocessen är dock enkel eftersom det i regel bara är en person som bestämmer.
  • Muntliga överenskommelser bör bekräftas skriftligen.
  • Amerikaner anser att tid är pengar och gillar inte svenskar som besvarar en förfrågan efter ett par dagar när det faktiskt står ”as soon as possible”.
  • Den enda helgen då amerikaner inte jobbar är Thanksgiving, som infaller i november.
  • Kontrakt är precisa och ska även reglera vad som händer vid eventuellt kontraktsbrott eller avbrutet samarbete.
  • Pengar och juridik styr. Finns inget kontrakt eller skriftligt avtal kan en överenskommelse brytas om ett bättre alternativ dyker upp. Källa: Business Sweden

Källa: Business Sweden

Vad behöver ditt företag?

Madeleine, Andreas och Fredrik är tre av våra stjärnsäljare som gärna vägleder ditt företag med unika kommunikationslösningar. Allt du behöver göra är att lämna dina kontaktuppgifter så kontaktas du snart.